Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

44 inlägg 24665 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

jannee  
#256035 Är nu burken helt tom eller?. Om i så fall montera dit ett kopparrör, något mindre än röret som kommer från motorn = så du kan trä i det. Detta rör borrar du en massa hål, ja innan du trär i det. Efter detta fyller du utrymmet mellan röret och dämparen med stenull, ja sen har du dämparen fix färdig.
Desto fler småhål desto effektivare dämpare.

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Jonaslatt  
#256038 Nu sitter det ett rör i med massa hål och runt sitter det liknande svinto material.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256251
Magnus M skrev:Tänk på att det är extremt varma avgaser. Jag testade en dämpare från en fiddy, den brann upp invändigt ganska omgående. Magnus M


:wink: :wink:

Det är ingen ide att sätta dit nåt med stoppning i. Labyrinter o dubbla ytterväggar är nog enda lösningen.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

jannee  
#256255 Svinto eller stålull var vad jag själv använde INNAN jag gjorde besiktning. Detta var på det glada 70 talet, hade en insats eller rättare sagt jag bara stoppade in detta i avgasröret + låste fast det med en tvärgående skruv eller spik, detta varade BARA under besiktningen sedan var det bortbränt = rakt rör och sound därefter, vilket man ville ha på den tiden.
Använder du i stället glasull eller stenull så håller detta för värmen. Kan väl inte vara farligt att prova eller?

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

ord bind  
#256432 disktvagor av rostfrittstål (ser lite ut som långa svarvspånor) funkar som dämpningsmatereal.
kolla så att det inte finns en svamp i mitten. jävlar vad det ryker. :grin:
Senast redigerad av ord bind fre 10 jan 2014, 22:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256456
jannee skrev:Svinto eller stålull var vad jag själv använde INNAN jag gjorde besiktning. Detta var på det glada 70 talet, hade en insats eller rättare sagt jag bara stoppade in detta i avgasröret + låste fast det med en tvärgående skruv eller spik, detta varade BARA under besiktningen sedan var det bortbränt = rakt rör och sound därefter, vilket man ville ha på den tiden.
Använder du i stället glasull eller stenull så håller detta för värmen. Kan väl inte vara farligt att prova eller?


Hade du satt den ljuddämparen direkt på grenröret(som det ju är på slungan) så hade det vart bortbränt innan du kommit ur garaget!!!

I en ljuddämpare som sitter direkt på motorn finns nog ingen stoppning som klarar värmen. Vissa småmotorer har så varma avgaser att plåten i dämparen blir röd. Detta kan man nog bara se om man kör i mörker.

Jag testade på min Ariens med Tecumseh 4hk med 50 cm rör o sen en fiddydämpare.
Röret vart rött o dämparen förstörd på några minuter.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

jannee  
#256474 Svågern har glasull eller vad det nu är i sin kronspis, sitter över och utåt på insatsen, har gjort så i 20 år, verkar som det inte kan brinna = bör m.a.o. tåla värme.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

totte  
#256482 Det skall vara den sorts isolering som kallas stenull, tål mycket högre värme än glasull.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

JensSkoog  
#256510 I gammla dar hade vi vidundermedlet asbest! :mrgreen: Det va faktiskt supert å jobba med och tålte oerhörd hög temperatur, men jag vet gott att det är fy fy i dag.
Annars är stenull bra, men akta at den inte över tid blir fylld med damm. Då kan den plötslig glöda och brinna. Dammet i lag med oksygen i stenullen och hög temperatur ska man akta sig för.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256615 http://www.jackssmallengines.com/tquiet_muffler.cfm

Bild


Finns redan att köpa $110

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Jonaslatt  
#257242 Nu är ljuddämpare problemet så gått som löst. Fick tag i en helt ny ljuddämpare till en 8hp åkgräsklippare. Fyrkantig modell. Låter en del fortfarande men beror på att själva motorn låter en hel del.. Ska slänga upp en bild sen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

viktor meck  
#257245 Kör på ett sånt system jag har. Från kinesmoppe baotian 4 takt. Funkar skitbra

Bild

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Blivande snickare  
#257298 Får du inte alla avgaserna i ansiktet nu, Viktor?

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

viktor meck  
#257429 Har byggt en böj nu :p lite jobbigt innan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).