Uppvärmning

Förbättra min vedbod

25 inlägg 27298 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förbättra min vedbod

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267988 Jag eldar mindre än 4 meter travet per år. Sköter veden med traktor och vajerkran, motorsåg och yxa. Bra träning med yxan. I boden är kanske 6x4 meter med över 3 meter i tak som lägst. Ena sidan går att öppna helt. Står på plintar ovan en gammal gödselplatta.

Golvet är lagt glest med tvåtums plank, vissa ställen över 5 cm springor. Flis och även småbitar faller igenom och hamnar under på plattan där det ofta står vatten. Inte bra. Vägarna är glesa, så lite fukt kommer allt in. Förslag på nytt golv?

Jag tänker mig att man öppnar ena sidan och ställer ditt ett timmerbord Lastar upp med traktorn och kapar med sågen i lämplig höjd. Klabbarna skall då helst ramla/rulla till klubben som står i boden. Helst i bra plockhöjd. Idéer på detta?

Borde finnas mycket vettigt där ute?



   TS
Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

åberg  
#268017 Glest golv är väl bara bra med tanke på genomluftning tänkte jag. Är det nåt problem att det trillar ut flis?

Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268019 Du får väl "mocka" lite då och då under boden, för att ta bort om det blir lite för mycket flis, bark , etc som hamnar där.

Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268021 Tja, det blir en blöt massa under. Svårt att komma åt att mocka, bättre att det inte rinner ner något. Vad har ni för golv i era vedförråd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268026 Ställ Eurpallar på sten så blir det mer lättstädat i alla fall

Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268027 Skall jag lägga sten i vedbon???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förbättra min vedbod

Bax  
#268031 Går det inte ta bort golvet och ställa lastpallar direkt på plattan?
Då kan du lyfta ut pallarna ibland och mocka bort böset på plattan.

Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

stektlök  
#268044 Gjuten platta i min vedbod.

Går det lyfta upp plankorna ?

Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268052 Kan gå, men just nu är det ved (om än lite) i vågen. De går över hela längden. Man skulle ju kunna lyfta upp dom och lägga dem tätare kanske.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

alias  
#268065 Vet inte om jag förstod dig rätt men om du ska ha huggkubben i vedboden så skulle jag nog vilja ha något stabilt under (t.ex. enbetongplint mellan gödselplattan och golvet) för att huggkubben ska ge ordentligt mothåll när man man klyver veden.

Glest golv och glesa väggar är ju av godo för ventilationen, men inte så skoj om veden ramlar ur boden.

Inte helt lätt att fixa med bra logistik för veden, så att man slipper lyfta den mer än en gång (särskilt inte om det dessutom skall vara billigt). Misstänker att du är låst av befintliga byggnader och topografin kring dem, alltid lättare om man skall planera något från noll.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268108 Ja, det finns ju en vedbod som jag "ärvt". Några tusenlappar på govl och träställning för stockar är OK, men att bygga nytt tak eller gjuta några fundament känns lite väl mycket jobb.

Det är några plintar mitt i boden där bärlinorna till golvet ligger. Man kan placera huggkubben där, så sviktar det inte mycket alls.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förbättra min vedbod

molnia  
#268141 en gammal gödselvagn där spridarvalasar demonteras och en elmotor med snäckväxel driver mattan på botten. såga på vagnen/låt det falla ner på vagnen. gå in i vedskjulet, mata fram veden mot dig med driften på mattan.

Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

stektlök  
#268146 Tjena molnia. Jag vet en som hamstrar gamla självlastarvagnar å kör färdigved i dom. Alla sätt e bra utom dom dåliga :)

Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

skogshasse  
#268175 ett bra sätt att göra golv i en vedbod är att använda sj-pall för då kan man lyfta upp dom allt efter veden tar slut och städa bort skräp

Avatar Fallback

Re: Förbättra min vedbod

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268178 Inga nya maskiner kommer att tillverkas, köpas, eller tiggas för detta ändamål. Vajerkran, motorsåg, yxa och gravitation får räcka.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).