Grävmaskiner

Vilken Grävmaskin?

98 inlägg 148934 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

stektlök  
#249569
loppan skrev:Var brytpunkten mellan egen maskin och inhyrd är mycket svår att säga.
Det handlar allra mest om din egen kompetens som maskinist och viljan att lära.
För när man lejer en tjänst,vilken som helst så får man ju förhoppningsvis en kompetent person som varje dag arbetar med det du lejer för.

Man skall räkna med att ett jobb blir något dyrare i egen regi för att man helt enkelt gör en massa fel.
Detta medför att det går åt mer material samt tid än vad det annars gjort.
Det kan lätt bli dyrt när man är hempulare(jag vet jag har provat med andra saker)

Jag har sett exempel på glada amatörer som gjort av med gigantiska mängder grus vid olika byggen/skogsvägar ,flyttat mycket material i onödan och som hamnat fel.Jobb jag garanterat kunnat gjort billigare än vad dom gjort själva p.g.a att dom gjorde fel.

Men har man ett teknikintresse och vill lära sig en ny maskin som man underhåller så skall man inte tveka,men man bör ha ett antal hundra timmar körning framför sig samt skaplig verkstad.

Jag får slutligen citera en återkommande kund jag har som brukar säga
"Det skulle allt vara kul att ha en sådan dära(grävmaskin)själv men fy fan vad skönt det är ändå när du åker härifrån så att man slipper reparationerna nå´n"



Instämmer med detta. Den grävarn jag hade här nyligen var ett rent nöjje att se hur hans planeringen stämde på kubiken i slutändan. Körde inte bort mer än vi behövde och han hade lagom med matjord till det han behövde.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

gonzzos  
#260798
Skogsola skrev:Är det bara fråga om ekonomi så är det alltid billigare att leja. Men här handlar det om "kulattha-faktorn" :mrgreen: Plus att har man egen maskin så kan man göra jobb som inte görs annars för själv behöver man ju ingen lön. :mrgreen:

Har en helt annan uppfattning här, köpte en åkerman h9b för strax under 100ringen och har nu grävt 2 dammar rensat en massa diken,byggt skogsbilvägar å markberett med den och jag har inte lagt över 5000 i delar på den. visst går d åt lite dricka till maskinen men nu när allt är färdigt finns d alla möjligheter att sälja den för samma pris som jag gav.
Men har man en gång fått tag i en sådan maskin och sett vad som går att göra med den så får han nog stanna kvar. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

stektlök  
#260917 Gonzo du har helt rätt.... jag har en massa småjobb jag skulle vilja göra mensom är för dyrt att leja bort. Att ha egen skulle vara kul. Grattis till ditt lyckade köp.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

sundholm  
#269284 Hej att JCB skulle vara i samma klass som kina maskiner är rent struntprat och tyder på ren okunnighet :) för oss som jobbar professionellt och gräver vet att det i det stora hela är samma pumpar ; motorer ,hydraulik komponenter i de flesta stora märken på marknaden och för den okunnige är jcb den 3 största tillverkaren av entreprenad maskiner globalt :). att de skulle tillverka undermåliga maskiner skulle inte fungera:) då överlever man inte för att kunna ta sig upp till den ställningen globalt. Nä du/ ni kan lugnt köpa en ny/begagnad JCB o bli nöjd.det blev jag, Har en jcb js 130 o den går otroligt bra. Snabb och bra komfort enkel att serva o framför allt bränsle snål
vid full gas o ren ösning så drar den ca 6 liter i timmen.
posting.php?mode=reply&f=104&t=17021&sid=2b58af4401db18a126467b0cad79cd3c#

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

dwurg  
#285457 Ruskar lite i den här tråden igen, går i funderingar på en grävmaskin i 5-8tons klassen. Den är väl även tänkt att gå en del i skogen med nån eventuell stegmatare kanske.
Så funderingar är väl om det skiljer nånting på olika maskiner hur dom funkar i skogen markfrigång osv.
Hur mycket skiljer det i stabilitet på dom svanslösa gentemot dom traditionella ?

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

loppan  
#285476 Jag tycker att kortrumpa ger bra stabilitet och om du skall sköra i skogen med den då är det ett måste.
På maskiner upp till 8 ton så bör det nog vara indragen motvikt.
I skogen är det stål larver som gäller enligt mig men det finns de som tycker det funkar med gummilarv,bara de är hårt spända.

Om du skall ge dig på lite hårdare grävning som stubb och sten så ha inte för höga förväntningar på maskiner i denna storleken.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

jonathanA  
#285806 Är förälskad i denna maskinen! 14ton stållaver kortrumpa och blad ::-)

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

machonisti  
#286520
Sludent skrev:Varför blev den så dyr? Krävdes pålning?

Ursäkta dröjsmålet på över ett halvår. När alltför mycket jordmassor togs bort och ersattes med kross blev priset högt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).