Pe_Er_79 skrev:Re: Jag provkör Avesta MS38.....
Inlägg av Pe_Er_79 » Igår, 17:41
Ja det är svårt det här. Man MÅSTE ju ha någonting att köra med i skogen, om man ska kunna göra någonting själv..
Men jag vet faktiskt inte vad jag ska lägga pengarna på, ingenting känns ritigt bra..
svampbob skrev:Kör med original Du jag har kört väldigt stora lass med min i uppförsbackar och då har det krävts fullgas på lågväxeln för att den ska orka men aldrig att den har börjat slira.
axwell skrev:Lösningen heter naturligtvis en begagnad minitraktor och en enklare ny griplastarvagn av något etablerat Europeiskt fabrikat.
I mitt fall en 18 hp 3 cyl Yanmar, motorvolym drygt 0.8-liters diesel.
Breda bakdäck, 400/60-15.5 innebär samma totalbredd som en ATV-vagn.
svampbob skrev:Kör med original Du jag har kört väldigt stora lass med min i uppförsbackar och då har det krävts fullgas på lågväxeln för att den ska orka men aldrig att den har börjat slira.
axwell skrev:Pe_Er_79 skrev:Re: Jag provkör Avesta MS38.....
Inlägg av Pe_Er_79 » Igår, 17:41
Ja det är svårt det här. Man MÅSTE ju ha någonting att köra med i skogen, om man ska kunna göra någonting själv..
Men jag vet faktiskt inte vad jag ska lägga pengarna på, ingenting känns ritigt bra..
Bränsleförbrukningen för aggregat + ATV:n låter orimligt dyrt, inköpspriset även det i topp av vad man kan unna sig på nöjeskontot.
Vridmomentet(max) för en 1-cyl. bensinmotor brukar ligga rätt så högt upp i varvtalsregistret och inom ett begränsat område.
En 3-cyl Diesel har en helt annan karaktär, tuffar obesvärat på under 1000 rpm, ger det som behövs till ATV-griplastaren, tar med lätthet 50 % större lass än en ATV, och det utan drift på vagnen.
Det behövs bara 1 bränsletank, drar på 15 timmars effektiv körning 10 liter diesel, mindre när det är mycket tomgångskörning, mer vid snöröjning av tung snö.
"Ingen hytt" skrev någon, stämmer för de äldre som kostar långt under hälften av vad TS kombination skulle hamna på.
Kallt på vintern, visst men inte så kallt som på ATV, enkelt att fixa tak och frontruta, himla skönt att sitta i skydd av taket under rasten eller griplastningen, torra reservkläder har en säker plats.
Smidigare i krångliga passager med tvära svängar, går dit den styrs, kniper det kan styrbromsen aktiveras.
Behöver inte mer bredd i skogen än en topputrustad ATV-kombination som har ramstyrning, drift och hydrauliskt flyttbar boggie. Skälet är att dieseltraktorn har så mycket bättre vändradie att det kompenserar ramstyrningen och boggieflytten.
På marker med dålig bärighet är begränsningen hur mycket den lastade vagnen sjunker ned, inte dragfordonet.
Dieseltraktorn orkar sega sig fram på låg-låga växlar och klarar ett sånt misstag bättre.
Lösningen heter naturligtvis en begagnad minitraktor och en enklare ny griplastarvagn av något etablerat Europeiskt fabrikat.
I mitt fall en 18 hp 3 cyl Yanmar, motorvolym drygt 0.8-liters diesel.
Breda bakdäck, 400/60-15.5 innebär samma totalbredd som en ATV-vagn.
Väger ca. 1200 kg med helhydraulisk lastare, bakvikt och övrigt hemgjort.
OK, den går inte alls lika fort som någon ATV, är däremot tryggheten själv.
axwell skrev:Pe_Er_79 skrev:Re: Jag provkör Avesta MS38.....
Inlägg av Pe_Er_79 » Igår, 17:41
Ja det är svårt det här. Man MÅSTE ju ha någonting att köra med i skogen, om man ska kunna göra någonting själv..
Men jag vet faktiskt inte vad jag ska lägga pengarna på, ingenting känns ritigt bra..
Bränsleförbrukningen för aggregat + ATV:n låter orimligt dyrt, inköpspriset även det i topp av vad man kan unna sig på nöjeskontot.
Vridmomentet(max) för en 1-cyl. bensinmotor brukar ligga rätt så högt upp i varvtalsregistret och inom ett begränsat område.
En 3-cyl Diesel har en helt annan karaktär, tuffar obesvärat på under 1000 rpm, ger det som behövs till ATV-griplastaren, tar med lätthet 50 % större lass än en ATV, och det utan drift på vagnen.
Det behövs bara 1 bränsletank, drar på 15 timmars effektiv körning 10 liter diesel, mindre när det är mycket tomgångskörning, mer vid snöröjning av tung snö.
"Ingen hytt" skrev någon, stämmer för de äldre som kostar långt under hälften av vad TS kombination skulle hamna på.
Kallt på vintern, visst men inte så kallt som på ATV, enkelt att fixa tak och frontruta, himla skönt att sitta i skydd av taket under rasten eller griplastningen, torra reservkläder har en säker plats.
Smidigare i krångliga passager med tvära svängar, går dit den styrs, kniper det kan styrbromsen aktiveras.
Behöver inte mer bredd i skogen än en topputrustad ATV-kombination som har ramstyrning, drift och hydrauliskt flyttbar boggie. Skälet är att dieseltraktorn har så mycket bättre vändradie att det kompenserar ramstyrningen och boggieflytten.
På marker med dålig bärighet är begränsningen hur mycket den lastade vagnen sjunker ned, inte dragfordonet.
Dieseltraktorn orkar sega sig fram på låg-låga växlar och klarar ett sånt misstag bättre.
Lösningen heter naturligtvis en begagnad minitraktor och en enklare ny griplastarvagn av något etablerat Europeiskt fabrikat.
I mitt fall en 18 hp 3 cyl Yanmar, motorvolym drygt 0.8-liters diesel.
Breda bakdäck, 400/60-15.5 innebär samma totalbredd som en ATV-vagn.
Väger ca. 1200 kg med helhydraulisk lastare, bakvikt och övrigt hemgjort.
OK, den går inte alls lika fort som någon ATV, är däremot tryggheten själv.
Pe_Er_79 skrev:Ungefär ett sånt här ekipage som du syftar på ? http://www.blocket.se/dalarna/JINMA_304 ... 2.htm?aw=1
Eller http://www.blocket.se/alvsborg/Skogseki ... 2.htm?aw=1
anersimyra skrev:Jag kör en liten Kubota i snösvängen, svängradien är minst sagt imponerande.