Mangan skrev:Visst ger det mycket pengar, men om du köper skog för 1 miljon kanske du får 2% avkastning på den. Det är 20 kkr. Har du tur får du 20 hektar (högt), vilket skulle motsvara ett arrendepris på 1000 kr/ha och år.
Och frågar du mig, så ligger mycket av felet just där. Priserna på skogsfastigheter är på tok för höga, då timmerpriserna ju absolut inte följt med. Då får man ju konflikter när folk inte inser detta och försöker att med alla medel ändra på naturens ordning. Själv har jag abslout inga planer på att köpa mera mark inom rimlig tid, p.g.a fastighetspriserna och jag tänker absolut inte sälja varken gran eller talltimmer med dagens priser. Då hugger jag hellre ned det själv och förädlar det. Men så länge som folk tror på bolagen, när de skickar lappar som påstår att de betalar bra, så lär det väl fortsätta.
Sedan så är väl verkligheten att om du har en liten mark i södra Sverige och lägger ut jakten till högsbjudande, så kommer du inte långt med 3-400kr/hektar. 10tusen för 20hektar är väl bara ett startbud. Men 20tusen kanske är att ta i.
M.v.h
Greener