fre 07 jan 2011, 19:37#113231
Det handlar mer om att den kom ut på marknaden lite för snabbt, så det har varit mycket servicemeddelanden, och sånt är ganska irriterande, speciellt eftersom det var länge sedan Husqvarna släppte en ny stor röjsåg, så behovet var ganska stort. Därmed såldes väldigt mycket 355 just när den kom, och alla hade barnsjukdomarna.
En annan anledning till att det såldes så många direkt var att föregångaren 252RX försvann från marknaden extremt fort, normalt kör HVA modellerna parallellt något år så att de som är lite försiktiga kan köpa den äldre modellen och låta någon annan testa den först.
Men de större felen som varit, och som är åtgärdade nu är:
Alla förgasare från de första åren ska bytas. Alla tändspolar ska bytas (övervarvning ledde till kolvhaveri/vevaxelhaveri. Nya luftfilter med större filteryta. Förstärkt kopplingshus/koppling. Förstärkta riggrör.
Det låter kanske inte så farligt, men det är ganska jobbigt att återkalla nya maskiner för att byta förgasare, för att sedan ett år senare återkalla dem igen för att tändspolen är kass. Framför allt så ger det märket dåligt rykte, och de som använder sågen säger att det är den bästa de haft, när den fungerar.
Men Husqvarna sköter det bra, och står för jobbet, men det vore ganska skönt att som omväxling våga sälja en nyhet från Husqvarna utan att behöva oroa sig för att det är något fel som inte upptäckts på förserierna.
Det verkar som att de som får ut förproduktionssågar för testning kör "för bra", eller på helt rätt sätt, för där borde annars fel som just det med krokiga riggrör eller spruckna kopplingskåpor upptäckas, innan sågen går i produktion.
Fixar med lite allt möjligt.