Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jag provkör Avesta MS38.....

110 inlägg 46920 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

jannee  
#248402 Jag kan inte förstå att 8 lagrade 300 däck INTE klarar högre tryck än 0,8 kg men anersimyra har säkert stenkoll.
Släpper hydraliken verkligen upp hjulen som de ska?
I min Mohedavagn har jag i alla fall 5kg, visserligen ingen leksak men ändå.

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248403
jannee skrev:Jag kan inte förstå att 8 lagrade 300 däck INTE klarar högre tryck än 0,8 kg men anersimyra har säkert stenkoll.
Släpper hydraliken verkligen upp hjulen som de ska?
I min Mohedavagn har jag i alla fall 5kg, visserligen ingen leksak men ändå.


Släpper upp hjulen...du menar om hjulen trycks an mot rullen ordentligt? Det tror jag absolut att dom gör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

jannee  
#248406 Är allt ok = ett allvarligt konstruktionsfel. Rullarna för smala, eftersom då däcket trycks in för långt ( mitten är för mjuk) = blir inget eller minimalt tryck av rullen, därav isbildningen.
Eftersom du tydligen ska köra med mer eller mindre lufttomma däck så....

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248412 Såg nyss på Avestavagnens hemsida att det finns vinterdrivrullar till vagnen.
Det är nog de som fattas.

Nyheter
2013-10-11
MS 38 har under 2013 genomgått flera uppdateringar:
Starkare ramstyning med ny ledfunktion.
Bättre hydraulslangar i hela vagnen.
Uppdaterad motorbalja till 13hk
Ny slanggenomföring mellan krantorn och bom, både starkare och med mindre mekanisk inverkan på slangarna.
Vinterdrivrullar finns som tillbehör.
Starkare/bättre färg på cylindrar, grip och skopa.

Såg också att drivmotorena kanske sitter på drivrullarna vilket kan producera lite kramsnö på grund av värmen som blir.

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#248417 Jag kör med 0,8 bar som vid leverans, det räcker mer än väl vid Max last. I hjulingen har jag mellan 0,2 till 0,4 bar beroende på förhållanden, det trycket bär mer än väl drygt 500 kilo fördelat på två axlar. 0,8 bar i en boggie bär alltså mer än väl 2 ton. Visst, tål däcken till skogsvagnen 5-7 bar så kan man ju trycka i det om man vill, men det är totalt onödigt. Angående isbildning på rullarna menar jag att temperatur och luftfuktighet var optimala för detta, alltså inget som händer var dag :ugeek: :ugeek: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

jannee  
#248428 Då är med andra ord Avestavagnen i samma klass som de italienska tågen Sverige köpt in.
Jag måste nästan småle när i mitt tycke tempen i stället borde varit optimal -5.
Vad händer när det blir kallare, kärvar skiten då fullständigt ihop, ja p.g.a. kylan = som tågen.
Vid + grader blir det då för kladdigt, kanske byta till vårulle.
Jag ber om ursäkt för att jag är spydig men betalar man dessa icke föraktliga summor bör ekipagen absolut INTE vara väderberoende.

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#248435
jannee skrev:Då är med andra ord Avestavagnen i samma klass som de italienska tågen Sverige köpt in.
Jag måste nästan småle när i mitt tycke tempen i stället borde varit optimal -5.
Vad händer när det blir kallare, kärvar skiten då fullständigt ihop, ja p.g.a. kylan = som tågen.
Vid + grader blir det då för kladdigt, kanske byta till vårulle.
Jag ber om ursäkt för att jag är spydig men betalar man dessa icke föraktliga summor bör ekipagen absolut INTE vara väderberoende.
Vårrulle. :lol: :lol: :lol: :lol: den var bra.. :lol: :lol: men jag såg ovan att det finns " vintellulle. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#248442 Att det ska behövas sommar, vinter eller "vårlulle" är ju mindre bra, orginalrullarna verkar vara tillräckligt öppna för bra funktion. De s.k vinterrullarna borde ju fungera även sommartid ? Alltså är det inte märkvärdigare än att Unimet ( Avesta ) byter ut äldre rullar. Andra beskriver att de inte alls upplevt problemet med ansamlad is, slutsatsen är då att någon parameter är optimal för att isbildning i rullen ska uppkomma. :ugeek: :ugeek: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

svampbob  
#248481 Ska jag behöva gå ur i snöyra och mörker och kolla trycket på min vagn :-D
Jag gissar att jag har runt 2,5 kg. Med den kraft som hjulen trycker mot rullarna så ska inte snön Ha en chans att lägga sig utan på. Lite grann fastnade i drivrullarna för mig förra vintern men inte så att det påverkade funktionen på drivningen. Jag körde dagligen i flera månader förra vintern med vagnen och bandsats på hjulingen och då var det över 1/2 m djup snö.

