Uppvärmning

Förbättra min vedbod

25 inlägg 27292 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

Tosca  
#268254 Ett av dina grundproblem verkar ju vara vattnet, kan du lösa avrinningen från plattan på något enkelt sätt?

Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268256 jo, ganska enkelt tror jag. bara jag tar mig tid.

   TS
Användarvisningsbild

Komplettera vedboden med vedskjul

traktorz  
#268588 Dränering är A & O!
Hyr in en bandgrävare, lägg ner en dräneringsslang och fixa avrinningen, grusa upp runt slang samt under & runt vedskjulet. Stenläggning och lösa lastpallar som golv ger nödvändig luft genomströmning.

Köp betongplintar på Beijers vilka kan justeras till skillnad mot de på ByggMAX, montera 4"x4" sparrar vertikalt i plintarna och ett snedtak med lämplig vinkel på toppen.

Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268629 Jag tänkte använda den befintliga konstruktionen, inte bygga nytt. Göra golvet löst tror jag ligger närmast till hands.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

Hema  
#268699 Lite svårt när man inte ser boden, men borde du inte kunna fixa fram en skrapa, som du kan skrapa rent under grunden? Jag förstod det som så att du hade plintar stående direkt på den fd. gödselplattan, så utrymme för att kunna komma till o skrapa borde finnas.

Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268748 Skall föröka komma ihåg bidler imorgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förbättra min vedbod

molnia  
#268856 det är värdefullt att ha öppning i minst 2 sidor av vedboden. ofta har man en mer vanligt väderstreck som vinden blåser i. Att då kunna öppna dörrarna och få korsdrag. kanske ligger det vanligaste väderstrecket åt fel håll för att smidigt lämna eller hämta veden. kanske skulle det vara värt att ha dörrar på 3 sidor då?

rymmer vedskjulet mer än 1 års förbrukning är det också tacksamt med flera dörrar för att kunna fylla från 2 håll beroende på vart man har tagit det under vintern. Så man inte får den äldsta veden längst in hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269064 Så, då har jag fotat vedboet. Ursäkta vädret, det kom en snöskur... När jag hämtar ved så sker det via ladan inifrån. De två stora dörrarna på framsidan går att öppna. Det regnar gärna in, så får nog fixa något annat på den sidan. Skräpigt under golvet, ni ser också en plint på en av bilderna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förbättra min vedbod

molnia  
#269144 jag skulle nog tyvärr säga att problem som jag ser det är att vedskjulet är för litet eller att gödselplattan är för stor. regn och snö landar på plattan utanför och kan då rinna under skjulet. Där inne så binder skräpet fukten mycket mer än om det hade varit rent.

Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

Hema  
#269190 Jag hade nog nöjt mig med en skrapa på ett teleskopskaft.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).