Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jag provkör Avesta MS38.....

110 inlägg 46916 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

ryared  
#249037 Har pratat med avesta angående däcken. Dom har provat olika däck ochkommit fram till att det är just detta däck som är bäst. Dom traktormönstrade som har tagits upp tidigare har för dålig passform. Precis som vi misstänkte. Att det skulle vara dåligt grepp i backen har dom aldrig hört talas om (kan ju vara ett sälknep också) men när man väl behöver driften så är det ju oftast ganska mycket lass på och då borde det bita i backen. Så min slutsats blir att köra med orginal däcken. Till min blivande ms48

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

svampbob  
#249038 Kör med original Du jag har kört väldigt stora lass med min i uppförsbackar och då har det krävts fullgas på lågväxeln för att den ska orka men aldrig att den har börjat slira.

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

axwell  
#249071
Pe_Er_79 skrev:Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Inlägg av Pe_Er_79 » Igår, 17:41
Ja det är svårt det här. Man MÅSTE ju ha någonting att köra med i skogen, om man ska kunna göra någonting själv..
Men jag vet faktiskt inte vad jag ska lägga pengarna på, ingenting känns ritigt bra..


Bränsleförbrukningen för aggregat + ATV:n låter orimligt dyrt, inköpspriset även det i topp av vad man kan unna sig på nöjeskontot.
Vridmomentet(max) för en 1-cyl. bensinmotor brukar ligga rätt så högt upp i varvtalsregistret och inom ett begränsat område.

En 3-cyl Diesel har en helt annan karaktär, tuffar obesvärat på under 1000 rpm, ger det som behövs till ATV-griplastaren, tar med lätthet 50 % större lass än en ATV, och det utan drift på vagnen.

Det behövs bara 1 bränsletank, drar på 15 timmars effektiv körning 10 liter diesel, mindre när det är mycket tomgångskörning, mer vid snöröjning av tung snö.

"Ingen hytt" skrev någon, stämmer för de äldre som kostar långt under hälften av vad TS kombination skulle hamna på.
Kallt på vintern, visst men inte så kallt som på ATV, enkelt att fixa tak och frontruta, himla skönt att sitta i skydd av taket under rasten eller griplastningen, torra reservkläder har en säker plats.

Smidigare i krångliga passager med tvära svängar, går dit den styrs, kniper det kan styrbromsen aktiveras.

Behöver inte mer bredd i skogen än en topputrustad ATV-kombination som har ramstyrning, drift och hydrauliskt flyttbar boggie. Skälet är att dieseltraktorn har så mycket bättre vändradie att det kompenserar ramstyrningen och boggieflytten.

På marker med dålig bärighet är begränsningen hur mycket den lastade vagnen sjunker ned, inte dragfordonet.
Dieseltraktorn orkar sega sig fram på låg-låga växlar och klarar ett sånt misstag bättre.

Lösningen heter naturligtvis en begagnad minitraktor och en enklare ny griplastarvagn av något etablerat Europeiskt fabrikat.

I mitt fall en 18 hp 3 cyl Yanmar, motorvolym drygt 0.8-liters diesel.
Breda bakdäck, 400/60-15.5 innebär samma totalbredd som en ATV-vagn.

Väger ca. 1200 kg med helhydraulisk lastare, bakvikt och övrigt hemgjort.

OK, den går inte alls lika fort som någon ATV, är däremot tryggheten själv.

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

ryared  
#249086
svampbob skrev:Kör med original Du jag har kört väldigt stora lass med min i uppförsbackar och då har det krävts fullgas på lågväxeln för att den ska orka men aldrig att den har börjat slira.


Japp, jag kommer köra med det swampjob. Jag tror som du att när man behöver driften så har man lastat vagnen lite och därför kommer det bli bra grepp.
Har faktiskt aldrig hört detta tidigare med greppet, men det var värt att kolla upp. När man betalar så mycket pengar vill man ju ha det optimala.

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#249098 Det stora ATV aggregatet drar drygt 3 liter per timma vid 3600 rpm.

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249099
axwell skrev:Lösningen heter naturligtvis en begagnad minitraktor och en enklare ny griplastarvagn av något etablerat Europeiskt fabrikat.

