Skotare

Funderar på en 868, vad ska jag titta på

7 inlägg 8919 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Funderar på en 868, vad ska jag titta på

roli01  
#282798 Vad kan det finnas för problem på en gammal 868 ?
Tips ?

MVH Robert



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Funderar på en 868, vad ska jag titta på

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282810 Allt! Men vertikalkedjorna till boggielådorna är en stående punkt.

Användarvisningsbild

Re: Funderar på en 868, vad ska jag titta på

Camwood  
#283361 Du ska titta BORT när du ser en Volvo 868 om du vill ha ett enkelt liv :grin: Köp en SMV :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Funderar på en 868, vad ska jag titta på

mannen  
#283383 Har aldrig upplevt några speciella problem med 868'an fast den knallat på i x.. antal timmar.
Mitt tips är ät att kolla runt rent allmänt som man gör med alla äldre maskiner. Finns det några teckem på att tidigare ägare missköt vätskebyten, hänger det mycket droppar överallt, är den svetsad mycket?
Att den kommer att vara svetsad kan man vara säker på men genom att se på tidigare svetsar kan man i mina ögon se hur en maskin varit omhändertagen. Är rätt typ av förstärkningar inlagda och svetsarna fogberredda på ett bra sätt så kan man anta att tidgare ägare tagit hand om maskinen väl.


I övrigt så tror jag att det finns en bra handbok till 868'an i downloads. Där tror jag att man får ut stall varvtalet och liknande, då kan man se på ett ungefär om convertern ät i ordning eller inte.

På tal om SMV, vilken modell menar du?
Man ska nog inte glömma bort att 868'an är bland de första skogsmaskinerna som man kalla moderna enligt det som skulle bli standard på 80 talet

Användarvisningsbild
Camwood  
#283494 Volvo 868 är en otroligt bra maskin för sin tid och den håller nog några årtionden till om man är rädd om den. MEN den är alldeles för dyr :???: Den säljs för fantasi priser typ som gamla Volvobilar :?:
Därför är En SMV ett bättre köp ! du får den för halva priset men det finns inte så många kvar tyvärr.
Men både 868 och smv kan räknas som "gamla " maskiner då drivning av hjulen sker med en converter. Helt ute redan på 80 talet.
]51191_3BYMSD9KGSE841375197433.jpg[/attachment]

Här är drivningen till boggin med kedjor, en svag länk tycker ja på en annars fin

maskin :grin:

51191_3BYMSD9KGSE841375197433.jpg

Avatar Fallback

Re: Funderar på en 868, vad ska jag titta på

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284034 Hur är boggielådorna lagrade på dom där då? De var väl Dolly om dom skulle åka väg.. eller mins jag fel ?

Hur som helst tycker jag att det är tillgången på reservdelar som avgör om en så pass gammal maskin ska vara attraktiv. Där tror jag 868 är ett nog så gott val.

Avatar Fallback

Re: Funderar på en 868, vad ska jag titta på

roli01  
#284037 Hej o Glad midsommar på Er :)

Maskinen blev såld snabbt, blev förvånad, men tittar vidare, tack för tipsen :)

MVH Robert

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).