Skogsröjning

Skillnad under- och förröjning

15 inlägg 17207 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skillnad under- och förröjning

Tulles  
#19210 Hej,
här är en ovanligt dum fråga, men den som inte frågar får inget svar...
Vad är det för skillnad på underröjning och förröjning? Med underröjning förstår jag röjning före gallring. Men förröjning? Är det samma sak som underröjning eller en term som används främst för slutavverkningsröjning? Inkluderar då förröjning också att kvista granar vid roten för att underlätta för skördaren?

Mvh Jonas



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild
masterchief  
#19211 Jag brukar kalla röjning innan gallring, förröjning eller underröjning.
Samma sak bägge, bara olika namn 8)
Man kan säga man tar bort stammar som inte ger gagnvirke.
Vid sluttavverkning kallas det hyggesrensning.
I princip en underröjning eller förröjning det med :wink:

Avatar Fallback
Tulles  
#19224 Tack, masterchief, då klarnar det för mig hur folk pratar om både under- och förröjning och kan mena samma ingrepp. Förröjning före avverkning kallas för hyggesrensning, enligt dig. Som nybörjare i skogen tänker jag spontant mest på att rensa ett hygge efteråt med "hyggesrensning", men jag fär tänka om där. Det var väl förr i tiden man bedrev hyggesrensning efter en avverkning, numera gör man det bara i samband med uttag av grot?

Mvh, Jonas

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#19229
Tulles skrev:Tack, masterchief, då klarnar det för mig hur folk pratar om både under- och förröjning och kan mena samma ingrepp. Förröjning före avverkning kallas för hyggesrensning, enligt dig. Som nybörjare i skogen tänker jag spontant mest på att rensa ett hygge efteråt med "hyggesrensning", men jag fär tänka om där. Det var väl förr i tiden man bedrev hyggesrensning efter en avverkning, numera gör man det bara i samband med uttag av grot?

Mvh, Jonas

Hyggesrensning anser jag ska göras vare sig man tar ut grot eller ej.
Är jäkligt tråkigt att få massa förväxande granar etc i en kommande ungskog.
De flesta har säkert varit med om att röja ned grova busiga granar i plantröjningen. :oops:
De är hårda och tätvuxna och allmänt tidssinkande.
Sedan blir det bättre resultat i slutavverkningen också, skördaren kör inte genom tveksamma enbitsträd och medelstammen hålls uppe, lika med billigare avverkning :D

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19248 Det som masterchief skriver om att man får högre medelstam och avverkningen blir billigare gäller framförallt i en första gallring där man som man markägare kan spara flera kronor på avverkningskostnad om man röjer rejält före. Har kört flera objekt som har vart dåligt röjt och det gör stor skillnad på medelstammen. Så underväxtröjning är det man tjänar bäst på att själv göra ordentligt .

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19266
NZ skrev:Det som masterchief skriver om att man får högre medelstam och avverkningen blir billigare gäller framförallt i en första gallring där man som man markägare kan spara flera kronor på avverkningskostnad om man röjer rejält före. Har kört flera objekt som har vart dåligt röjt och det gör stor skillnad på medelstammen. Så underväxtröjning är det man tjänar bäst på att själv göra ordentligt .

det har en väldigt stor betydelse i slutavverkning oxå det blir väldigt dyrt att plocka småträd med en stor maskin

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#19268 Hej,
Lite som här då kanske:



Rycka upp de små med rötterna och kasta dem bland riset i vägen.

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#19272
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Lite som här då kanske:



Rycka upp de små med rötterna och kasta dem bland riset i vägen.



lite värre om du kör risanpassat :?

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19283
Niklas H20 skrev:
NZ skrev:Det som masterchief skriver om att man får högre medelstam och avverkningen blir billigare gäller framförallt i en första gallring där man som man markägare kan spara flera kronor på avverkningskostnad om man röjer rejält före. Har kört flera objekt som har vart dåligt röjt och det gör stor skillnad på medelstammen. Så underväxtröjning är det man tjänar bäst på att själv göra ordentligt .

det har en väldigt stor betydelse i slutavverkning oxå det blir väldigt dyrt att plocka småträd med en stor maskin


Jag menar ju att man ska röja i slutavv. också så klart!!!

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19291
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Lite som här då kanske:



Rycka upp de små med rötterna och kasta dem bland riset i vägen.

Det var väldigt vilken tät skog, många små och klena träd.
Så blir skogen om man inte röjer i någon ordning samt ej utför beståndsutvecklande gallringar.

Kul att se hur en maskinförare har det på jobbet iallafall!

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28309
masterchief skrev:
Tulles skrev:Tack, masterchief, då klarnar det för mig hur folk pratar om både under- och förröjning och kan mena samma ingrepp. Förröjning före avverkning kallas för hyggesrensning, enligt dig. Som nybörjare i skogen tänker jag spontant mest på att rensa ett hygge efteråt med "hyggesrensning", men jag fär tänka om där. Det var väl förr i tiden man bedrev hyggesrensning efter en avverkning, numera gör man det bara i samband med uttag av grot?

Mvh, Jonas

Hyggesrensning anser jag ska göras vare sig man tar ut grot eller ej.
Är jäkligt tråkigt att få massa förväxande granar etc i en kommande ungskog.
De flesta har säkert varit med om att röja ned grova busiga granar i plantröjningen. :oops:
De är hårda och tätvuxna och allmänt tidssinkande.
Sedan blir det bättre resultat i slutavverkningen också, skördaren kör inte genom tveksamma enbitsträd och medelstammen hålls uppe, lika med billigare avverkning :D




Tjena, har en liten fundering, Hyggesrensing är väl ändå något man gör efter att skogen har avverkats? (inte så ofta det inträffar) men skulle t ex kunna inträffa då dom inte hittar någon entreprenör som kan ta på sig röjningen innan de slutavverkar, lr pga av snödjup.... (dålig planering)

och sen behöver dom fara dit å röja pga av att t ex kan bli dålig återväxt vid plantering av exempelvis tall? eller bara för att det ska se snyggt ut....

Förrensing brukar vi kalla det före slutavverking och Underröjning då det är innan gallring...

eller är jag ute och cyklar?

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28314 Förröjning innan gallring är ibland inget annat än en "bortglömd" slutröjning som skulle ha gjorts för länge sen, med klena och kvistiga stammar som resultat.

Undrar vad skördarförarna tycker om oröjda skogar? Misstänker att det i vissa fall kan bli svår att hitta nån som åker ut över huvudtaget innan det är röjt.

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28316 Hehe Palms ja det är roligt då det inträffar... :S
Då är det bara att ringa uppdragsgivaren direkt å säga att man ska ha timtid för det eller ett riktigt bra ackorspris.... Dock är det i princip bara hos små oinsatta skogsägare som det inträffar....

Hur lång tid tar det för en skördare att gallra en hektar välskött granskog på ca 2000 stammar jämfört med en oröjd granskog på 4500 stammar?

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28375 Sen är det ju ett stort plus för inköpare osv. om dom kostar på en underröjning innan avverkning då intrycket blir bra mycket bättre då allt smått är bortröjt, vilket i sin tur leder till fler som vill sälja avverkningar till dem. En gallring eller slutavv. som inte är röjd och blivit körd är inte vacker att titta på med all avbruten,rotryckt och lutande underväxt.

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28376 Det kan den lilla extrakostnaden vara värd!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).