swe#kipp- Mitten av Dalarna- sön 01 okt 2006, 15:11
sön 01 okt 2006, 15:11#2613
Är inte så insatt på Stihl men jag vet att 361:an är en proffssåg kanske den bästa i sin klass , kan hända att 390 är lite mer av farmar såg !!
Huggarn eller Mange vet nog mer om det ,,,,,,
sön 01 okt 2006, 23:02#2633
Nuförtiden är inte farmarsågarna (eller bondesågarna som man kallade dem förr) så klumpiga. Största skillnaden ligger i materialval såsom lager och cylindrar. Sedan är det normalt större marginaler på priset för proffssågar eftersom man räknar med att kunden är mindre priskänslig. Prova själv med att pruta vid nästa köp eller leta upp en handlare som nöjer sig med mindre marginaler och ligger under listpriset. Idag kan du lätt få en 346 XPG 700-1000 kr under Husqvarnas listpris, och handlaren gör ändå en OK vinst. köpte t.ex. en för 6900 inkl moms i somras.
mån 02 okt 2006, 18:51#2649
Beror nog mycket på var man köper den.
Har en hva återförsäljare här i närheten och den gubben är inte go att tas med!
Han ligger alltid över riktpriset och vägrar ge rabatt!
knaggen skrev:http://www.sibro.se/ han har bra priser
6900:- inkl moms för 346 XPG-E är klart godkänt sett till listpriset hos HVA.
Kan det månne bli billigare eller dyrare att välja bort E-Cat ("skiten")?.
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
tis 03 okt 2006, 23:34#2698
Där jag handlade var det samma pris. Valde kat för att få en lite bättre miljö, kommer ihåg hur det var innan alkylatbensinen kom så allt som minskar avgaser borde vara bra. Sågen har ju nog effekt ändå för att fixa en 50 cm tall på hyfsad tid när kedjan är nyfilad
tor 05 okt 2006, 21:42#2746
Inte en aning, de hade kanske kvar några med förra årets inköpspris från Husqvarna. Det är ju ungefär samma pris som Sibro tar nu (6970:-) mot listpriset 8200:-
lör 07 okt 2006, 22:36#2856
annar kan ni köpa sågar i tyskland för husqarna dumpar priserna där precis som stihl gör i sverige.
man brukade ha med sig mellan 5-10 stilsågar när man jobbade där nere
pgo_jim skrev:skillnad på stihl 361 och stihl 390?
361an=59kubik 4.6 hk 390n= 64kubik 4.6hk, 390n är en så kallad "hobbysåg" och har bla en annorlunda "ihoppressning" av vevhuset än proffssågarna som är lite billigare att tillverka,men som är dyrare att reparera,sen har den EN kåpa över cylinder å luftfilter(gissningsvis billigare),361an har en över cylinder å en luftfilterkåpa för smidigare filter rengöring å bättre avvibrering, 361an varvar mer,väger mindre och har MYCKET bättre avvibrering än alla stihlsågar utom möjligtvis 441an,som ju mer eller mindre är en 361a med större cylindervolym! dock bör 390n jämföras med 361ans föregångare ms360,som har 62kubik 4.6hk och den "gamla" avvibreringen! omdömen jag hört om 390 är bla: "trotjänare" "stark oxe" "bara går å går"!! både ms 280 och ms390(028 å 039) som ju båda är "hobbysågar" har fått mycket bra betyg av bla amerikanska användare!! jag känner en som köpte en390 på stihls kampanj! ska tamej tusan häva mig dit å prova!! På tal om avvibrering! vill ni veta hur det är att ha "parkinson" så ska ni prova min 090!!! JÖSSES!!!
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Att skapa ett konto på Skogsforum innebär bara fördelar för dig. Det enda som behövs är en epostadress och registreringen går fort. Väl inloggad på skogsforum får du utökade rättigheter och kan starta egna trådar, prenumerera på innehåll och se bilder, bilagor och broschyrer. Givetvis är allt kostnadsfritt!
Du har hittat till Sveriges största skogssajt - skogsforum.se. Vi diskuterar allt om skog, skogsbruk och skogsmaskiner och är en sk användargenererad sajt. Det betyder att det är du själv och likasinnade som till stora delar bidrar med innehållet genom att ställa frågor, svara, diskutera i forumet. Vi startade 2005 och drivs idag från Säffle i Värmland, Sverige. Vi sätter stor vikt vid att så många som möjligt ska trivas på sajten och att det som skrivs håller hög kvalitet. Alla får vara med och Svenska, Norska och Engelska är de främsta språken som används.