Skotare

Skotarkostnad?

9 inlägg 4655 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skotarkostnad?

Jamax  
#247125 Tänkte höra lite bland er mer erfarna maskinägare/-förare vad det kostar att hålla igång en mindre, bättre begagnad skotare typ TJ 810 eller liknande , för runt 350-400 000 kr
Säg att jag kör 1000 h om året med den på uppdrag...
Vad kan man räkna med i per år (månad?) i bränslekostnad, rep/underhåll, försäkring, amorteringar osv?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Skotarkostnad?

Fredrik Reuter  
#247348 Hej,
Inga svar så jag skjuter från höften så får vi nåt att diskutera!
Ingen lön för förare ville du ha med?

Isåfall, 250.-/h eller ~22.000 per månad. Ge och ta på dessa siffror?

Avatar Fallback

Re: Skotarkostnad?

Jamax  
#247350 Det är väl helg och folk gör kanske annat... ;-)
Visst, helt rätt! Glömde det! Tänkte faktiskt köra själv en del själv men även anlita min bror till lite körning så då vet jag vad han ska ha i lön:-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotarkostnad?

Vedproducent  
#247383 Räkna du med 650 kr/tim inkl förarlön. Det är minst det en lite nyare maskin kostar. Av erfarenhet så vet jag att det du sparar i inköp, ränta och amorteringar får du lägga på reparationer i stället. Sen är det ju en avvägning att ju mindre du kör så är det en större anledning att köpa gammalt och speciellt om du är lite skruvkunnig själv så kan man ju spara lite pengar.

Så ett självklart svar går ju inte att ge. Du kan ju ha tur att köra nästan helt utan reparationer men det kan också bli en väldig massa på en gång så inte 650 kr/tim räcker heller.

Avatar Fallback

Re: Skotarkostnad?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247384 Svarade just i den andra tråden. Lön och soppa är lätt att räkna på men gamla 810 är oberäkneliga saker. Min råkade ut för att kranstolpen gick av. Ny skulle kosta 50' och verkstaden vägrade svetsa den. Vi plockade ner den själva och fick den svetsad men stod still länge. Sen skar motorn. Utbytes skulle kosta 70'. Då byttes den bort i bef. skick. Nyförvärvet å andra sidan har gått 1 1/2 år och knappt en skruv rörd trots att den ligger i samma prisklass. 810 är dessutom full med mystifika elektronikboxar som kostar skjortan. 15' nya och 5' på skroten om man har tur.

Avatar Fallback

Re: Skotarkostnad?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247386 Vad blev det för skotare istället för 810an?

Avatar Fallback

Re: Skotarkostnad?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247387 Det blev en Gremo 950-00 En ägare sen ny. 22 000 timmar, det kan ingen tro som ser den. Därmed inte sagt att Gremo alltid är bättre än TJ men att det handlar om tur och att timantalet säger väldigt lite om maskinens skick.

Avatar Fallback

Re: Skotarkostnad?

Jamax  
#247396 Skogsola: Jag hittade inte den andra tråden förrän igår men tack för att du svarar i båda.

Att köpa beg skotare är väl som att köpa dito bil, man måste ha lite tur och hoppas att man slipper måndagexemplaren. TJ 810 tog jag enbart som ett exempel...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotarkostnad?

Skördarnisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250677 Enligt min erfarenhet så går det bättre med lite äldre beprövade maskiner. MEN man måste ha tag på rätt maskin o vara kräsen vid köp. Tvekar man så finns det andra o kolla på. Sen är underhållet jäkligt viktigt o ännu viktigare på äldre maskiner, fuktar en boggitätning eller slang byt på en gång. Kommer det sprickor i ram eller dyl så är det bara o byta maskin för då är dom slut. Körde en ny 911.3 med 360.2 o den strulade mer än min 901.2 med logmax 5000 o 11000h. Så gammalt är inte alltid sämre :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).