loppan skrev:Var brytpunkten mellan egen maskin och inhyrd är mycket svår att säga.
Det handlar allra mest om din egen kompetens som maskinist och viljan att lära.
För när man lejer en tjänst,vilken som helst så får man ju förhoppningsvis en kompetent person som varje dag arbetar med det du lejer för.
Man skall räkna med att ett jobb blir något dyrare i egen regi för att man helt enkelt gör en massa fel.
Detta medför att det går åt mer material samt tid än vad det annars gjort.
Det kan lätt bli dyrt när man är hempulare(jag vet jag har provat med andra saker)
Jag har sett exempel på glada amatörer som gjort av med gigantiska mängder grus vid olika byggen/skogsvägar ,flyttat mycket material i onödan och som hamnat fel.Jobb jag garanterat kunnat gjort billigare än vad dom gjort själva p.g.a att dom gjorde fel.
Men har man ett teknikintresse och vill lära sig en ny maskin som man underhåller så skall man inte tveka,men man bör ha ett antal hundra timmar körning framför sig samt skaplig verkstad.
Jag får slutligen citera en återkommande kund jag har som brukar säga
"Det skulle allt vara kul att ha en sådan dära(grävmaskin)själv men fy fan vad skönt det är ändå när du åker härifrån så att man slipper reparationerna nå´n"
Instämmer med detta. Den grävarn jag hade här nyligen var ett rent nöjje att se hur hans planeringen stämde på kubiken i slutändan. Körde inte bort mer än vi behövde och han hade lagom med matjord till det han behövde.
Ps. Det vore förjävligt om fruntimmret sålde min skogsutrustning för det pris jag sade att jag köpte den för !!