Små skogsmaskiner och övriga maskiner

VIMEK Minimaster, service

107 inlägg 78105 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

VIMEK Minimaster, service

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103190 Jag kör nu Minimaster jag med, trevlig liten masking och en pålitlig kompis. Jag har kört ca 30 timmar med den, bara fyllt på bränsle (ca 50 liter) och kollat olja i motorn (drar ingen olja). Har den hemma i garaget nu men någon servicebok har jag inte så jag vet inte hur den är servad eller vad som skall servas.

Undrar om någon kan hjälpa mig med detta? Vad är viktigt att serva och med vilka intervall?


Senast redigerad av OAS-forests sön 24 feb 2013, 21:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, serviceintervall?

ulfgustav  
#103221 Hej du jag har samma frågor. Visserligen har jag en gammal bok men den är inte informativ nog, så jag hoppas någon vaken persson vil svara.
Aannars så finns ju: Ulf Johansson på vimek som kan svara på frågorna

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, serviceintervall?

Lövis  
#103335 Välkommen till Minimaster gänget OAS-forests.

En instruktionsbok borde du skaffa det finns att beställa från vimek har själv en instruktionsbok och reservdelsförtekning till min bra när man ska skruva.

Som tur är det inte så mycket servispunkter det som jag brukar kolla lite då och då är.

Oljenivåer i motor, växellåda, slutväxlar, och vinkelväxeln,

Kontrollera sträckningen på kedjan bakvagn framvagn. Kraftuttag.

Variatorremmen.

Pressa in lite fett i dom smörjnipplar som finns.

Det är väll det vanliga som jag kan komma på nu sen vet jag inte men det kan ju vara något till på 620 jag har ju en 101

Lycka till i skogen. 8)

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, serviceintervall?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194811
vimek service 001.JPG
Har fått tag i en servicebok nu, ser att det skiljer lite mellan årsmodellerna. Min sträckare är annorlunda jfm boken. Kedjesträckaren (nere till vänster) är en justerbar stång på min maskin men i boken är det en sträckare som är fäst i ramen (vinkeljärnet uppe till vänster).

   TS
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214057 Har hittat en manual för Honda GX620 motorn;
http://m.engines.honda.com/pdf/manuals/00X37Z6C6030.pdf

Ser bl.a. att de rekommenderar oljebyte (1,1-1,5 dm3) varje 100 timmar och byte av olja+oljefilter (1,4-1,8 dm3) varje 200 timmar. Generatorn är anpassad till ett 45A batteri, bra att jag bytt till ett sådant då.

Effektkurvan för motorn;
http://www.hondacanada.ca/enginesEng/mo ... ecurve.htm

   TS
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232089 Har gjort en reparation av läckande ventilpaket. Det var paketet till vinchen som styrs av fjärrkontrollen som läckte, ca 15 l olja hade läckt ut. Ganska enkelt att åtgärda sedan man väl demonterat det hela.

Blev ju sedan att fylla ny hydraulolja, måste säga att det märkets stor skillnad efter det. Kanske hade den gamla oljan blivit blandad med vatten.. nu går kranen mycket finare och mer precist. Kan rekommendera er andra att byta olja ibland, min vart 5 år och det är nog för länge.

   TS
Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252246 Har en gammal minimaster 101. Handbromsen fungerar inte.

När jag kollar i reservdelslistan så verkar det som att det saknas nått mellan handbromsspaken och broms mekanismen. Ser ut som att det ska vara två stag ner från spaken men jag har bara ett stag.

I skissen verkar det vara två tag med fjädrar.

Har någon ett foto på handbroms mekanismen?


RÄTTELSE:

Ursäkta. Jag skrev fel ovan. Jag menade givetvis parkeringsbromsen i ovanstående text.

Tack till "lfq" som såg det. Förstår att man kan tro att jag menade bromshandtaget på styret. Frågan gäller alltså parkeringsbromsen och spaken som sticker upp framför stolen.
Senast redigerad av mimeck tor 26 dec 2013, 19:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252257 Menar du kanske parkeringsbromsen?

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253981 Här är bilder på min vimek 101:a.

Om någon har bilder på parkerings broms stagen så får ni gärna lägga in dom på forumet.

Bilder på oljepump, tank ventiler mm. är också intressanta ifall jag skulle vilja montera en oljepump nånn gång i framtiden.

20131231_161113.jpg

20131231_161006.jpg

20131231_161214.jpg

20131231_161307.jpg

20131231_161357.jpg

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

Amatörhuggare 62  
#253998 Hej jag ska hämta min nya röjsåg i morgon. och där har dom en 101 a . Kan det vara något
istället för Atv med griplastarvagn. Har ett dikesprojekt på gång som ska huggas. Det är dålig bärighet på vissa sträckor. Lämpligt att skota med en sån här ??

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

ulfgustav  
#254073 Hej
En Vimek minimaster är absolut mera att köra med än en Atv och vagn., robustare och med drivning på både dragdel och vagnen så går den nästan på grumligt vatten

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254078
ulfgustav skrev:Hej
En Vimek minimaster är absolut mera att köra med än en Atv och vagn., robustare och med drivning på både dragdel och vagnen så går den nästan på grumligt vatten


Breda däck eller band är bra.

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

smirajs  
#257481
mimeck skrev:Har en gammal minimaster 101. Handbromsen fungerar inte.

När jag kollar i reservdelslistan så verkar det som att det saknas nått mellan handbromsspaken och broms mekanismen. Ser ut som att det ska vara två stag ner från spaken men jag har bara ett stag.

I skissen verkar det vara två tag med fjädrar.

Har någon ett foto på handbroms mekanismen?


RÄTTELSE:

Ursäkta. Jag skrev fel ovan. Jag menade givetvis parkeringsbromsen i ovanstående text.

Tack till "lfq" som såg det. Förstår att man kan tro att jag menade bromshandtaget på styret. Frågan gäller alltså parkeringsbromsen och spaken som sticker upp framför stolen.


På min sitter det då bara ett stag + en fjäder på parkeringsbromsen. Ser lite hembyggt ut men det är nog orginal.

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258568 På spräng skissen ser det ut som att ett stag har dragande fjäder. Det staget har jag.

Det andra staget på sprängskissen ser ut som en tryckande fjäder.
Det staget kanske inte ens hör till parkeringsbromsen.


Det är nått som inte stämmer.
Tycker bla. att det blir dålig bromsverkan med den lilla dragande fjädern som jag har.

I vilket läge ska parkeringsbroms spaken vara när den är i bromsat läge?

Avatar Fallback
Vimekaren  
#258580 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 21:26, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).