Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vi som skotar småskaligt

112 inlägg 53895 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

värmSkog  
#242825
OAS-forests skrev:Kul att se :)
Ska ut i morgon och börja köra fram barrveden som jag huggit. Ska blir bra väder, någon minusgran på morgonen och sedan plusgrader, samt ingen nederbörd.


Mera bilder tack :smile:

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

tallen100  
#242905
strombom2 skrev:
OAS-forests skrev:Svårt att avgöra hur mycket det är. Hur lång är en fyrhjuling med vagn? jag har ingen så jag vet ej. Men jag vet att ska man handlasta av från vagn brukar höjden bli max 1,5 m.

Kanske är det 15 m lång välta x 4 m djup x 1,5 m hög = 90 m3T


om Ekipaget kanske är 4-5 meter och vältan 1,2 (är i regel stor änden som ligger framåt) och ungefär 4 meter långt virke¨o vältan kanske 10-15m
Kan ta i mäta i morgon hur mycket det är så under tiden kan ni ju ta o tippa på hur mycket det är i högen ;)


Gissar på 78 m3...

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242920 Kört i sex timmar idag. Knixigare terräng och en fick nyttja vinchen en del men det blev fem lass. Helt annorlunda känsla att lasta och hantera barrvirke.. känns enklare. Körde idag genom fjolårets gallring och fick ta ner fem träd som inte klarat förra snövintern, det är ju en signal att inte gallra för hårt där det är eftersatt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

strombom2  
#242930
tallen100 skrev:Gissar på 78 m3...


Nära, men nära skjuter ingen hare ;)

Var ungefär 90m3 travat.

Högen var 24 m lång 4 m djup och tog 1m som höjd och det vart 90m3 ;)

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243170
strombom2 skrev:Högen var 24 m lång 4 m djup och tog 1m som höjd och det vart 90m3 ;)

Då gissade jag mitt i prick då!
Ska du sälja det till industrin så blir det tre travar på en timmerbil och i fub räknat kanske 40-45 m3f.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245004 Trodde att jag hade kört klart för i år men då kom stormen Hilde. Klarade mig relativt bra ändå, bara fyra granar omkullblåsta. Känns riktigt bra att jag kunde ta hand om dem direkt innan snön kommer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

JensSkoog  
#245018 Läcker doning!

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

skogshasse  
#245037
OAS-forests skrev:Trodde att jag hade kört klart för i år men då kom stormen Hilde. Klarade mig relativt bra ändå, bara fyra granar omkullblåsta. Känns riktigt bra att jag kunde ta hand om dem direkt innan snön kommer.


vad är det för maskin har du bild från sidan eller snett framifrån

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

Blivande snickare  
#245038
skogshasse skrev:
OAS-forests skrev:Trodde att jag hade kört klart för i år men då kom stormen Hilde. Klarade mig relativt bra ändå, bara fyra granar omkullblåsta. Känns riktigt bra att jag kunde ta hand om dem direkt innan snön kommer.


vad är det för maskin har du bild från sidan eller snett framifrån

Om du kollar första sidan i tråden ser du fina bilder på minimastern :smile:

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

skogshasse  
#245042
Blivande snickare skrev:
skogshasse skrev:
OAS-forests skrev:Trodde att jag hade kört klart för i år men då kom stormen Hilde. Klarade mig relativt bra ändå, bara fyra granar omkullblåsta. Känns riktigt bra att jag kunde ta hand om dem direkt innan snön kommer.


vad är det för maskin har du bild från sidan eller snett framifrån

Om du kollar första sidan i tråden ser du fina bilder på minimastern :smile:


okej jag blev lite lurad av bilden jag trodde maskinen hade tak med två lampor men det är väl svängcylindrarna till kranen med två lampor som man ser

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

ulfgustav  
#245070 Stormen Hilde har ställt till det även för mig. Skotade fram sista veden igår hade därefte tänkt går över ett mindre bestånd ca 3 ha med röjsågen innan snön blir för djup, men i natt förändrades planeringen ganska dramatiskt.
Intill gården har ett 20-25 tal avverkningsmogna tallar ramlat, det kan jag klara småskaligt även om det är brant som fn.. Åkte därefter iväg och gick igenom 2 områden som gallrades för 5-6 år tot 18 ha sedan. De första åren ramlade enstaka träd i höst stormar, men nu var det betydligt värre, en del av min "pensionsförsäkring" ligger på backen, nu går det heller inte att tänka småskaligt och skotning med minimaster, medel skot avståndet är ca 1 km och med i huvudsak tall och hög timmerandel så måste det till bättre kapacitet.
Jag lär sova på saken fundera vilka alternativ som finns.
Jag borde dessutom omgående se över ytterligare skiften som kan vara i drabbade. Får se hur det ser ut nästa helg, om jag skall börja med vindfällen runt gården eller om det blir en längre skogspromenad för att inventera

Avatar Fallback
Vimekaren  
#245087 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 21:07, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

Tosca  
#245091 Klicka på besvara under snabb-svara.
Där klickar du sedan på "Ladda upp en bilaga" under meddelanderutan.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#245235 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 21:06, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245286 Kul att se flera användningsområden för vimek'en. Men använder du den också i skogen? Det blir väl lite otympligt att dra ut hela träd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).