sön 17 nov 2013, 20:24#245070Stormen Hilde har ställt till det även för mig. Skotade fram sista veden igår hade därefte tänkt går över ett mindre bestånd ca 3 ha med röjsågen innan snön blir för djup, men i natt förändrades planeringen ganska dramatiskt.
Intill gården har ett 20-25 tal avverkningsmogna tallar ramlat, det kan jag klara småskaligt även om det är brant som fn.. Åkte därefter iväg och gick igenom 2 områden som gallrades för 5-6 år tot 18 ha sedan. De första åren ramlade enstaka träd i höst stormar, men nu var det betydligt värre, en del av min "pensionsförsäkring" ligger på backen, nu går det heller inte att tänka småskaligt och skotning med minimaster, medel skot avståndet är ca 1 km och med i huvudsak tall och hög timmerandel så måste det till bättre kapacitet.
Jag lär sova på saken fundera vilka alternativ som finns.
Jag borde dessutom omgående se över ytterligare skiften som kan vara i drabbade. Får se hur det ser ut nästa helg, om jag skall börja med vindfällen runt gården eller om det blir en längre skogspromenad för att inventera