Öppna kategorin

bästa/sämsta affär på "huggaredskap"

11 inlägg 5364 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bästa/sämsta affär på "huggaredskap"

Skarvikarn  
#250267 Jag har köpt mer grejjer än jag sålt. Den bästa affär jag gjort är skogsbruksredskap. Köpte en kranvagn för 25kkr sålde den för 32kkr. I det spekrumet jag är i (《50 000kr )där verkar andrahandsvärdet stå väldigt still. Väldigt liten risk, Bara den är i samma skick så står de stilla typ.

Om man jämför med tex en ny bil så säger man ju att den förlorar 50% på 3 år.

Fyrhjulingar de verkar ju fallit klart efter typ 10 år generellt sett.

Motorsågar?, finns det nån som köper beggade sågar? Inte jag iallafall.

Hur är det med tex en alstor eller en lite större skotare tex i 300 000kr klassen.(säg 5år gamla) Hur fort faller dessa prylar från nu o framåt?

Hur fort faller era prylar? Är ni duktig på att hålla efter o tänker på att dom ska säljas vidare?

Min tanke är ju att detta skulle kunna göra att man är ett steg närmare att en dag köpa sen sälja när man är "klar". Då kan man ju tänka att inköpspriset inte är särskilt avgörande utan istället är det ev.ränta och skillnad mellan sälj o köp.

Vad är det för risker man egentligen tar när man köper lite dyrare leksaker? Erfarenheter på era bästa/sämsta affärer?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: bästa/sämsta affär på "huggaredskap"

tallen100  
#250270 Beror ju på om grejorna går sönder, reperationer drar iväg fort i pris och kan vara svårt att få igen dom pengarna. Mycket handlar om tur.

Avatar Fallback

Re: bästa/sämsta affär på "huggaredskap"

Skarvikarn  
#250272 Jo det är klart. Man ska ha tur med vad man än håller på med... kanske är det så att det handlar om mod ochså..

   TS
Användarvisningsbild

Re: bästa/sämsta affär på "huggaredskap"

ananders  
#250273 Precis som "tallen100" skriver så handlar det en del om tur när man handlar begagnat, men synar man av grejerna nogrant innan köp så anser jag att risken är liten.
Bytte både traktor och skogsvagn ifjol och jag fick ut istort sett samma summa för de grejerna som jag betalade för dem 7 år tidigare (-2 - 3000kr). På traktorn hade jag bytt hydraulpumpen och vagnen hade jag inte bytt något på. Mest sjönk traktorn i värde.

Avatar Fallback

Re: bästa/sämsta affär på "huggaredskap"

Skarvikarn  
#250276 Så för dig är det ju helt klart värt att ta risken. Kul.

   TS
Avatar Fallback

Re: bästa/sämsta affär på "huggaredskap"

jannee  
#250288 Idealet kan vara att leta på auktioner av dödsbon, visserligen köper du grejorna i befintligt skick men orsaken till försäljningen är inte att grejerna är slut.
Byter man alla oljor + smörjer upp det som behövs brukar det mesta sedan fungera klanderfritt.

Användarvisningsbild

Re: bästa/sämsta affär på "huggaredskap"

Seb macahan  
#250671 Mina bästa: Köpte en Mf 165 i nyskick för 25000 +m Sålde efter 5år för 46000. Köpte en Mf590 4Wd för 60 000:- sålde den efter 2år för 90 000:-. Köpte därefter en Same explorer 4WD för 90 000:- och sålde den efter 3år för 136000:-. Sen gick idioten och köpte en ny NH6020 för 690000:- och där var det nog slut med dom bra affärerna. Men min erfarenhet är nog att maskiner från 30 och upp till 100tsk funkar att sälja till hobby pysslare. Blir det dyrare grejor så är det ofta det ska användas i näring och vid mer frekvent användande och då är det svårare att sälja begagnat.

Användarvisningsbild

Re: bästa/sämsta affär på "huggaredskap"

Seb macahan  
#250673 Vill nog lägga till att leksakslistan är lite trögare att sälja än bra att ha listan. Leksakslistan: 4-hjuling, traktorprocessor, sågverk, armklippare, äldre skogsmaskiner. enligt mig i alla fall. Och jag lägger alldeles för mycket tid på Blocket under fliken lantbruk.

Avatar Fallback

Re: bästa/sämsta affär på "huggaredskap"

alias  
#250742
Seb macahan skrev:Mina bästa: Köpte en Mf 165 i nyskick för 25000 +m Sålde efter 5år för 46000. Köpte en Mf590 4Wd för 60 000:- sålde den efter 2år för 90 000:-. Köpte därefter en Same explorer 4WD för 90 000:- och sålde den efter 3år för 136000:-. Sen gick idioten och köpte en ny NH6020 för 690000:- och där var det nog slut med dom bra affärerna. Men min erfarenhet är nog att maskiner från 30 och upp till 100tsk funkar att sälja till hobby pysslare. Blir det dyrare grejor så är det ofta det ska användas i näring och vid mer frekvent användande och då är det svårare att sälja begagnat.


Se det positivt, du kan ju tappa 97 tkr på NH:n innan du är tillbaka på utgångsläget (om vi nu bortser från att inflation och dylikt kan bidra till en del av förändringarna ovan). :lol:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: bästa/sämsta affär på "huggaredskap"

Seb macahan  
#250750 Jo visst, men att tappa 97 på en ny traktor har man gjort samma stund som man fick hem den på gårdsplanen och dessutom tar ju det "dåliga" affären bort de "bra" affärerna så utgångsläget är status quo, vilket iofs en del är i i alla fall så visst. Jag ångrar inte mitt nyköp jag kan bara komma på mig själv ibland att ifrågasätta mitt eget förstånd :).....Men visst var jag jäkligt mallig när den kom hem och är fortfarande.

Avatar Fallback

Re: bästa/sämsta affär på "huggaredskap"

alias  
#250758
Seb macahan skrev:Jo visst, men att tappa 97 på en ny traktor har man gjort samma stund som man fick hem den på gårdsplanen och dessutom tar ju det "dåliga" affären bort de "bra" affärerna så utgångsläget är status quo, vilket iofs en del är i i alla fall så visst. Jag ångrar inte mitt nyköp jag kan bara komma på mig själv ibland att ifrågasätta mitt eget förstånd :).....Men visst var jag jäkligt mallig när den kom hem och är fortfarande.


Att tvivla på sitt eget förstånd ibland är väl närapå den enda garantin som finns för att det fungerar :wink: (bättre med egenkontroll än ingen kontroll)?

Ett befäl i det militära uttryckte det som:

"Förtroende är bra - kontroll är bättre!"

Problemet med alla maskiner på "det avdragsgilla nöjeskontot" är ju huvudvärken man får när man slår ut kostnaden per driftstimme eller kubik - samtidigt är det svårt att värdera att kunna få jobbet utfört som man vill ha det.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).