Motorsåg och handhållet

Vilken gårdstrimmer rekommenderas

95 inlägg 56669 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Peteflamingstar  
#276727 Med närmare 8000 kvm yta kanske en slåtterbalk börjar bli att föredra...
Annars är väl röjsåg av aningen mindre modell ju att föredra, en orange modell skulle kanske vara 343, 345 eller 545. Jonsered har väl motsvarande sågar i rött.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276731 Finns det inga grejor som passar på din 480?

Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Hema  
#276735 Jag har en 343 och tycker den funkar bra. Visst har man sneglat lite på en slåtterbalk, men mina marker är fulla av ojämnheter och stubbar. Däremot kommer nog en lie införskaffas.

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

JensSkoog  
#276776
Niking skrev:Någon som testat ryggtrimmers och kan berätta var de kommer till sin rätt? http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Tri ... imrar.aspx
/Niklas

Jag provade den största, och efter en halv tank var mina akslar slut. Skulle användt mer tid til å passa bärselan til. Gillade hellre inte balansen i riggröret. Blev en ful belastning på underarmarne. Men det kan gott vara at det hade varit bettre om jag fick körd den några dagar och blivit van med den.

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276821
Peteflamingstar skrev:Med närmare 8000 kvm yta kanske en slåtterbalk börjar bli att föredra...
Annars är väl röjsåg av aningen mindre modell ju att föredra, en orange modell skulle kanske vara 343, 345 eller 545. Jonsered har väl motsvarande sågar i rött.


Lite mycket sten och berg i dagen för slåtterbalk, tycker jag. Men en 40+-kubikare skulle nog definitivt fungera. Frågan är bara vilken...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276823
busholle skrev:Finns det inga grejor som passar på din 480?


Jo, det gör det säkert. Dock är det en röjsåg och jag undrar hur den klarar långvarig trimning. Blir liksom annan typ av körning jämfört med röjning.

Dessutom kan det ju vara lämpligt att ha en trimmer, som även kan funka som en reservröjsåg, ifall den ordinarie röjsågen skulle vara på reparation mitt under gräsklipparsäsong (läs lång kötid hos reparatören).
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276824
Hema skrev: Däremot kommer nog en lie införskaffas.


Då bör du kolla in viewtopic.php?f=12&t=8146&st=0&sk=t&sd=a
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276825
JensSkoog skrev:
Niking skrev:Någon som testat ryggtrimmers och kan berätta var de kommer till sin rätt? http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Tri ... imrar.aspx
/Niklas

Jag provade den största, och efter en halv tank var mina akslar slut. Skulle användt mer tid til å passa bärselan til. Gillade hellre inte balansen i riggröret. Blev en ful belastning på underarmarne. Men det kan gott vara at det hade varit bettre om jag fick körd den några dagar och blivit van med den.


Skulle det funka bättre om riggröret var avvägd på liknande sätt som midjeröjsågen (HVA 535 FBx)?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

JensSkoog  
#276828 Tänkte faktiskt på det? Möjligt at det skulle ge bettre balans??

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276838 Jag skulle tro det. Dock bör kanske ett längre snöre användas än till midjeröjsågen då få vill trimma gräset till midjehöjd?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Hema  
#276840
Niking skrev:
Hema skrev: Däremot kommer nog en lie införskaffas.


Då bör du kolla in viewtopic.php?f=12&t=8146&st=0&sk=t&sd=a
/Niklas

Tackar för tipset! :)

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276850
Hema skrev:
Niking skrev:
Hema skrev: Däremot kommer nog en lie införskaffas.


Då bör du kolla in viewtopic.php?f=12&t=8146&st=0&sk=t&sd=a
/Niklas

Tackar för tipset! :)


Var så god!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

anersimyra  
#276865
Niking skrev:
busholle skrev:Finns det inga grejor som passar på din 480?


Jo, det gör det säkert. Dock är det en röjsåg och jag undrar hur den klarar långvarig trimning. Blir liksom annan typ av körning jämfört med röjning.

Dessutom kan det ju vara lämpligt att ha en trimmer, som även kan funka som en reservröjsåg, ifall den ordinarie röjsågen skulle vara på reparation mitt under gräsklipparsäsong (läs lång kötid hos reparatören).
/Niklas
Jag trimmar årligen flera hektar industrifastigheter, då fastigheterna består av allt från gräsmattor, djupa diken, skogspartier, kantputsning, har jag alltid föredragit röjsåg, då kort riggrör gör jobbet mycket smidigare. Min HVA 250 RX har jag årligen " plågat " sen början av nittiotalet till dessa arbeten, koppling och stift är vad som bytts. Jag använder även Sthils minsta röjsåg, en 35 kubikare, den är klar favorit till dessa arbeten. Så visst håller en röjsåg, det enda som skiljer är ju längden på riggröret.. :smile:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Tosca  
#276868 Det gäller väl att plåga en tvåtaktare "rätt" även när man trimmar.
Släppa av gasen med jämna mellanrum är väl det viktigaste.

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

anersimyra  
#276869
Tosca skrev:Det gäller väl att plåga en tvåtaktare "rätt" även när man trimmar.
Släppa av gasen med jämna mellanrum är väl det viktigaste.
Jo, inte går man och trimmar med " bottengas " hela tiden... :smile: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).