Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbrand utanför Sala

277 inlägg 120627 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

hlb  
#287054 På den positiva sidan är att se vilken enorm förbättringspotential som finns inom ledningsorganisationen. Man vet inte var vattenbombplanen är, trots att alla i Europa har mobiltelefon. 200 brandbekämpare runt 15000 Hektar. Man kunde ju gråta om man inte visste att vi förmodligen inte heller denna gång fått rätt uppgifter av våra TV-journalister. Brandmännen och övriga aktiva gör som vanligt säkert ett jobb långt över normalprestationen.

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

röjjare  
#287055 Hörde på nyheterna att en markberedaren startade branden. Chauffören larmade. Märkligt att den blivit så stor.

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

T Landström  
#287061 Med tanke på hur varmt och torrt det varit så är det inte så konstigt att det gått fort... Har man inget vatten på maskinen...kanske något för produktutvecklarna att ta tag i... fast då krävs det väl ännu större maskiner som ska ut i skogen...

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

stegmaster  
#287063
T Landström skrev:Har man inget vatten på maskinen...kanske något för produktutvecklarna att ta tag i... fast då krävs det väl ännu större maskiner som ska ut i skogen...

Leste just i en tidning om en Tigercat skidder som var ombygd til markberedare som tidligare gått i Sverige(numera i Norge).
Denna hadde innbygd 80l vatten i schaktbladet fram och trycklyft från maskinen til att blåsa ut det.

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

anersimyra  
#287072 Jag läser nu på morgonen att 110 !! ETTHUNDRATIO man arbetar med vattenbegjutning från marken.. :shock: 0,01 gubbe per ha om jag räknar rätt.. :surp:

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

r93  
#287073 Man tar sig för pannan!!

Vad har hänt?

Saxat från wiki:

Gotlandsbranden 1992:

"Efter ett dygn, på morgonen den 10 juli, var branden en kilometer bred och cirka fem kilometer lång. Nu var ett hundratal brandmän, ett 60-tal värnpliktiga från P 18 i Visby samt några frivilliga på plats.[7 En räddningscentral hade satts upp vid brandstationen i Kräklingbo."

Lite skillnad på personaltäthet!!

Branden i boden är tydligen störst i modern tid innan den här, då brann 1900 ha.

Vi borde bli bättre och bättre på att bekämpa sånt här, inte sämre och sämre!

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

valmet862  
#287074 en gubbe har då ca 150 ha att släcka....detta är väl rsultatet av att frivilliga brandkårerna läggs ned och endast avtalsbrandkårer finns kvar. Visst är det en enorm brand men då måste man ju sätta till en enorm insats,kan inte förstå vad man tänker med när det endast är 100-200 man o kämpar mot elden. 🤷‍♂️

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Skogsforskare  
#287078 Man släcker vid brandfronten, inte utspritt inom hela området.

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

sundelius  
#287079 Sant forskarn. Jag har fått frågan idag om att åka till Sala och hjälpa till, hoppas det blir av

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

anersimyra  
#287090 Nu är det säkert fler än hundra man som bekämpar från marken. Men redan avbrända och delvis avbrända områden ska bevakas och eftersläckas. Även obrända områden runt branden måste förberedas för insats. 110 brandmän och ett 80 tal frivilliga vilka nämnts i media låter väldigt underbemannat.. :shock:

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Skogsforskare  
#287092 Man vill å andra sidan inte ha oerfaret folk i skogen när det brinner som värst. Den som inte upplevt en riktig skogsbrand på nära håll, handgripligen, förstår nog inte riktigt hur besvärligt det är. Det går inte att jämföra med en hyggesbränning eller kontrollerad naturvårdsbränning. När hela skogen brinner så måste släckningen ske samordnat från sidorna, eftersom det inte går att vistas i vindriktningen från branden. Samtidigt måste man försöka förbereda brandgator för att bromsa utbredningen i vindriktningen. Och man måste hålla koll på var all personal befinner sig så att ingen blir kringränd av elden.
Dessutom måste det finnas skyddsutrustning och andningsmasker till all den personal som måste jobba i röken.

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

ÅsaNisse  
#287093 Hörde på nyheterna på fm. att brandmännen fått order att avvakta och inte gå in aktivt på grund av vattenbombning. Grejen är att planen står på backen för det är dåligt väder och rök så dom inte ser???? När dom kommer upp ska dom rekognosera ett tag innan de kan börja. Med andra ord så sammanfattar jag denna nyhetsändning med att ingen gör något. :surp: eller alla gör inget. 😡
Katastrof i samordning och ledning OM detta verkligen är sant. 😈

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

valmet862  
#287094
Skogsforskare skrev:Man släcker vid brandfronten, inte utspritt inom hela området.

Jo du det vet jag,är äldre släckningsman inom fbk. Men 100-200 man är ingenting i ett sånt här sammanhang. Måste ju finnas tillgång till mera manskap,annars ryker ju hela sverige inom en vecka....

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Skogsforskare  
#287097 Det ryker redan i hela Sverige. :)

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

dwurg  
#287098 Men det sitter säkert en hela massa storfräsare och kivas om vad som ska göras och inte göras ^^

Men det lär ju inte behöva markberedas mer där på ett tag iaf, Jag är iaf glad att det var snöstorm när markberedarn jag körde tog eld. Kan ju inte vara kul att ha orsakat nåt sånt där även om det givetvis inte var förarns fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).