mån 06 jan 2014, 10:08#255452
Visst har sågarna blivit mer eller mindre bättre på olika områden, men kanske ändå främst ur användarperspektiv.
Tekniskt betydande för mindre krångel och underhåll hos användaren var införandet av brytarlöst kondensatortändsystem. Automatisk inställning av bränsleluftblandningen är väl nästa, men har inte samma dignitet av bred användarnytta, men minskar säkert antalet skurna sågmotorer i det långa loppet.
Plastmaterialets intåg medför att sågen blivit lättare och smidigare. Fast miljöaspekter har nog försämrat motoregenskaperna, såsom friskluftsmotorerna och ljuddämparkraven. På sin höjd, vek ju 60-talets skogsarbetare ned öronlapparna på pälsmössan, när han skulle till att såga. Sågskydd i high-tech material i skor och byxor, är ju även det viktiga framsteg tagna.
Ur användarperspektiv har nya kedjetyper kommit som ger lägre vibrationer, alkylatbränslet och syntetoljor med låg inblandningsprocent en sundare miljö för piloten. Alkylatbensinen med dess lägre halt av skadliga lösningsmedel, har lägre energiinnehåll än det blyade högoktaniga "raketbränsle" som tidigare fanns i pumparna.
Den mekaniska hållbarheten hos motorsågarna ställs mot kraven på vikt och hanterlighet. Personligen väljer jag då en såg ur Husqvarnas/Jonsereds modellprogram för optimal produktivitet och samtidigt enklare att meka med i fält. Å andra sidan verkar tysk gedigenhet prägla Stihls och Dolmars sågar i det professionella segmentet, på bekostnad av smidighet, vikt och därför produktivitet. Upplever också att Stihls röj- och motorsågar kräver mer av användaren för att meka med själv. Kan ju vara så att vanans makt är stor, att Partner/Jonsered/Husqvarna har vi mekat själva, medan Stihl har vi lämnat in då behov uppkommit.