Uppvärmning

Hur mycket ved gör ni av med ??

64 inlägg 68348 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

JensSkoog  
#244176 10-12 m3 i en Jötul Petit! 100m2 hus från 1995 med halvannat plan och öppet mellan planen. Men vi har ju självsagt värmkabel på badet, annars skulle fruntimmeret och mina två flickor frysa föten av sig. Under 23grader inomhus är igloo, enligt min fru! Vid södra kusten i Norge.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258896 2013 gick det åt 20 staplade + 15 inte lika välpackade 1m2 säckar. Nästan bara ved ifrån torrgran. Hus från -54 orginal isolering förutom i källaren. ca 150m2 på 22grader. 21m2 uterum med golvvärme som drar mkt värme. 2 vuxna och 2 barn(7+4år) i västragötaland. Stort badkar som används mkt lär väl bli än värre när ungarna blir äldre...

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

JensSkoog  
#258908 Vad brinner du i? 35 m3 är en dryg hög med ved!

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

Storken  
#258974 Gör av med ca 80-90 m3 flis.
Värmer två bostadshus 100 m2 +180 m2 ungefär.
Båda husen har källare och varsin värmeanläggning, men tanken är att göra en gemensam panncentral för att få det mer lättskött.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

rikard_e  
#259008 15-20 m3 blandved, har kökspanna från 1952 och ett hus från 1905

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

nissfors  
#259169 50m3 travad blandved ,mest björk. Värmer 50-tals hus 120m2+ källare och ett annat hus på74m2+ källare via kulvert. Funderar på flis, för många m2 att värma upp med en 40kw överförbränningspanna.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259251
JensSkoog skrev:Vad brinner du i? 35 m3 är en dryg hög med ved!


Calmar V33. Välventilerat hus. Uterummet drar en massa värme också.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

molnia  
#259560 stuga sen sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal.
grundvärme med elelement.
fick kamin inmonterat och vedspis renoverat i sep förra året.

jag har hållit statistik på mina vedkorgar. sedan 26 sep har jag burit in 100korgar.
med en genomsnittlig längd av 30cm på veden ger det 0,04137kubik travad per korg.
hittills har det gått åt 4,137kubik sen 26;e september.
så ved går det åt i denna stuga...

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

superdave  
#304740 63 m2 sommarstuga med kutterspån i en stomme på 70mm och 200mm kutterspån på vinden. Så här långt har vi gjort av med ca 2.304m3 och vi började elda runt 1 oktober. Minst 22 grader inne när vi eldar.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304743
rikard_e skrev:15-20 m3 blandved, har kökspanna från 1952 och ett hus från 1905


Travat eller fast?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

Hanatorp  
#304793 Jag gör åt ca 17/18 m3 per år. Det är travad halvmetersved. Huset är av timmerstomme ca 15 cm tjockt timmer och byggår 1886, 126 m2 boyta. Tidigare hade jag en äldre panna som drog ca 10 procent mer. Pannan jag har sedan 13 år är en modern vedpanna med underförbränning och hög förbränningstemperatur. Veden fördelar sig på ca 10/20 procent barr och 80/90 procent löv.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

jannee  
#304803 Ca 35 m3 travat, 180m2 + källare. Huset är väl ventilerat :grin: , gardinerna rör sig bra när det blåser :oops:
Tur att veden är "gratis" :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

Skogshuggarn  
#304824 Vet inte när jag tog en renodlad "vedstämpling" sist, för det här med att vara skogsägare gör ju att man ofta har ved "per automatik", eller "gratis" som "jannee" säger härovan. :wink:
Det kan vara vindfäller, bäverfällt, ledningsgallrat, gaddträn/torrrfura, grövre röjstammar, osv.
Ibland har man mer än nog, ibland får man "stödhugga" lite.

Jag brukar dock se till att hålla en "nivå" på min 15m3 torr ved som kan eldas direkt enbart för huset, men det är bara en 1 vedförbrukare av många, och jag är känd (ökänd) för att inte snåla på veden. :wink: #:-s

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

CTech  
#305297 Åt helsike för mycket. En halv till en kubik om dagen och då är det ju knappt kallt ute. Hyresgästen sköter eldningen och det värmer två hus.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

skogshasse  
#305432
CTech skrev:Åt helsike för mycket. En halv till en kubik om dagen och då är det ju knappt kallt ute. Hyresgästen sköter eldningen och det värmer två hus.


har du bild på pannan
hur många kvadrat värmer du upp

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).