Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473183 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252593 Har jo øberg også da, trur kanskje dei er litt lettare å få tak i enn pferd, iverfall i Norge veit ikkje kven dei kan sammenlignes med, har ikkje prøvd dei.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#252621 Öbergs är nedlagt för många år sedan, turligt nog har jag några kvar i min ägo :smile: :smile: jodå jag köpte pferd under delar av nittiotalet av min ÅF. Tyvärr övergick ÅF till HVA/Jonsered filar. Men nu har min ÅF åter pferd på hyllan, dock tycker jag de " nya " pferd filarna känns annorlunda än de jag köpte under nittiotalet, de känns klart grövre än de tidigare som var mer lika öhbergs filar, jag tror alltså de tidigare var smooth varianten.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252624 Can prøv en Stihl fil, kan ikke garantere men har en sterk misstanke om at det er Pferd som produsere dem. Den får du tak i :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#252627 Pferd har även filar för square ground filning i sortimentet. Deras " populäraste " filar (standard ) avverkar extra mycket per drag. Smooth filen är tänkt att användas av de som filar: OFTA !!! Den ger ett bättre resultat med högre skärpa och större hållbarhet på kedjan !!!! :surp: :surp: :surp: Jamen va fan !! Då är det ju Smooth filarna vi vill ha i sortimentet.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252644 Veit ikkje heilt kva fil eg skal satsa på prøver meg litt fram har vel meir å vinne på andre ting men rett fil til rett kjede er nok og viktigt. Men trur at skogma sel øberg.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252898 Skogma verkar sälja Öberg-filar

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#252900
Ekhagas trädfällning skrev:Skogma verkar sälja Öberg-filar
Made in China då.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#252903 Öbergs i Eskilstuna las ner 1992. Någon har väl köpt namnet och påstår sig tillverka "Svensk kvalite"

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252907 Varumärket finns kvar. Sandvik köpte Öberg, Blount köpte delar av Bacho/Sandvik.
Filarna gjordes efter 1992 i Portugal, nu har jag dålig koll var de görs.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252914 Är dagens Öbergfilar inte så bra längre då?

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252919
anersimyra skrev:http://www.pferd.com pferd vsm AB Lidingö. Där kan man läsa att " proffsfilare " föredrar smoothvarianten för filning av sågkedjor.

skit företag som inte ens kan få fram deras egna 6kants filar fast man lämnar art nummer.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252921
rottnef9 skrev:vart får man tag på pfrerd? en oregon fil håller ju bara 3-4 filningar.

Filar du i olja då håller dom inte mina filar brukar funka i ett halvår.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252925
Ekhagas trädfällning skrev:Är dagens Öbergfilar inte så bra längre då?

Vet inte, har fortfarande några till från den tid då Öbergs filat var Öbergs.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252927
anersimyra skrev:http://www.pferd.com pferd vsm AB Lidingö. Där kan man läsa att " proffsfilare " föredrar smoothvarianten för filning av sågkedjor.

Var hittar du denna info?

knaggen skrev:skit företag som inte ens kan få fram deras egna 6kants filar fast man lämnar art nummer.


Kan hålla med om att de lämnar mycket att önska.
Beställa ifrån dem har jag hittills inte lyckats med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#252944
Mange skrev:
anersimyra skrev:http://www.pferd.com pferd vsm AB Lidingö. Där kan man läsa att " proffsfilare " föredrar smoothvarianten för filning av sågkedjor.

Var hittar du denna info?

knaggen skrev:skit företag som inte ens kan få fram deras egna 6kants filar fast man lämnar art nummer.


Kan hålla med om att de lämnar mycket att önska.
Beställa ifrån dem har jag hittills inte lyckats med.
På Pferd VSM:s hemsida klickar man på filar, gå längst ner till höger. Där finns deras katalog att ladda ner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).