Avverkning (slutavverkning)

Färskhet timmer

10 inlägg 9165 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Färskhet timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252599 Skall hugga timmer för första gången i mitt liv. Hittar inget om färskhet, dvs om jag hugger nu när måste det vara anmält vid väg? Har fått för mig att det är två veckor, men minns inte var jag såg det. Gäller Värögran om det spelar roll. Enda jag hittar är att mellan mars och oktober är det två veckor som gäller.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Färskhet timmer

ananders  
#252600 Från november till och med februari brukar det vara att det ska vara utkört och anmält till den 15 mars. Om du har ett kontrakt så har du kanske en avtalad månad då det ska vara leveransklart.

Avatar Fallback

Re: Färskhet timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252601 OK, det låter fint. Har inget kontrakt (än).

   TS
Avatar Fallback

Re: Färskhet timmer

Mojjen88  
#252603 Tror det stämmer som ananders säger,har själv en del timmer både utskotat o liggande ,har varit i kontakt med Rundvirke skog men glömde o fråga vilka tider som gällde.Men det brukar vara ganska lugnt med vinteravverkat tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Färskhet timmer

T Landström  
#252605 Från storaensos prislista
Virket ska vara fällt under perioden 15/10 till 15/4 och levererat till farbar väg senast 30/4
Sommaravverkat skall vara vid farbar väg senast 2 veckor efter fällning!

Avatar Fallback

Re: Färskhet timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252606 Aha, hade lösa planer på att hugga timmer i sommar, men det blev aldrig av. Därför jag fick två veckor på hjärnan. På vintern är det lugnt med andra ord.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Färskhet timmer

ananders  
#252609
T Landström skrev:Från storaensos prislista
Virket ska vara fällt under perioden 15/10 till 15/4 och levererat till farbar väg senast 30/4
Sommaravverkat skall vara vid farbar väg senast 2 veckor efter fällning!


Alla bolag har inte samma datum, södra har virke som avverkat mellan 16/3 t.o.m. 31/10 ska vara utkört och anmält senast 2 veckor efter fällning.

Användarvisningsbild

Re: Färskhet timmer

ananders  
#252611
Mangan skrev:Aha, hade lösa planer på att hugga timmer i sommar, men det blev aldrig av. Därför jag fick två veckor på hjärnan. På vintern är det lugnt med andra ord.


Alldeles riktigt ingen anledning till stress förrän i sista veckan då allt ska hända som vanligt :grin: .

Användarvisningsbild

Re: Färskhet timmer

T Landström  
#252614
ananders skrev:
T Landström skrev:Från storaensos prislista
Virket ska vara fällt under perioden 15/10 till 15/4 och levererat till farbar väg senast 30/4
Sommaravverkat skall vara vid farbar väg senast 2 veckor efter fällning!


Alla bolag har inte samma datum, södra har virke som avverkat mellan 16/3 t.o.m. 31/10 ska vara utkört och anmält senast 2 veckor efter fällning.


Kolla datumen jag skrev... ;)

16/3 till 31/10 kanske går som sommaravverkat? ;)

Avatar Fallback

Re: Färskhet timmer

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252637 Om du har möjlighet att hugga något annat sortiment än värögranen, så gör det. Du måste nämligen hålla lång medellängd och har endast ett fåtal längder att välja på. Brukar finnas något allternativ på många VO:n (sbo:n)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).