I mitt fall en 18 hp 3 cyl Yanmar, motorvolym drygt 0.8-liters diesel.
Breda bakdäck, 400/60-15.5 innebär samma totalbredd som en ATV-vagn.

Låter intressant! Du måste lägga upp bilder på tråden för "vi som skotar småskaligt" :)

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#249108
svampbob skrev:Kör med original Du jag har kört väldigt stora lass med min i uppförsbackar och då har det krävts fullgas på lågväxeln för att den ska orka men aldrig att den har börjat slira.


Märkligt, för mig slirar vagnen lite då och då. Det är inte så att man fastnar, kommer fram det gör man.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#249113
axwell skrev:
Pe_Er_79 skrev:Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Inlägg av Pe_Er_79 » Igår, 17:41
Ja det är svårt det här. Man MÅSTE ju ha någonting att köra med i skogen, om man ska kunna göra någonting själv..
Men jag vet faktiskt inte vad jag ska lägga pengarna på, ingenting känns ritigt bra..


Bränsleförbrukningen för aggregat + ATV:n låter orimligt dyrt, inköpspriset även det i topp av vad man kan unna sig på nöjeskontot.
Vridmomentet(max) för en 1-cyl. bensinmotor brukar ligga rätt så högt upp i varvtalsregistret och inom ett begränsat område.

En 3-cyl Diesel har en helt annan karaktär, tuffar obesvärat på under 1000 rpm, ger det som behövs till ATV-griplastaren, tar med lätthet 50 % större lass än en ATV, och det utan drift på vagnen.

Det behövs bara 1 bränsletank, drar på 15 timmars effektiv körning 10 liter diesel, mindre när det är mycket tomgångskörning, mer vid snöröjning av tung snö.

"Ingen hytt" skrev någon, stämmer för de äldre som kostar långt under hälften av vad TS kombination skulle hamna på.
Kallt på vintern, visst men inte så kallt som på ATV, enkelt att fixa tak och frontruta, himla skönt att sitta i skydd av taket under rasten eller griplastningen, torra reservkläder har en säker plats.

Smidigare i krångliga passager med tvära svängar, går dit den styrs, kniper det kan styrbromsen aktiveras.

Behöver inte mer bredd i skogen än en topputrustad ATV-kombination som har ramstyrning, drift och hydrauliskt flyttbar boggie. Skälet är att dieseltraktorn har så mycket bättre vändradie att det kompenserar ramstyrningen och boggieflytten.

På marker med dålig bärighet är begränsningen hur mycket den lastade vagnen sjunker ned, inte dragfordonet.
Dieseltraktorn orkar sega sig fram på låg-låga växlar och klarar ett sånt misstag bättre.

Lösningen heter naturligtvis en begagnad minitraktor och en enklare ny griplastarvagn av något etablerat Europeiskt fabrikat.

I mitt fall en 18 hp 3 cyl Yanmar, motorvolym drygt 0.8-liters diesel.
Breda bakdäck, 400/60-15.5 innebär samma totalbredd som en ATV-vagn.

Väger ca. 1200 kg med helhydraulisk lastare, bakvikt och övrigt hemgjort.

OK, den går inte alls lika fort som någon ATV, är däremot tryggheten själv.


Låter intressant det du säger. Yanmar är väl tillverkaren av motorn i din traktor men vad har du för märke på traktorn? Vilka minitraktorer bör man kika på, om man vill ha en god kvalitet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Bax  
#249115 Nä, Yanmar gör traktorer också.
Kolla Blocket.

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

svampbob  
#249117 Ja har jag lite på vagnen. Så kan den slira men kan inte minnas att det har slirat då jag har haft halv lass eller mer. Jag har däremot kört fast på stubbar rejält några gånger och är då vagnen tom kan jag inte styra hjulingen av stubben med vagnsdriften. Har blivit några farligt däcknära stubbkap.

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#249121
Bax skrev:Nä, Yanmar gör traktorer också.
Kolla Blocket.


Ja jag fick se det..

