tor 08 maj 2014, 21:51#279580
Palbin: Jag tycker veden på ditt foto är i grövsta laget. Funkar nog i panna.
Torr ved ska kosta mer än färsk. Det är ett mervärde och det ska man ta betalt för. Du har ju lagt tid på att lagra veden under tak och sen är det ju krympning och ränta på det.
Börja inte sälja billigt, hopplöst att höja sen. 400kr/m3s är egentligen för billigt det med men åt rätt håll. 300kr/m3s är förlust.
Liten ekvation för ved i 1,5m3 säckar från våra förhållanden, råvaran hämtas vid bilväg, veden huggs i 30 cm längder och klyvs om vid behov till c:a 10cm maxmått, alltså lämpligt för braskamin:
Råvara 300kr/fub
Produktion 3m3s/h
Insats: 2 man, traktor+vedmaskin, traktor+huggarvagn+pallgafflar
Kostnad för att köra 1h, 3ms
Det går åt c:a 1,7 m3fub = 510kr
Traktorn med vedmaskin går c:a 80% och kostar 200kr/h = 160kr
Traktorn med gafflar/griplastare kostar 250kr/h och går c:a 40% = 100kr
Säckar och pall slits för c:a 40kr/st/säsong = 80kr
Gubbarna kostar 300kr/h = 600kr
Det har då kostat oss 1450kr att ta fram veden som nu står uppradat i säck.
Antingen säljer man direkt för minst 500kr/m3s eller täcker man toppen, tar sedan in veden för vinterförvaring under riktigt tak och lägger på 100kr till för att man krånglat med det och hållt tak mm sen 50kr för krympning. Och så lägger vi naturligtvis på momsen.
Min riktpris färsk ved: 625kr/m3s inkl moms
Min riktpris torr ved: 810kr/m3s inkl moms
Gratisarbete verkar vara populärt, då blir priset 375kr/m3s inkl moms för färsk ved, 560kr/m3s inkl moms.
Jag vet att jag kommer få på skallen av en del som tycker att kostnaderna är för höga och att grejorna står ju ändå där. Frågan är varför dom står där om man inte kan räkna in alla kostnader? Visst kan det vara kul med grejor men inte så kul att man måste ge bort all sin tid gratis???
Gubbarna måste kosta ungefär 300kr om man ska ha till alla kostnader.
Assumption is the mother of all fuck ups...