Traktorer och processorer

Niab 1501 "svart"

13 inlägg 10132 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Niab 1501 "svart"

Laffajet  
#244125 Hej!
Nu är det så här att jag har en Niab modell 1501 "svart".
Problemet som jag har är att längdmätningen inte fungerar riktigt som den ska.
Displayen lyser något svagt och visar inte utslag när jag snurrar på mäthjulet.
Har försökt att mäta upp ifall det finns något spänningsfel i systemet men blir inte något klokare på det.
Undrar nu ifall någon har haft eller har en likadan maskin, eller ifall det finns någon som vet vart jag kan vända mig för att få display och längdmätnings att fungera som det ska.

Bifogar lite bilder på displayen bla.

Mvh Andreas H



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Niab 1501 "svart"

ulfgustav  
#244155 Side System var tillverkare av dessa prova där

Avatar Fallback

Re: Niab 1501 "svart"

Eaeab  
#245525 Tror du har felet i pulsgivaren ute i mäthjulet.

Avatar Fallback

Re: Niab 1501 "svart"

Laffajet  
#245526 Kan vara så, du vet inte hur jag kan konstatera att det är de som är felet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501 "svart"

Eaeab  
#245527 Endast med en medelmåttig elektriker. Får koppla in en lysdiod på den. Du har inga inbyggda kontrolldioder till längmätningen?

Avatar Fallback

Re: Niab 1501 "svart"

Laffajet  
#245530 Okej, tyvärr inte vad jag kan se. Ska lägga upp en bild på längdmätningskretsen när jag kommer hem så får du se lite närmare.
Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501 "svart"

eqlazer  
#245534 Var ju inte speciellt avancerad elektronik i den där.
Nu har jag ingen aning hur ett sånt längdmätningssystem fungerar vanligtvis, men lyser siffrorna på samma sätt som de brukar/ska göra? Alltså efter systemet spänningssätts och innan man börjar mäta.

Om siffrorna är mer eller mindre döda men inte borde vara det så kontrollmät att du har spänning in till burken och sen rätt spänning ut från spänningsregulatorn och in i logikkretsarna.
En skarpare bild där man kan se texten på komponenterna hade också underlättat...

Avatar Fallback

Re: Niab 1501 "svart"

Laffajet  
#245540 Nya bilder

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501 "svart"

Laffajet  
#245541 Siffrorna lyser svagt, kan bero på att det är för dålig spänning?! Eller kan dioderna bli gamla?
Problemet är att jag fick det att fungera innan jag ställde in den i våras, dock lös det redan då väldigt svagt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501 "svart"

ulfgustav  
#245543
Laffajet skrev:Siffrorna lyser svagt, kan bero på att det är för dålig spänning?! Eller kan dioderna bli gamla?
Problemet är att jag fick det att fungera innan jag ställde in den i våras, dock lös det redan då väldigt svagt!

Fick du det att fungera i våras och den stått hela somaren/hösten så skulle jag tippa på någon dålig lödning/förbindning, eller oxidation i någon förbindning

Avatar Fallback

Re: Niab 1501 "svart"

eqlazer  
#245549 Kan mycket väl vara så som ulfgustav säger, plinten vid encodern var ju inte allt för vacker.

Mät också spänningen på den stora transistorns tredje ben (den märkt BDX33A), bör ligga mellan 5 och 15V.
Kolla också så att det finns spänning till encodern, lättast är nog att mäta över den stora kondensatorn.

Avatar Fallback

Re: Niab 1501 "svart"

Laffajet  
#245554 Jag får helt enkelt ta och kika på det till helgen när jag har lite mer tid! Får utgå ifrån den information som ni gett mig och försöka se ifall jag kan bli något klokare på det! Annars får jag vända mig till någon elektriker i trakterna som skulle kunna ta en kik på det, borde väl inte vara allt för svårt att få detta att fungera igen?

Tack för svaren!

Mvh Andreas

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501 "svart"

eqlazer  
#245641 Tar man det bara lugnt och metodiskt så ska det nog gå bra :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).