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#249125
axwell skrev:
Pe_Er_79 skrev:Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Inlägg av Pe_Er_79 » Igår, 17:41
Ja det är svårt det här. Man MÅSTE ju ha någonting att köra med i skogen, om man ska kunna göra någonting själv..
Men jag vet faktiskt inte vad jag ska lägga pengarna på, ingenting känns ritigt bra..


Bränsleförbrukningen för aggregat + ATV:n låter orimligt dyrt, inköpspriset även det i topp av vad man kan unna sig på nöjeskontot.
Vridmomentet(max) för en 1-cyl. bensinmotor brukar ligga rätt så högt upp i varvtalsregistret och inom ett begränsat område.

En 3-cyl Diesel har en helt annan karaktär, tuffar obesvärat på under 1000 rpm, ger det som behövs till ATV-griplastaren, tar med lätthet 50 % större lass än en ATV, och det utan drift på vagnen.

Det behövs bara 1 bränsletank, drar på 15 timmars effektiv körning 10 liter diesel, mindre när det är mycket tomgångskörning, mer vid snöröjning av tung snö.

"Ingen hytt" skrev någon, stämmer för de äldre som kostar långt under hälften av vad TS kombination skulle hamna på.
Kallt på vintern, visst men inte så kallt som på ATV, enkelt att fixa tak och frontruta, himla skönt att sitta i skydd av taket under rasten eller griplastningen, torra reservkläder har en säker plats.

Smidigare i krångliga passager med tvära svängar, går dit den styrs, kniper det kan styrbromsen aktiveras.

Behöver inte mer bredd i skogen än en topputrustad ATV-kombination som har ramstyrning, drift och hydrauliskt flyttbar boggie. Skälet är att dieseltraktorn har så mycket bättre vändradie att det kompenserar ramstyrningen och boggieflytten.

På marker med dålig bärighet är begränsningen hur mycket den lastade vagnen sjunker ned, inte dragfordonet.
Dieseltraktorn orkar sega sig fram på låg-låga växlar och klarar ett sånt misstag bättre.

Lösningen heter naturligtvis en begagnad minitraktor och en enklare ny griplastarvagn av något etablerat Europeiskt fabrikat.

I mitt fall en 18 hp 3 cyl Yanmar, motorvolym drygt 0.8-liters diesel.
Breda bakdäck, 400/60-15.5 innebär samma totalbredd som en ATV-vagn.

Väger ca. 1200 kg med helhydraulisk lastare, bakvikt och övrigt hemgjort.

OK, den går inte alls lika fort som någon ATV, är däremot tryggheten själv.


Ungefär ett sånt här ekipage som du syftar på ? http://www.blocket.se/dalarna/JINMA_304 ... 2.htm?aw=1
Eller http://www.blocket.se/alvsborg/Skogseki ... 2.htm?aw=1

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

axwell  
#249152
Pe_Er_79 skrev:Ungefär ett sånt här ekipage som du syftar på ? http://www.blocket.se/dalarna/JINMA_304 ... 2.htm?aw=1
Eller http://www.blocket.se/alvsborg/Skogseki ... 2.htm?aw=1


Inte i första hand men åt det hållet, det där är kineser.
Svänger inte lika tvärt som japanerna, tyngre,bredare, avsedda för större bredare vagnar.

Yanmar, Iseki, Kubota och några små japanska John Deere plus en liten japansk Ford, håller jag som de säkraste korten.

Kolla klippet vid 4 minuter, synd att det är svårt att se hur traktorn först viker brantare än 90 grader mot vagnen och senare får vagnen att gå i motsatt riktning på samma rågång.

Det är inte enbart för att framhjulen kan ställas så tvärt, utan även att kulan sitter så långt bak i förhållande till hjulbasen.


Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#249165 Jag kör en liten Kubota i snösvängen, svängradien är minst sagt imponerande.

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

axwell  
#249175
anersimyra skrev:Jag kör en liten Kubota i snösvängen, svängradien är minst sagt imponerande.


Aha, en modern sak med klimatanläggning, rattutslagsberoende hastighet på framhjulsdriften, hydrostat och hela köret ?

Skulle den passa i skogen med en Avesta MS38 i släptåg?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).