Tänkte därför att det var lämpligt att bryta ut lite tankar på detta området i en egen tråd. Hittar ingen självskriven kategori, varför den hamnat där den hamnat.
Syfte: Belysa olika sätt att tidigt stormsäkra bestånd, främst kanter mot härskande vindriktning.
Jag skrev en del i fg nämnda tråd som jag förstått är svårt att begripa utan bättre förklaring ( viewtopic.php?f=2&t=17212&st=0&sk=t&sd=a&start=30#p253751 ). Gör därför en omstart och beskriver en tanke jag har.
I en kommande avverkning som planeras i vinter så kommer det bli en kant som ligger relativt oskyddad mot väst-syd-väst = på platsen härskande vindriktning. Det jag vill undvika är att detta bestånd lagom till nästa generation blåser sönder. Om en beståndskant börjar ge med sig så har ju vinden i regel fritt fram längre in, eftersom bakomliggande träd ofta saknar den "härdning" som kantträden fått.
Detta har mycket med planering på lång sikt att göra. Att tänka vad som sker om flera decennier när ett idag ej moget bestånd försvinner. Att lägga upp zoner avsedda att ge skydd den dagen ett bestånd slutavverkas, något man sällan funderar på idag.
Jag har för avsikt att lämna en kal remsa på minst 10-15 meter mot vindriktningen vid plantering. Varför? Jo för att få extra stormfasta träd i den kanten redan från början. (Jämför reaktionen på träden närmast stickväg vid gallring, härdade och stormfastare än omgivningen.)
När det planterade beståndet kommit upp i yngre medelålden, säg kanske 15 m höjd, så planteras en ny remsa gran tillsammans med vad som kan vara användbart av sådant som självföryngrat sig. Längre fram så kommer den redan härdade kanten få hjälp av det lägre beståndet som hindrar den värsta vinden att tränga in i beståndet, utan om möjligt "lyfter" vinden.
Skulle det nämnda beståndet dessutom ha stått i skydd av ett snart avverkningsmoget bestånd så är skälen ändå större till det jag beskriver. Den dagen det skyddande beståndet försvinner är det växande beståndet väldigt oskyddat under många år.
Se här en om möjligt förklarande bild.
Vill man dra detta vidare så kan ytterigare en nivå anläggas osv... Allt beroende på hur utsatt läget är och hur värdefullt det skyddade beståndet är.
Synpunkter och erfarenheter av det beskrivna tas tacksamt emot. Någon som planerat på så här lång sikt?
Andra tips om stormsäkring av beståndskanter är välkomna. Bygg på så detta blir en uppslagstråd för att slippa stormskador i beståndskanter.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto