fre 31 jul 2015, 11:53#338112
Jag drabbades av en nostalgisläng och tänkte försöka få igång farsans gamla 240S som han köpte när jag var typ tre äpplen hög.
Den hade stått i många år så jag började med att putsa bort den värsta smutsen. Tanken var helt tom, så jag fyllde i nytt bränsle, och till min häpnad gick den igång efter inte alltför många drag! Glädjen blev dock kortvarig, för den orkade inte hållas igång och efter en minut av upprepade starter så totalvägrade den.
Efter lite skruvande konstaterade jag glatt det inte verkade vara något större fel än att bränseslangen fått samma konsistens som tuggummi och läckte. Trots att jag bytte till en ny så får jag fortfarande inget liv i sågen.
Gnistan verkar OK, testade också korsbyta stift med min 242:a. Båda stiften funkar i den, men varkendera i 240:an.
Tändstiftet är också blött, så den verkar ju få soppa. Har provat också droppstarta den, men inte minsta lilla livstecken.
Nu är jag ju ingen expert på hur förgasarmembranen ska se ut/kännas, men även om de är stela borde den väl tända till med några droppar i cylindern?
Det som förbryllar mej mest är att den ju faktiskt startade till innan jag bytte bränsleslang, så det borde ju inte vara något katastrofalt fel i cylindern eller så. Farsan har gått bort, så jag kan inte fråga honom heller om det fanns någon speciell orsak till varför sågen blev stående.
Stoppknappen är trasig, så det går inte att stanna sågen på den, men jag har tagit bort den helt, det borde väl inte kunna påverka så länge sladden inte har kontakt med metallen på sågen.
Tacksam om någon har förslag på hur jag kunde gå vidare?