tis 29 okt 2013, 00:14#242274
Att eliminera alla risker vid manuell huggning skulle jag vilja påstå är omöjligt.
Kanske man i princip "utan risker" kan fälla raka fina friska träd manuellt en vindstilla dag, men så fort man ger sig på träd som lutar, är böjda, ruttna eller om det är lite blåsigt så har man riskfaktorer som knappast kan elimineras helt.
Min åsikt, efter att ha jobbat både med motorsåg och med skördare, är att man överhuvudtaget inte bör hålla på med motorsåg där en skördare kan göra jobbet.
I särskilt olämpligt är manuellt arbete när man till exempel har högar av vindfällen, träd som lutar kraftigt, eller stora mängder döda träd. I dessa situationer är det ofta direkt förenat med livsfara att springa in med motorsågen.
Det kan hända att några skördar-svärd och kedjor får sätta livet till i processen med dylika träd, men bättre det än en människa.
Tyvärr verkar en betydande del av dödsolyckorna vid manuell trädfällning de senaste åren vara i stort sett identiska: En man i pensionsåldern som jobbar ensam i skogen. Han kommer inte hem i tid och när anhöriga hittar honom är han redan död. Han har "av okänd anledning fått ett träd över sig".
Tragiskt att livet ska behöva sluta så för såpass många personer varje år.
När jag läser om alla olyckor undrar jag hur många som precis klarade livhanken när trädet brakade ner en meter intill dom eller hur många som fick åka in sjukan med en bruten arm.
Dom fallen tenderar ju att inte synas i statistiken.
Valmet 901