tor 07 jan 2016, 15:11#363622
Själv har jag en gammal Viadrus och har samma bekymmer. Det blev bättre när jag bytte till en kallare termostat i laddomaten. Jag är dock säker på att det är luft, för det går och ställer sig i pumpen på laddomaten, som jag sedan blir tvungen att lufta för att få tyst på den (vilket är en mycket angenäm procedur, eftersom skruven på laddomaten omtänksamt har placerats av rörmokaren in bakom pannan 5 cm under rökröret, som på en sån här åldersstigen panna ju sällan håller speciellt beröringslämpliga temperaturer..). Uppträder särskilt när pannan brinner på lite högre effekt än vad jag är bekväm med, men jag är som sagt ganska säker på att det inte kokar. Innan jag satte dit den kallare patronen satte det emellanåt igen pumpen med luft (luften vill uppåt medan pumpen pumpar neråt, så det blir så att säga +-0 i flöde), varvid pannan gav sig till att koka ordentligt, särskilt förstås efter att anläggningen nyss fyllts med härligt färskt syrerikt vatten. Har mer en en gång flugit ner för trappan i källaren för att damma igen spjällen när det börjar dundra och smälla i hela huset. I det läget är man rätt glad att man har en Viadrus faktiskt, ingen risk att den inte skulle hålla..