Öppna kategorin

Vi som är företagare F skatt vs Hobby

6 inlägg 8224 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vi som är företagare F skatt vs Hobby

Husqy346  
#253917 Här tänkte jag att man ska kunna diskutera seriös verksamhet Fskatt och även hobby företagade.

Jag börjar med den egna rörelsen Jag är F skattare och driver enskild firma enmans företag

*Syssla
Service till lantbrukare , Jobbar inom bemanningsföretag som underleverantör , Medlem i ekonomisk förening Maskinringen. Vedförsäljning ( vilande ), Snöskottning vintertid åt mr

* Priser för tjänster mm
Mantimmes priser 219:- -265:- + moms
219 :- är inom bemmanings företaget VMP . 145,81:- x1,55 faktor + moms
Min egna mantimme är 250 :- + moms när jag utför tjänst från mitt egna företag.
265:- + moms i Ekonomisk förening -10 % i provotion.

* varor och produkter
Ved från 500 .- M3
I år ska jag utöka försäljningen med vallfoder produkter och ev halm. Priser på det är ej bestämda ännu.

*Maskinpark inom företaget jordbruksmaskiner
Japa vedmaskin - 08 , Lantbrukstraktor 125 hk 4 wd -85 Slåtterkross 3m med centrumdrag -02
*skog Motorsågar 2 stycken Jonsered av de senaste generationen ca 1 år samt spritt ny väntar , Röjsåg Jonsered av senaste generation ca 3 år gammal.

*Övrig arbetsutrustning Lövblås , Div handredskap till grönyte skötsel och snöskottning. Snöslunga bandrift cvt 11 hk 420 cc.

*Ekonomi
De flesta Inköpen + försäljningar sker med moms så att avdrag kan ske enligt rätmättig ordning i bägge led.
Jag lämnar väldetaljerade kvitton på allt jag säljer även på hobbysaker bilar mm så jag kan hålla ryggen fri vid ev twister.
All redovisning gör en bokföringsfirma . Intäkterna går åt till inköp .
Ni som vill berätta om eran verksamheter får gärna fortsätta!


Senast redigerad av Husqy346 ons 01 jan 2014, 18:27, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vi som är företagare F skatt vs Hobby

anersimyra  
#253918 Timpriserna är exlusive maskiner antar jag, de är ju likvärdiga med prisläget för 15-20 år sedan :surp:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Vi som är företagare F skatt vs Hobby

Husqy346  
#253926 Vist är timprisena exl maskiner. Oki så de är låga Många inom lantbruks skriker ju nästan rakt ut om det börjar bli över 250:- tim Men då kanske en höjning vore på sin plats där då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi som är företagare F skatt vs Hobby

Jim_the_one  
#253930 Jobbar heltid som mekaniker på Volvo, men startade för snart 2 år sen enskildfirma.


Har en gammal Hymac som jag gör lite grävjobb med när tid finnes.
Hyr även in mindre grävmaskin när behovet uppstår.
Jobbar lite i en mekanisk verkstad när behovet uppstår.
Har även lite bygg men tidbrist gör att det inte blir så mycket gjort med det.
Sen är det ju skogen som just nu är ett väldigt stort ben i verksamheten
Jobbar även på en gård då behovet uppstår, med allt mellan renoveringar av stallar till maskinkörning.


Priser
Jordbruket runt 250
Skogen runt 300
Egen grävmaskin runt 500.
Givetvis +moms

Maskiner
Hymac 580BT gammal men inte äldst


Diverse byggverktyg


535fBX 2månader gammal
346XPG 3år gammal
576XPG 2månader gammal

(O)Planerat inköp
MS201 eller 543XPG eller en 536Li XP har inte bestämt mig för vilken ännu.
Blir nog en 550XPG TB oxå.
Blir väl en 545 eller 555 oxå vad det lider.

Sen har jag å min far en 675a med skogsåk.


Ekonomi
Har en redovisningsbyrå som sköter bokföringen, bara att spara alla fakturor och kvitton å lämna in. Förbaskat smidigt och bra.
Sen eftersom jag inte tar ut någon lön så går "allt" till anskaffning av inventarier.
På så sätt får jag ett litet försprång och lite prova på ut i verkligheten som egen den dagen "volvo flyttar till kina" eller liknande inträffar.
Givetvis blir det ett stort steg iaf men då jag helt enkelt inte har tid att jobba mer med mitt egna för tillfället så prioriterar jag anskaffning före uttag av lön.
Sen är det självklart gött med nya fräscha grejer som jag inte hade haft möjlighet att skaffa privat.

Användarvisningsbild

Re: Vi som är företagare F skatt vs Hobby

Rasken  
#254026 Har varit F-skattare snart i 10 år. Började som avbytare i lantbruket och endel i skogen. Nu mera arbetar jag åt länsstyrelsen och sveaskog. Många uppdrag är anbuds uppdrag med fasta priser.

Sätter rovdjurstängsel på helentrepenad åt djurägare, och så lite byggjobb. Det egna lantbruket hinner jag med på kvällar och helger.

Det blir mycket jobb för lite pengar. Men man klarar sig ju och är aldrig sysslolös.

När jag arbetar på timme tar jag 250 kr/tim och 32 kr/mil exkl moms. På fasta priset blir det oftast högre.
När jag gör jobb med Avant 220 kompaktlastare eller mindre 50 hk traktor tar jag 350 kr/tim.

Jag har svårt att ta ut ett högre timpris, ibland kan man undra om man är långsammare än andra. Eftersom många skryter med höga timpris, men när man kollar på totalpriset för ett arbete som andra gör så blir det inte högre pris per timme än det jag tar. Så man undrar vad som är sanningen?

Om man som jag blir tvungen att anställa en person för att man har tagit på sig för mycket jobb, så märker man att timpris på 250 kr är för lågt för att helt täcka en anställd, om han får 130 kr/tim i lön efter sociala utgifter och annat.

Bokföringen lämnade jag bort i början men tycket att det blev för dyrt, så under några år gjorde jag den själv. Men jag kom fram till att det var bättre för mig att vara ute och jobba och lämna bort den till någon som kan och tycker sånt är kul.

Skulle vilja jobba mer på min egna gård och mindre på entrepenad. Men så blir det nog inte med den kommande jordbrukspolitiken.

Nästa stora inköp blir nog en bättre traktor. Kanske en liten valtra...som kan fungera både i skogen, lantbruket och på entrepenad.

Användarvisningsbild

Re: Vi som är företagare F skatt vs Hobby

herjman  
#254047 Intressant tråd!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).