Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

73 inlägg 46079 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Seb macahan  
#244596 Hej. Har en ganska ny ca 1år gammal 550xpg. Har kört upp ca 40L bensin. Den startar alltid när den är kall och alltid igen efter man själv stängt av den. Men om man i bland skulle vara förutseende och tanka när det är några msk bensin kvar eller när den gått torrt så kan den vara riktigt seg att få i gång 😡 . Men detta är bara i bland. Därför vill jag inte lämna in den för då funkar ju alltid allting när det börjar närma sig en verkstad. Någon som har en teori eller har råkat ut för samma.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

JensSkoog  
#244601 Ett känd problem en nogra såger, och andra motorer. Vet inte vad som sker, men jag erfart att om jag tar en paus, lämnar sågen på sidan och lar den bli kall, så startar den fint igjen. Isär var det slik med min gammla Jonsered, kommer inte i håg model, men ochså med min MS361. Gott å ha med två sågar så man kann byta på.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

anersimyra  
#244629
Seb macahan skrev:Hej. Har en ganska ny ca 1år gammal 550xpg. Har kört upp ca 40L bensin. Den startar alltid när den är kall och alltid igen efter man själv stängt av den. Men om man i bland skulle vara förutseende och tanka när det är några msk bensin kvar eller när den gått torrt så kan den vara riktigt seg att få i gång 😡 . Men detta är bara i bland. Därför vill jag inte lämna in den för då funkar ju alltid allting när det börjar närma sig en verkstad. Någon som har en teori eller har råkat ut för samma.
Börjar någon av mina sågar bete sig på det sättet blir det genast nytt stift, det brukar alltid lösa problemet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i blan

JensSkoog  
#244634
anersimyra skrev: Börjar någon av mina sågar bete sig på det sättet blir det genast nytt stift, det brukar alltid lösa problemet.

Det stämmer bra för MS'en, men inte för Jonsereden. Bytade stift och kollade det mästa vet inte hur många gonger, men til slut aksepterade jag att det bara var slik, och gjorde mitt bästa för å inte köra tanken tom! Om jag så gjorde, så visst jag hur det blev, och handlade enligt det.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

åberg  
#244668 Trycker du på gummitutan? Den cirkulerar bränsle mellan tank och förgasare, så om det är luft nånstans blir man av med den.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

k-racing  
#244749 kolla så du har den nya tankluftningen eller om du fått den fixad, den gamla gjorde att sågen surade vid tankning de hände ibland på mitt 550.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Rotröta  
#244851 Köp en stihl

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

tallen100  
#244854 Men se till att du får en Stihl som är lättstartad :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Seb macahan  
#244975 Hur ser jag om jag har den nya luftningen? Jag har provat o pumpa. Och i bland räcker det med att jag fyller upp tanken innan det är slut. Verkar ha en tendens att starta lättare med kåpan av, o ja luftfilter är rent.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

k-racing  
#244998 svårt och se själv men har du inte fått det vidgjort har du säkert den gamla, ta den till din handlare så fixar de det be dem uppdatera datorn när du ändå e där.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

traktorz  
#245002 Undvik att köra den torr, eller tills den varvar upp pga att den får sista slurken soppa.
Råkade nyss ut för en liknande situation med vår CS2152. Tankade upp sågen, glömde av mig och fipplade med choken, med påföljd att sågen blev sur.

Varm såg som blir sur, medför omedelbart att tändstiftet blir blött och sen att vevhuset fylls med soppa. Hjälpte inte att byta tändstift ett par gånger. Fick till slut vända sågen upp och ned och dra sågen torr, under det att det fullkomlingen skvätte bränsle ur tändstiftshålet. I med ytterligare ett torrt tändstift och sågen gick igång på första rycket. Rök dock mer än vanligt de första sekunderna.

Vet inte om felet även kan bero på att förgasarens orginalmembran från 2004 fortfarande sitter i och främst metering diaphragm blivit stelt så att förgasaren flödade. Eller att jag helt sonika borde låtit bli att fippla med choken (ryggmärgsbeteende) då sågen fortfarande var varm.

Kanske problemet är applicerbart även på din 550 XPG, vilken ju även har både choke och samma membran-funktioner i förgasaren. AutoTune modererar väl bara högvarvsnålen?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Seb macahan  
#245230 Jag tror inte problemet ligger i att den blir sur. Tvärtom så verkar den vara mer startvillig när man pumpat på blåsan några gånger. (tändstift ska man behöva byta det efter så lite körning verkar långsökt). Hade en 357:a innan några som tydligen hade mer användning än mig av den var och hämtade den en natt. Den var aldrig svårstartad och det stiftet bytte jag kanske vartannat år (nyter inte skriva hur sällan jag bytte stift eller gjorde rent luftfilter).
Jag får nog ändå åka in till handlaren i alla fall. Någon idiot backade på den i helgen med ett fullt lass timmer i vagnen så reglaget till handtagsvärmen gick sönder. Vissa dårar skulle inte få vara i skogen. hrrmmmm..................

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

axwell  
#245238
Seb macahan skrev:ag får nog ändå åka in till handlaren i alla fall. Någon idiot backade på den i helgen med ett fullt lass timmer i vagnen så reglaget till handtagsvärmen gick sönder. Vissa dårar skulle inte få vara i skogen. hrrmmmm..................


Sicka vandaler det finns, hann du se om det var en Mowi 400?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

totte  
#245244 Finns stift som är dåliga redan från fabrik. Alltid värt att prova att byta när en såg är mystiskt svårstartad. Är den sen likadan så vet man att det inte var stiftet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Seb macahan  
#245249 Vad jag kunde se så var det en Mowi 400 men jag vill ju inte hänga ut någon utan bevis. Och från platsen där jag satt så såg man inte så bra (obviously.......)Denna någon lär ju få sona sitt brott på nått vis ändå känns det som.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).