sön 17 nov 2013, 16:51#245002
Undvik att köra den torr, eller tills den varvar upp pga att den får sista slurken soppa.
Råkade nyss ut för en liknande situation med vår CS2152. Tankade upp sågen, glömde av mig och fipplade med choken, med påföljd att sågen blev sur.
Varm såg som blir sur, medför omedelbart att tändstiftet blir blött och sen att vevhuset fylls med soppa. Hjälpte inte att byta tändstift ett par gånger. Fick till slut vända sågen upp och ned och dra sågen torr, under det att det fullkomlingen skvätte bränsle ur tändstiftshålet. I med ytterligare ett torrt tändstift och sågen gick igång på första rycket. Rök dock mer än vanligt de första sekunderna.
Vet inte om felet även kan bero på att förgasarens orginalmembran från 2004 fortfarande sitter i och främst
metering diaphragm blivit stelt så att förgasaren flödade. Eller att jag helt sonika borde låtit bli att fippla med choken (ryggmärgsbeteende) då sågen fortfarande var varm.
Kanske problemet är applicerbart även på din 550 XPG, vilken ju även har både choke och samma membran-funktioner i förgasaren. AutoTune modererar väl bara högvarvsnålen?