jannee skrev:Jag kan inte förstå att 8 lagrade 300 däck INTE klarar högre tryck än 0,8 kg men anersimyra har säkert stenkoll.
Släpper hydraliken verkligen upp hjulen som de ska?
I min Mohedavagn har jag i alla fall 5kg, visserligen ingen leksak men ändå.
jannee skrev:Då är med andra ord Avestavagnen i samma klass som de italienska tågen Sverige köpt in.
Jag måste nästan småle när i mitt tycke tempen i stället borde varit optimal -5.
Vad händer när det blir kallare, kärvar skiten då fullständigt ihop, ja p.g.a. kylan = som tågen.
Vid + grader blir det då för kladdigt, kanske byta till vårulle.
Jag ber om ursäkt för att jag är spydig men betalar man dessa icke föraktliga summor bör ekipagen absolut INTE vara väderberoende.
Pe_Er_79 skrev:Jag har fått låna en Kingquad och en Avesta MS38. Det bestämdes för en tid sedan att jag skulle plocka hem det här ekipaget igår. Och naturligtvis så måste det dyka upp en storm (Sven) till idag och vända upp och ner på tillvaron..
Men men det var idag som den första provkörningen skulle äga rum och så blev det, vägrar låta en storm hindra mig!
Nu ska jag berätta vad jag tycker om vagnen så här långt.. Den är extrautrustad med ramstyrning, flyttbar boggie, Honda motor och vinch.
På grund av vädret så har jag inte kört så mkt idag, som jag hade velat. Men jag tycker att vagnen är helt ok på dom flesta punkterna. Ramstyrningen är underbar, den flyttbara boggien har jag inte haft någon större glädje av än men det finns inget negativt med den. Kranen tycker jag är helt ok men jag hade gärna velat ha utskjut på den. Mönstren på däcken tycker jag är i absolut klenaste laget, jämför däcken på Kranman 1900 med Avestavagnen...det är lite skillnad. Sen verkar det som att vagnen endast driver på en sida i taget, tycker det vore bra om det gick att "spärra diffen" vid behov, kan vara bra med 100% 4x4 om man hamnar i dåliga situationer.
Sen är jag kraftigt missnöjd med drivningen på vagnen! Det fastnar omgående snö på drivrullen och det byggs på snabbt. Dröjer inte länge innan rullen börjar slira, några ögonblick senare så sitter det en rejäl bana med hårt packad snö, runt hela rullen. Snön är så packad och slipad efter ett tag, så att det är som en isbana runt hela rullen och därmed så är all drift på vagnen borta.. Så här ser det ut när det har börjat byggas på med snö:
Om man gör ren rullarna så krävs det typ 50 meters körning, sen börjar man få problem igen.
Det är ca 5 minus grader här och inte kramsnö. Jag hoppas att jag får prova vagnen vid lite andra temperaturer under helgen. Om det här problemet med att snö fastnar på drivrullen fortsätter, vid andra temperaturer, då är vagnen enligt mig helt värdelös i snö och absolut ingenting som jag skulle vilja ha i min maskinpark!
Kommentarer kring detta med drivrullarna? Någon som haft liknande problem med drivrullar på andra typer av vagnar?
Jag hade gärna velat prova en Kranman 1900 också, vid dom här förhållandena som Avestavagnen har fått jobba i. Kranmans vagn har andra däck och en annan drivrulle. Hela konstruktionen mellan rullar och däck är annorlunda och det känns som att det är till det bättre..teoretiskt i mitt huve just nu.. =)
svampbob skrev:Är det hög och lågväxel på drivningen på din vagn? Det hände idag att jag inte tog mig uppför en brant dikesslänt men när jag upptäckte att högen låg i på drivningen så la jag i lågen och flyttade boggin längst bak så lyckades jag tuffa upp med fullt lass.