Motorsåg och handhållet

Nya Röjsågar från Husqvarna

15 inlägg 8712 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nya Röjsågar från Husqvarna

Fröjerum Forest  
#112382 Är det någon som vet något om de nya röjarna 545 samt 555 från HVA



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nya Röjsågar från Husqvarna

Fröjerum Forest  
#112383 Jag såg dom på HVA s hemsida leverans v 12 stod det

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya Röjsågar från Husqvarna

Nonkan  
#112456 555 är 355 med alla förändringar (många servicemeddelanden är det) :)

545 är lillebror. Som 345 men med X-Torqmotorn.

Priser inkl moms:
966 01 56-01 545Fx, lev med röjklinga scarlett 225-24 (1"), sele Balance XT 9 250
966 01 57-01 545FxT, lev med röjklinga scarlett 225-24 (1"), sele Balance XT 10 200
966 62 91-01 555Fx, lev med röjklinga scarlett 225-24T-1", Sele Balance XT 10 400
966 62 92-01 555FxT, lev med röjklinga scarlett 225-24T-1", Sele Balance XT 11 000

Säljstart v 12 som sagt. Rätt korkat att plocka bort 345 och 355 från hemsidan innan de andra finns, det är ju de modellerna som finns i butik.

555 känns helt färdig iaf, eftersom den bygger på 355. 545 känns lite mer framstressad, men det kanske går bra den här gången :p

Kul att den bättre selen (XT) är standard.

Avatar Fallback

Re: Nya Röjsågar från Husqvarna

motorsågsmek  
#113128 355 är väl inte riktigt färdigutvecklad än vi har i alla fall haft mycket strul med den

Avatar Fallback

Re: Nya Röjsågar från Husqvarna

Nonkan  
#113150 Jo, vi också. Jättemycket. Men höstens leveranser har fungerat riktigt bra faktiskt. Inga reklamationer på 4 månader :)

Avatar Fallback

Re: Nya Röjsågar från Husqvarna

henele  
#113155 Blir lite nyfiken när ni skriver att ni haft problem med era röjsågar. Vad är det för problem ni haft med era 355:or?
Har själv en 355:a och inte stött på några problem än. Har dock inte hunnit använda den så mycket... trots att den köptes för nästan två år sedan. Har bara blivit drygt en ha eftersatt röjning med den och hittills har den som sagt funkat klockrent.

Tänkte att det kanske kan vara bra att veta vilka problem ni haft om det blir några kommande problem för mig!

Mvh
Henrik

Avatar Fallback

Re: Nya Röjsågar från Husqvarna

Olav  
#113191 min 355:a har nu i alla fall astma. Bra botten drag, men på toppvarven tappar den flåset.. och måste hämta andan efter att man kapat en stam. Och har inte riktigt det sista "klippet" på toppvarven...
Samt går lite olika från dag till dag. Samt att den periodvis har varit ganska så törstig. Och så vibrerar den... i allafall märkbart mera än 345:an.
Nå, de nu 3:dje garantiförgasaren på den så kanske den ska gå nu... Har inte haft så mycket röjningar de senaste året.
Jo, så vid kopplingen har det lossnat nån del som gått rätt igenom blocket.
Samt att den inte startar alla dar...
De var nu allt jag kommer på i skrivande stund....


Men med 345:an har jag nog varit enbart nöjd... lite sämre bottendrag, men bra klipp på topp varven, och funktion säker såg.
Startar i alla väder.... =)

Avatar Fallback

Re: Nya Röjsågar från Husqvarna

Nonkan  
#113231 Det handlar mer om att den kom ut på marknaden lite för snabbt, så det har varit mycket servicemeddelanden, och sånt är ganska irriterande, speciellt eftersom det var länge sedan Husqvarna släppte en ny stor röjsåg, så behovet var ganska stort. Därmed såldes väldigt mycket 355 just när den kom, och alla hade barnsjukdomarna.

En annan anledning till att det såldes så många direkt var att föregångaren 252RX försvann från marknaden extremt fort, normalt kör HVA modellerna parallellt något år så att de som är lite försiktiga kan köpa den äldre modellen och låta någon annan testa den först.

Men de större felen som varit, och som är åtgärdade nu är:
Alla förgasare från de första åren ska bytas. Alla tändspolar ska bytas (övervarvning ledde till kolvhaveri/vevaxelhaveri. Nya luftfilter med större filteryta. Förstärkt kopplingshus/koppling. Förstärkta riggrör.

Det låter kanske inte så farligt, men det är ganska jobbigt att återkalla nya maskiner för att byta förgasare, för att sedan ett år senare återkalla dem igen för att tändspolen är kass. Framför allt så ger det märket dåligt rykte, och de som använder sågen säger att det är den bästa de haft, när den fungerar.

Men Husqvarna sköter det bra, och står för jobbet, men det vore ganska skönt att som omväxling våga sälja en nyhet från Husqvarna utan att behöva oroa sig för att det är något fel som inte upptäckts på förserierna.

