mån 10 mar 2014, 10:57#270413
JAG VET BÄST idelogin kanske är den rätta, om man nu vet bäst. Vet skogsvårdsstyrelsen bäst, eftersom deras reglerl ändra lite hit som dit så kan man undra.
Förutsättningarna för ett optimalt skogsbruk har ändrats radikalt de senaste 50 åren.
Min morfar levde på och av en fastighet som han i sin tur förvärvade av sin far eller farfar - skit samma, farföräldern hade i alla fall köpt den i sin tur av en som förbyggt sig - fick lämna den p.g.a. ekonomiska svårigheter.
Morfar levde endast på det gården gav, och inkomsterna kom huvudsakligen från jordbruket, skogens bidrag var ganska måttligt, bara den skog som blädades = avverka de största träden. (dimensionshuggning).
Strax innan jag fick köpa gjordes en helrenovering av mangårdsbyggnaden + en upprustning av andra byggnader och även inventarier, detta i sin tur innebar en hård blädning av skogsinnehavet.
Jag köpte ingen kalfälla men en fastighet som innehöll massor av ungskog med stort lövinslag.
Att min morfar hade förköpt sig när han köpte fastigheten var man väl medveten om, snacka skit om grannarna är inte ovanligt på landsbygden. Att sedan oäktingen skulle vara ännu dummare och gå på i samma stil var ju inte att förundra sig över, har jag fått höra - bakvägen.
I dag när jag 10 dubblat insatt kapital är det ganska tyst.