Skotare

Hemek 350

34 inlägg 31621 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hemek 350

bodaedet  
#277867 De kan sitta ganska rejält, på H8an fick vi skära i småbitar för att få isär.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Kocken12  
#277869 Låter Inge vidare,det jag tycker är konstigt att fettet har tryckt fram så fint på motsvarande sida av smörjnippeln men får göra ett ryck till helgen så jag får facit på vad som hänt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 350

Seb macahan  
#277870 Det beror på. Har du frigjort tyngden från kranen (vilket inte är helt lätt utan o få byrålådseffekt) så ska nog den axeln gå o knacka ut med en hammare. Ditt felsymptom tyder enl. mig på att axeln har ärgat fast och då kan du nog behöva först köra i rikligt med rostlösare o vänta något dygn, funkar det inte efter det så får du prova att värma med gas. Bara se till att du har säkrat upp kranen så du inte får den över dig eller att den åker i backen o sliter sönder slangar mm.
Får du in fett i smörjnipplarna? Om ja kör i rostlösare i nipplarna och tryck med tryckluft efter. Upprepa flera gånger o testa om axeln går att röra innan du tar bort den.
Ta gärna en bild på leden och felet, så blir det lättare att förstå. Jag hade ingen Hiab utan en Mowikran men de brukar se ungefär likadant ut.

Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Kocken12  
#277873 Har kört rostlösare varje dag nu sen helgen o rört kranen i olika positioner o pumpat i fett har knäppt kort på kranen men har lite problem att lägga ut pga dålig på datorer,men det brukar lösa sej när nån av ungarna kommer hem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Kocken12  
#278085 Nu går kranen lätt igen rostlösare fett tryckluft,provade att köra utan själva låsningen och kranen går lätt o fint,ska ut i skogen i morgon o prova om det håller annars är det väl bara att riva.sätter ut några bilder på kranen kanske nån som kan säga vilken kran jag har,det är ingen plåt eller märkning på den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Palakangas  
#278112 Ser ut som en Hiab 177. Har en sådan på min SMV Drivax.

Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Kocken12  
#278296 Hårda bud att vara skotareägare,igår gick kranen ett lass innan den fastnade igen.Pallade upp kranen med tvärgående stockar längst upp så att den låg stadigt,tappen satt stenhårt någon minut men sen fick den ge sig o börja glida ut.Det visade sig att halva spåret i tappen var täppt med rost o skit så att fettet ej kom fram.När det var fixat bar det upp i skogen igen,går bra någon timme vad händer ? Då börjar säkringen gå till radiostyrningen till spelet tror jag har lokaliserat felet till omvandlaren en mascot converter 6/12voc Max 3a type 707 har plockat löst den och ska höra om det går att mäta upp den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Palakangas  
#278317 Ja i bland blir man omunter. Men det brukar vända.

Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Kocken12  
#278353 Mera frågor har ett timmerspel från 91 med tillhörande radiostyrningen,en låda i hytten står det mottagare 455 MHz som i sin tur är kopplad till en omvandlare som det står mascot elektronik a/S converter 6/12vdc Max 3a out+12v in+6v neg Type 707.MAskinen är 12v radiostyrningen står det 12 v på varför har jag då en omvandlare? Måste radiostyrningen ha konstant 12v kan jag väl sätta en sådan istället,verkar ha blivit kortis i omvandlaren?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 350

Seb macahan  
#278360 Jag gissar lite på ganska säkra grunder nu, men för att klara radiodirektiven gällande maskinsäkerhet vid radio så måste radiodelen ha en stabiliserad och avstörd DC-matning (det vet jag). Det lär du garanterat inte få från generatorn i maskinen. Därav sitter den omvandlaren där. Det är kanske troligt att det funkar ändå utan dc/dc konvertern men risk finns att du får störningar i radiomottagare som leder till oönskad manövrering. Mascot Type 707 är en ganska gammal modell tror jag, som kan vara svår att få tag på. Leta inte ihjäl dig för o hitta just den omvandlaren om det visar sig att den är kass utan leta efter en ny radiostyrning. Den Weimer säljer där sitter avstörningen i elektronikkretsen och du kan mata den direkt från din maskin.

Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Kocken12  
#278822 Nu har jag provat o kört fast hemeken oxå,har tänkt varje helg jag har kört att den här går inte att köra fast den går ju överallt.Men idag skulle jag passera en Bäck,det gick bra men när vagnen skulle över samma Bäck samtidigt som traktorn ska gå över en kant så sjunker vagnens hjul helt då är det tvärstopp,försökte med spelet att dra samtidigt då gick vajern av.Det var bara att lasta av virket då kom jag upp,får försöka ta reda på virket imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Kocken12  
#282514 Tjena, hemeken har rullat på bra nu sista veckorna kör hem 2-4 lass virke varje vecka,men det minskar knappt i skogen verkar vara dubbelt så mycket mot det jag uppskattade efter stormen.Nu en fråga är det ingen på forumet som har verkstads eller instuktionsbok till maskinen som jag kan köpa,har köpt från oe men hemek borde väl ha en egna böcker det är ju ganska mycket som skiljer från en vanlig bm 600?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Kocken12  
#286014 Äntligen klar med stormvirket blev ca 350 kubik som tippat i stormen,tar väldig tid att spela fram träd i oändlig terräng,surhål stubbar och sten.Är imponerad över hemeken har varit pålitlig smågrejor händer väl ibland men den är ju inte ny.Nu måste jag bara bygga ett skotare garage så den kommer under tak innan vintern :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Kocken12  
#287572 Tjena tycker att 600 an har blivit ostadig när jag lyfter stock när den är olastad,har inte märkt av det tidigare,tvärtom har jag blivit imponerad av att den har varit så stadig.Har kikat lite men inte hittat nåt som ser avvikande ut,är det någon som har koll vad det kan vara?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemek 350

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287637 Däcktrycket?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).