Jag tror du har alldeles för lite luft eller att du inte pressar ihop hjulen fullt.

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

halvproffs  
#248513 Jag tror som Anersimyra att det är knepiga snöförhållanden som ställer till det. Körde fram ett lass med traktor och vagn igår och det fastnade rejält i kedjor och däck trots minusgrader.
Förra vagnen till ATV-n dock utan drift hade jag original 0,8 i däcken men efter 3 punkteringar höjde jag till 1,3 och hade aldrig en punktering efter det. Skulle aldrig våga att blåsa upp dom till 5-7 bar för om det skulle smälla så dog man väl av något, vem vet vad?

Vitsen med lågt tryck är väl också att tex en stubbe ska kunna gå in i däcket en bit för att det lättare ska kunna rulla över stubben!?

En i vår by satte på bildäck på sin hemmagjorda vagn och det fungerade inte alls så han fick köpa atv-däck och sen gick det bra. Han är lite av pionjär med ATV+vagn och har kört fram längt över 1000 m3 med samma vagn men med ATV no2 för den första blev stulen efter några år.

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

sveakatten  
#248515 Nu blev jag nyfiken, vet du varför inte bildäck fungerade? (Jag har det på min kärra) :oops:

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

ryared  
#248528
Pe_Er_79 skrev:Jag har fått låna en Kingquad och en Avesta MS38. Det bestämdes för en tid sedan att jag skulle plocka hem det här ekipaget igår. Och naturligtvis så måste det dyka upp en storm (Sven) till idag och vända upp och ner på tillvaron.. :sad:
Men men det var idag som den första provkörningen skulle äga rum och så blev det, vägrar låta en storm hindra mig!

8129

Nu ska jag berätta vad jag tycker om vagnen så här långt.. Den är extrautrustad med ramstyrning, flyttbar boggie, Honda motor och vinch.
På grund av vädret så har jag inte kört så mkt idag, som jag hade velat. Men jag tycker att vagnen är helt ok på dom flesta punkterna. Ramstyrningen är underbar, den flyttbara boggien har jag inte haft någon större glädje av än men det finns inget negativt med den. Kranen tycker jag är helt ok men jag hade gärna velat ha utskjut på den. Mönstren på däcken tycker jag är i absolut klenaste laget, jämför däcken på Kranman 1900 med Avestavagnen...det är lite skillnad. Sen verkar det som att vagnen endast driver på en sida i taget, tycker det vore bra om det gick att "spärra diffen" vid behov, kan vara bra med 100% 4x4 om man hamnar i dåliga situationer.
Sen är jag kraftigt missnöjd med drivningen på vagnen! Det fastnar omgående snö på drivrullen och det byggs på snabbt. Dröjer inte länge innan rullen börjar slira, några ögonblick senare så sitter det en rejäl bana med hårt packad snö, runt hela rullen. Snön är så packad och slipad efter ett tag, så att det är som en isbana runt hela rullen och därmed så är all drift på vagnen borta.. Så här ser det ut när det har börjat byggas på med snö:
8130

Om man gör ren rullarna så krävs det typ 50 meters körning, sen börjar man få problem igen.
Det är ca 5 minus grader här och inte kramsnö. Jag hoppas att jag får prova vagnen vid lite andra temperaturer under helgen. Om det här problemet med att snö fastnar på drivrullen fortsätter, vid andra temperaturer, då är vagnen enligt mig helt värdelös i snö och absolut ingenting som jag skulle vilja ha i min maskinpark!

Kommentarer kring detta med drivrullarna? Någon som haft liknande problem med drivrullar på andra typer av vagnar?
Jag hade gärna velat prova en Kranman 1900 också, vid dom här förhållandena som Avestavagnen har fått jobba i. Kranmans vagn har andra däck och en annan drivrulle. Hela konstruktionen mellan rullar och däck är annorlunda och det känns som att det är till det bättre..teoretiskt i mitt huve just nu.. =)


Varför har avesta gjort så att det bara driver på ett hjul i taget? På min gamla har jag för mig att det driver på båda sidor.

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#248541 Det driver på bägge rullarna, men slirar ena sidan flyttas större kraft över till sidan som har fäste.

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

svampbob  
#248582 Är det hög och lågväxel på drivningen på din vagn? Det hände idag att jag inte tog mig uppför en brant dikesslänt men när jag upptäckte att högen låg i på drivningen så la jag i lågen och flyttade boggin längst bak så lyckades jag tuffa upp med fullt lass.

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

anersimyra  
#248584
svampbob skrev:Är det hög och lågväxel på drivningen på din vagn? Det hände idag att jag inte tog mig uppför en brant dikesslänt men när jag upptäckte att högen låg i på drivningen så la jag i lågen och flyttade boggin längst bak så lyckades jag tuffa upp med fullt lass.
Frågar du mig så har jag inte MS vagnen, jag har en 4,2 H :smile: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).