fre 10 jan 2014, 09:28#256456
jannee skrev:Svinto eller stålull var vad jag själv använde INNAN jag gjorde besiktning. Detta var på det glada 70 talet, hade en insats eller rättare sagt jag bara stoppade in detta i avgasröret + låste fast det med en tvärgående skruv eller spik, detta varade BARA under besiktningen sedan var det bortbränt = rakt rör och sound därefter, vilket man ville ha på den tiden.
Använder du i stället glasull eller stenull så håller detta för värmen. Kan väl inte vara farligt att prova eller?
Hade du satt den ljuddämparen direkt på grenröret(som det ju är på slungan) så hade det vart bortbränt innan du kommit ur garaget!!!
I en ljuddämpare som sitter direkt på motorn finns nog ingen stoppning som klarar värmen. Vissa småmotorer har så varma avgaser att plåten i dämparen blir röd. Detta kan man nog bara se om man kör i mörker.
Jag testade på min Ariens med Tecumseh 4hk med 50 cm rör o sen en fiddydämpare.
Röret vart rött o dämparen förstörd på några minuter.
Magnus M
MS 660, MS 241, MS 200,346xpg, 2x242xpg, 2x238sg, 234sg, Fordson Super Major m Väsekran, Nyholms 5,5 tons kärra, Holder A55, Moheda 6ton med Terrikran