ons 16 apr 2014, 09:39#276727Med närmare 8000 kvm yta kanske en slåtterbalk börjar bli att föredra...
Annars är väl röjsåg av aningen mindre modell ju att föredra, en orange modell skulle kanske vara 343, 345 eller 545. Jonsered har väl motsvarande sågar i rött.
Motorsåg och handhållet
Vilken gårdstrimmer rekommenderas

ons 16 apr 2014, 10:11#276731Finns det inga grejor som passar på din 480?
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas
ons 16 apr 2014, 11:09#276735Jag har en 343 och tycker den funkar bra. Visst har man sneglat lite på en slåtterbalk, men mina marker är fulla av ojämnheter och stubbar. Däremot kommer nog en lie införskaffas.
//Henke månskensskogsbonde
ons 16 apr 2014, 17:55#276776
Jag provade den största, och efter en halv tank var mina akslar slut. Skulle användt mer tid til å passa bärselan til. Gillade hellre inte balansen i riggröret. Blev en ful belastning på underarmarne. Men det kan gott vara at det hade varit bettre om jag fick körd den några dagar och blivit van med den.
Niking skrev:Någon som testat ryggtrimmers och kan berätta var de kommer till sin rätt? http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Tri ... imrar.aspx
/Niklas
Jag provade den största, och efter en halv tank var mina akslar slut. Skulle användt mer tid til å passa bärselan til. Gillade hellre inte balansen i riggröret. Blev en ful belastning på underarmarne. Men det kan gott vara at det hade varit bettre om jag fick körd den några dagar och blivit van med den.
Jack of all trades, master of none!
ons 16 apr 2014, 21:57#276821
Lite mycket sten och berg i dagen för slåtterbalk, tycker jag. Men en 40+-kubikare skulle nog definitivt fungera. Frågan är bara vilken...
/Niklas
Peteflamingstar skrev:Med närmare 8000 kvm yta kanske en slåtterbalk börjar bli att föredra...
Annars är väl röjsåg av aningen mindre modell ju att föredra, en orange modell skulle kanske vara 343, 345 eller 545. Jonsered har väl motsvarande sågar i rött.
Lite mycket sten och berg i dagen för slåtterbalk, tycker jag. Men en 40+-kubikare skulle nog definitivt fungera. Frågan är bara vilken...
/Niklas
/Niklas
TS
ons 16 apr 2014, 22:02#276823
Jo, det gör det säkert. Dock är det en röjsåg och jag undrar hur den klarar långvarig trimning. Blir liksom annan typ av körning jämfört med röjning.
Dessutom kan det ju vara lämpligt att ha en trimmer, som även kan funka som en reservröjsåg, ifall den ordinarie röjsågen skulle vara på reparation mitt under gräsklipparsäsong (läs lång kötid hos reparatören).
/Niklas
busholle skrev:Finns det inga grejor som passar på din 480?
Jo, det gör det säkert. Dock är det en röjsåg och jag undrar hur den klarar långvarig trimning. Blir liksom annan typ av körning jämfört med röjning.
Dessutom kan det ju vara lämpligt att ha en trimmer, som även kan funka som en reservröjsåg, ifall den ordinarie röjsågen skulle vara på reparation mitt under gräsklipparsäsong (läs lång kötid hos reparatören).
/Niklas
/Niklas
TS
ons 16 apr 2014, 22:05#276824
Då bör du kolla in viewtopic.php?f=12&t=8146&st=0&sk=t&sd=a
/Niklas
Hema skrev: Däremot kommer nog en lie införskaffas.
/Niklas
/Niklas
TS
ons 16 apr 2014, 22:08#276825
Skulle det funka bättre om riggröret var avvägd på liknande sätt som midjeröjsågen (HVA 535 FBx)?
/Niklas
JensSkoog skrev:Niking skrev:Någon som testat ryggtrimmers och kan berätta var de kommer till sin rätt? http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Tri ... imrar.aspx
/Niklas
Skulle det funka bättre om riggröret var avvägd på liknande sätt som midjeröjsågen (HVA 535 FBx)?
/Niklas
/Niklas
TS
Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas
ons 16 apr 2014, 23:02#276840
Tackar för tipset!
Niking skrev:Hema skrev: Däremot kommer nog en lie införskaffas.
/Niklas
Tackar för tipset!
//Henke månskensskogsbonde
tor 17 apr 2014, 00:11#276850
Var så god!
/Niklas
Hema skrev:Niking skrev:Hema skrev: Däremot kommer nog en lie införskaffas.
/Niklas
Tackar för tipset!
Var så god!
/Niklas
/Niklas
TS
tor 17 apr 2014, 08:01#276865 Jag trimmar årligen flera hektar industrifastigheter, då fastigheterna består av allt från gräsmattor, djupa diken, skogspartier, kantputsning, har jag alltid föredragit röjsåg, då kort riggrör gör jobbet mycket smidigare. Min HVA 250 RX har jag årligen " plågat " sen början av nittiotalet till dessa arbeten, koppling och stift är vad som bytts. Jag använder även Sthils minsta röjsåg, en 35 kubikare, den är klar favorit till dessa arbeten. Så visst håller en röjsåg, det enda som skiljer är ju längden på riggröret..
Mvh Anders.
Niking skrev:busholle skrev:Finns det inga grejor som passar på din 480?
/Niklas
Mvh Anders.
tor 17 apr 2014, 08:20#276869 Jo, inte går man och trimmar med " bottengas " hela tiden...
Tosca skrev:Det gäller väl att plåga en tvåtaktare "rätt" även när man trimmar.
Släppa av gasen med jämna mellanrum är väl det viktigaste.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).