Det verkar som att de som får ut förproduktionssågar för testning kör "för bra", eller på helt rätt sätt, för där borde annars fel som just det med krokiga riggrör eller spruckna kopplingskåpor upptäckas, innan sågen går i produktion.

Användarvisningsbild

Re: Nya Röjsågar från Husqvarna

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113232 Jag kan meddela att 555 finns nu :!: jag fick en ny idag !! :P

Användarvisningsbild

Re: Nya Röjsågar från Husqvarna

Kse  
#113295
Nonkan skrev:Alla tändspolar ska bytas (övervarvning ledde till kolvhaveri/vevaxelhaveri. Nya luftfilter med större filteryta. Förstärkt kopplingshus/koppling. Förstärkta riggrör.

Gäller det alla sågar, även dom som såldes -10?

Avatar Fallback

Re: Nya Röjsågar från Husqvarna

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113322
Nonkan skrev:Det handlar mer om att den kom ut på marknaden lite för snabbt, så det har varit mycket servicemeddelanden, och sånt är ganska irriterande, speciellt eftersom det var länge sedan Husqvarna släppte en ny stor röjsåg, så behovet var ganska stort. Därmed såldes väldigt mycket 355 just när den kom, och alla hade barnsjukdomarna.

En annan anledning till att det såldes så många direkt var att föregångaren 252RX försvann från marknaden extremt fort, normalt kör HVA modellerna parallellt något år så att de som är lite försiktiga kan köpa den äldre modellen och låta någon annan testa den först.

Men de större felen som varit, och som är åtgärdade nu är:
Alla förgasare från de första åren ska bytas. Alla tändspolar ska bytas (övervarvning ledde till kolvhaveri/vevaxelhaveri. Nya luftfilter med större filteryta. Förstärkt kopplingshus/koppling. Förstärkta riggrör.

Det låter kanske inte så farligt, men det är ganska jobbigt att återkalla nya maskiner för att byta förgasare, för att sedan ett år senare återkalla dem igen för att tändspolen är kass. Framför allt så ger det märket dåligt rykte, och de som använder sågen säger att det är den bästa de haft, när den fungerar.

Men Husqvarna sköter det bra, och står för jobbet, men det vore ganska skönt att som omväxling våga sälja en nyhet från Husqvarna utan att behöva oroa sig för att det är något fel som inte upptäckts på förserierna.

Det verkar som att de som får ut förproduktionssågar för testning kör "för bra", eller på helt rätt sätt, för där borde annars fel som just det med krokiga riggrör eller spruckna kopplingskåpor upptäckas, innan sågen går i produktion.

Lägg på en tre udds klinga och kör lite grovt med den så ser man om vinkelväxlen håller för det verkar ha varit eller är ett stort problem på husqvarnas röj sågar.

Avatar Fallback

Re: Nya Röjsågar från Husqvarna

Olav  
#113331 Kom på en sak till med 355:an.... i höstas på min senaste röjning, innan jobbet på skolan tog all min tid så körde jag hem i regn. Röjsågen fast spänd på taket.
Väl hemma skulle jag röja ner en liten buske.... men tror ni röjsågsfan starta? Den tände till nån gång, men de var allt.....
Fick ta till säkra 345:an i stället....
I övrigt har jag haft diverse problem nog med 355:an i regnväder.... det är mera en finväderssåg....

Ända de har bytt åt mig på gratis, så är förgasarna.. det är som sagt tredje förgasaren som är på sågen nu.

Nå, med den här farten så får ju Stihl handlaren många nya kunder.....

Avatar Fallback

Re: Nya Röjsågar från Husqvarna

Nonkan  
#113346
Kse skrev: Gäller det alla sågar, även dom som såldes -10?


De är av senaste versionen så det är lugnt.

Det är för att slippa sådana här diskussioner som modellen byter namn :)

Kom på en sak till förresten.

På de första sitter det en plåt runt tändspolen av någon anledning. Den ska inte sitta där.

Dessutom är det väldigt viktigt att köra med radioavstörda tändstift på alla modernare sågar, för annars kan tändspolen gå sönder. Det står iofs om det i instruktionsboken, men det är inte så många som har kört röjsåg innan som sätter sig och läser den det första de gör. Tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Nya Röjsågar från Husqvarna

motorsågsmek  
#113388 Sågarna har ju blivit bättre nu är det väl bara kopplingstrummor o drivaxlar kvar som är dom svaga delarna

Användarvisningsbild

Re: Nya Röjsågar från Husqvarna

Sedvall  
#245584 Med facit i hand så blev väl båda nya sågarna jävla skitsågar. Jag har en 545 och nu ger jag upp. Någon som vet om dom blivit bättre efter två år och vilka delar som är bytta? Någon som vet om det går att köpa 345 nånstans?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).