Sågverk (mindre)

Laser vid sågverket

9 inlägg 10447 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Laser vid sågverket

Pabene  
#287077 Om man sågar med horisontellt skärande såg kan man ha god hjälp av en vanlig själv-horisonterande bygglaser.
Sågens stockbord och bädd måste vara avvägda till vågrätt läge.
Med lasern uppställd med sitt stativ några meter till höger om sågen/stocken, "projiceras" den horisontella linjen på stocken. Genom att höja eller sänka laserenheten (vissa stativ är gjorda för att lätt kunna ändra enhetens höjdläge) placeras linjen där man vill såga första snittet.
Utanpå såghuvudets högra sida göres en tydlig linje på samma höjd som sågbladet har.
Såghuvudet kan nu höjas eller sänkas så att laserlinjen nu träffar den uppmärkta linjen.
Nu kan första snittet sågas och kommer att "hamna" utefter laserlinjen.
Om stocken är krokig eller har störande rotben är det till stor hjälp att kunna lägga första snittet rätt. Själv är jag ofta för feg och sågar för tunn yta med påföljd att jag får köra av ett "rävskin" till.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Laser vid sågverket

sveakatten  
#287081 Har du provat någon laser, kollade detta förut men vet inte vilken som skulle passa.

Avatar Fallback

Re: Laser vid sågverket

Pabene  
#287083 Jag har provat flera. En fast, icke roterande, monterad på sågen. Det är en laser från Latronix. Den lasereffekt jag köpte fungerar bra inomhus men räcker inte om solen kan lysa in på stocken. Det är ju risker för ögonskador förknippade med laser. I det här fallet hamnar ju strålen i ögonhöjd för barn.
En roterande bygglaser, av de billigare märkena, fungerar nog bra och många kanske redan har en sådan. Det var skälet till att jag föreslog att en sådan kan användas i sågningssammanhang. Den lösning jag föreslår kräver ingen installation på sågen och lasern utsättes inte för sågens vibrationer. Det är ju vid sågning av de "dyraste" stockarna som det är mest värdefullt att såga rätt från början.

   TS
Avatar Fallback

Re: Laser vid sågverket

skogshasse  
#287120
Pabene skrev:Om man sågar med horisontellt skärande såg kan man ha god hjälp av en vanlig själv-horisonterande bygglaser.
Sågens stockbord och bädd måste vara avvägda till vågrätt läge.
Med lasern uppställd med sitt stativ några meter till höger om sågen/stocken, "projiceras" den horisontella linjen på stocken. Genom att höja eller sänka laserenheten (vissa stativ är gjorda för att lätt kunna ändra enhetens höjdläge) placeras linjen där man vill såga första snittet.
Utanpå såghuvudets högra sida göres en tydlig linje på samma höjd som sågbladet har.
Såghuvudet kan nu höjas eller sänkas så att laserlinjen nu träffar den uppmärkta linjen.
Nu kan första snittet sågas och kommer att "hamna" utefter laserlinjen.
Om stocken är krokig eller har störande rotben är det till stor hjälp att kunna lägga första snittet rätt. Själv är jag ofta för feg och sågar för tunn yta med påföljd att jag får köra av ett "rävskin" till.


har du någon bild

Avatar Fallback

Re: Laser vid sågverket

Stensebygaard  
#287127 Jag har monterat min linjelaser direkt på sågvagnen ... titta här: viewtopic.php?p=284837#p284837

Avatar Fallback

Re: Laser vid sågverket

sveakatten  
#287130 Din laser gör den ett streck på hela längden?
Hur tycker du bandsågen fungerar vid torra grankvistar ? Problem att baldet sticker?

Avatar Fallback

Re: Laser vid sågverket

Pabene  
#287135 Den Laser jag köpt och gjort prov med är en LATRONIX LD18-635L-230. Den lyser en linje, egentligen ett "plan", med 30° vinkel från frontlinsen. Det kan ge en linje längs stocken om lasern kan placeras relativt nära ena änden. I vår såg skulle 45° vinkel passat bättre. Linjen blir inte helt skarp i hela sin längd med tillräckligt bra för att vara till stor hjälp. Ska försöka ta någon bild men för ögonblicket har jag inte lasern monterad.

Grov gran med stora kvistar är inte det mest lättsågade anser jag. Det som hjälpt för oss är att slipa till bröstvinkel = 8°, skränka till ca 0,60 mm och att såga med blad som är ny-skärpta/så skarpa som möjligt. Det hjälper också att minska matningshastigheten vid passage av kvistvarven. De helt manuella sågarna, där man hela tiden är med och kan se var sågbladet är, har en fördel vid sådan sågning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Laser vid sågverket

Stensebygaard  
#287136 @sveakatten:
1) Min laser gör knappt ett streck på hela längden (max 5,2m), och det går bara för att jag har sågen inomhus. Jag hade min Bosch PCL10 laser förut - om jag skulle köpa nytt, då fick det bli en lite kraftigare hobby-model tx PCL 20 eller PLL 360. Om inte där fanns budgetrestriktion, då skulle det bli en av dom mera proffsiga tx Bosch GLL 3-80P, DeWalt DW0822-XJ

2) Jag har inte haft några problem med gran - frisk som torr. Jag finner att det hjälper att öka dosis av smörjmedel (vatten+diskmedel) när jag sågar tort virke. Däremot gick det fullständigt fel då jag försökte dela upp en gammal och torr 4x4 tum ek - bandet fastnade och gick sönder i 4 bitar.

Avatar Fallback

Re: Laser vid sågverket

Pabene  
#287159
DSCN1458.jpg
skogshasse skrev:
Pabene skrev:Om man sågar med horisontellt skärande såg kan man ha god hjälp av en vanlig själv-horisonterande bygglaser.
Sågens stockbord och bädd måste vara avvägda till vågrätt läge.
Med lasern uppställd med sitt stativ några meter till höger om sågen/stocken, "projiceras" den horisontella linjen på stocken. Genom att höja eller sänka laserenheten (vissa stativ är gjorda för att lätt kunna ändra enhetens höjdläge) placeras linjen där man vill såga första snittet.
Utanpå såghuvudets högra sida göres en tydlig linje på samma höjd som sågbladet har.
Såghuvudet kan nu höjas eller sänkas så att laserlinjen nu träffar den uppmärkta linjen.
Nu kan första snittet sågas och kommer att "hamna" utefter laserlinjen.
Om stocken är krokig eller har störande rotben är det till stor hjälp att kunna lägga första snittet rätt. Själv är jag ofta för feg och sågar för tunn yta med påföljd att jag får köra av ett "rävskin" till.


har du någon bild


Här är ett försök att lägga in bilder på ett av mina "Tester". Det visar fästet med laser. Laserfästet kan föras upp och ned längs det rostfria röret. Friktionen är justerad så att det inte glider. Röret var fäst i väggen vid sidan av sågen. Uppriktat så att laserlinjen var horisontell. Jag fick ha en "måttbandskala" på röret, justerad till samma 0:a som sågbladet hade vid stockbordet. ( För att min laser inte lyser ut med tillräckligt bred vinkel.) Jag kunde sen köra såghuvudet till samma höjdmått mått som lasern visade. Genom att välja en rotationslaser får man linjer som når alla delar och dessutom horisonteras den automatiskt. Rotationslasern är dock känsligare för vibrationer och får nog ett längre liv om den är monterad på det här sättet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).