Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2377 inlägg 765886 visningar 174 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#283089 Sätt strypbrickor i kopplingarna till vridhuset, nån kan säkert berätta vad som är lagom håldiameter.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

kungsis  
#283139
totte skrev:Sätt strypbrickor i kopplingarna till vridhuset, nån kan säkert berätta vad som är lagom håldiameter.


Jo det är nog en bra ide. Provade det en gång i tiden, på en annan kran, men jag tror att jag då gjorde för stora hål, då det inte blev någon skillnad. Vill minnas att jag då borrade med ett 2,5mm borr (är inte säker då jag inte minns så bra tyvärr). Vore bra om någon hade tips på lämplig/vanlig hålstorlek när man ska använda sådana :smile: .

M.v.h
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283811


Invigde nya uppfinningen idag, tack Elis för tipset.
Det är en vedlängdmätningsapparatur som består av ett
buntband fastsatt i främre handtagsbågen och den sticker ut så långt som
veden ska vara mätt från kedjesvärdet. Funkar perfekt och kan rekommenderas
å det varmaste åt alla vedgubbs.
Funderar ännu på namnet men borde bli nåt i stil med: Stealth Wood Apparatus Technique Enhancer Mega Enviroment Companion Proffessional - Swatemec Pro.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

axwell  
#283821
Slurfi skrev:Funderar ännu på namnet men borde bli nåt i stil med: Stealth Wood Apparatus Technique Enhancer Mega Enviroment Companion Proffessional - Swatemec Pro.


Jo nog förstår man att det är ett något alldeles extra avancerat redskap.

"Stripprip" skulle väl vara för anspråkslöst 🧠 :?:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#283855 Det är ju förstås lite omodernt att den inte är varken elektronisk eller digital, men det är ju i alla fall en uppfinning som sticker ut.

Short Length Amount Precision Pointer - SLAPP

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283923 Det var ju ett mer precist namn, och den sticker ut onekligen.
Ett par facebookvänner skulle ta efter skrev de, kul att tipsen nån gång går hem.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#283926 Jag ska prova SLAPP nästa gong jag kapar ved! Slurfi, du är nu geniförklarat. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283931 Tack, att en norrman geniförklarar mig känns stort.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#283939 Internationell berömmelse.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#284830 Nytt svitsbord - fick en liten vagn som jag byggde om, så jag har det jag är i behov av när jag svitsar. Trillar den med ut och allt är där och reda til å användas på två minuter. Enda som genstår är å slipa ner stålplattan så det blir god kontakt när den ska ge jord.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Stensebygaard  
#284837 Ett mycket enkelt (prototyp) fäste i trä för min linjelaser (http://www.bosch-do-it.com/gb/en/diy/to ... 199931.jsp). Laser är i exact samma höjd som sågbandet och följer med upp och ner. Då går det att se på trädstam var sågen kommer att skära, och det blir enklare att börja rätt och utnyttja virket bättre.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#284838
Stensebygaard skrev:Ett mycket enkelt (prototyp) fäste i trä för min linjelaser (http://www.bosch-do-it.com/gb/en/diy/to ... 199931.jsp). Laser är i exact samma höjd som sågbandet och följer med upp och ner. Då går det att se på trädstam var sågen kommer att skära, och det blir enklare att börja rätt och utnyttja virket bättre.

Den var smart! :wink: Laser är en underbar hjälpare i många sakor.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Erre  
#285155 Special gafflar till brorsan. Bredden på ramen till gafflarna fick inte vara större än lastarens skop infästning. Annars får han inte in vedkassarna i pannrummet. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#285161 Snyggt jobb!

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Erre  
#285164
totte skrev:Snyggt jobb!

Tackar. Gafflarna består av EN 16 tons truckgaffel. :grin:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).