Före och efter jobbet

Utbildningar?

8 inlägg 3731 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Utbildningar?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18928 Ja det skulle va intressant att höra vad alla ni har för skogliga utbildningar i bagaget. Gammal el. ny? Kort el. lång? Inriktning osv.
Förhoppningsvis kan det ge tips till andra eller så kanske man träffar på ngn. gammal klasskompis.

Jag börjar får vi se!
Jag gick 2-årig skogsbrukslinje på Sparresäter 82-84. Vid den tiden var det nog en bra utbildning men maskininvasionen i skogen var enorm o huggarlag sades upp på löpande band. De fåtal platser som maskinförare togs av uppsagda huggare. Tror inte mer än 7-8st av 24 fick jobb i skogen. Jag själv jobbade i skogen 3 år bl.a. på Kommunen o en större gård. Sen blev det fabrik! Längtar till skogen mer än nånsin just nu!!

Kuriosa! På skolan körde vi 2st Mini 578or, 2st Volvo BM 868, 2st Rottne Blondin(en med koppling o manlåda) samt en Kockum 836. På våren -84 köptes en Kockum 83-35 in. Första maskinen på skolan med 2-spak!!! Manuellhögg gjorde vi med HVA 234.

Magnus M



   TS
Elmia
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18938 jaha .. Jag går på helgesbogymnasiet nere i småland... Där går jag inriktning skog,men det finns även hund och jakt profil på skolan :D På skolan går det ca 80 elever (ganska liten skola).. Utbildningen tycker jag är väldigt bra eftersom teori varvas med praktik :D ... År 2007 tog skolan det stora klivet att börja leasa maskiner istället för att äga själva.. detta har inneburit att eleverna på skog får jobba med maskiner som har den senaste tekniken :) För tillfället har vi tre Rottne f9-6 och två john deere 810d..maskinerna är ju väldigt fina för de har ju bara ett par hundra timmar på mätaren :D ..År 2007 var även det året då hundprofilen startade.. det var även då vi fick lite fler tjejer till skolan :D :D .. jag går det andra året på skoaln av tre alltså slutar jag 2009 :shock: de två åren jag snart har gått har gått som en termin i grundskolan gick ungefär. :(

Användarvisningsbild
kronos  
#19004 Går och så på Helgebogymnasiet. Jag anser att det är en riktigt fin skola en del klagar på att det är för lite maskin timmar men jag kan förstå upp läget spaka maskin lär man sig nog när man slutar här det är bättre att ha en riktigt bred skogs grund att stå på. Sen är det bara att håll med timberjack,

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24694 Jag så att säga "ploppade" ut ur högstadiet....
Flertalet lärare kände förmodligen inte till min existens ens.....
Direkt därifrån till första heltidsjobbet, 15 bast.
Kört motorsåg hade jag redan gjort ett antal år då.
Och givetvis även manuellt, yxa å såg.
Så gammal är jag......

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24875 Går på stora segerstads naturbruksgymnasium. inriktningen är jord men det finns skogskurser som jag tänker gå :lol:

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#27292 Dock... Utbildning....
Jag är telegrafist, bränsletekniker, direktör, hantverkare med mera.
Ibland stövlar jag omkring i skogen å jagar trän med motorsåg.
Kan jag så kan envar fälla ett träd.... Ju mer teknik desto lättare faller dom....

Avatar Fallback
dieseltomten  
#27339 Jag gick skog och träingenjörsprogrammet i Garpenberg.
I Högskolan Dalarnas regi.
Fast jag jobbar på ett gasverk och tjänar bra pengar på de.
Vedfirman har jag startat på fritiden och planerar att utöka.

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28302 Gick ut den naturvetenskapligalinjen för några år sedan och startade upp ett litet skogsvårdsföretag i princip direkt efter att man tagit studenten, får se om man ska gå tillbaka till skolbänken å läsa vidare på SLU samtidigt som man fortsätter med företagandet

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).