Före och efter jobbet

Skogskurs

72 inlägg 44904 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogskurs

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244923 Vi är ett gäng som ska ha en skogskurs i hyggesfritt skogsbruk.
I slutet på november ska det bli av. Det ser jag fram i mot, de flesta deltagare är inte är inte frälsta.
Själv är jag verkligen skeptisk, men efter att ha varit till Siljansfors försökspark utan för Mora är jag inte lika tvärsäker längre.
Det var i och för sig en snabbvisit men fick alla fall se siffror på försöket som pågått sedan 1951.
För min del har det varit tyckande utan fakta.
Lär erkänna att jag blev snopen på vad siffrorna visade i form av tillväxt och ekonomiskt netto.
Ett skäl till att jag lär tro på siffrorna är att det är sedan 1951och framåt.
Försöksledaren var inte heller fanatiker, han konstaterade att så här såg det ut jämfört med referensytor.
Sist men viktigast, försöken var statligt finansierade (SLU). Inte uppdragsforskning ån någon naturskyddsförening eller Naturvårdsverket !



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

JensSkoog  
#244935 Det där måste du berätta mer om. Gått på netet och kollat Siljanfors forsökspark, men blev inte klogare.

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

jonsered95  
#245000 Härligt att du vågar vara med och utforska "nytt"! Ska bli intressant vad du säger om det. :smile:
MVH Philip.

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245027 Jo då vi ska rapportera hur många som blir frälsta respektive stärkta med nuvarande produktionsmetoder.
Halvproffs blir med också. Så rapporteringen inte blir ensidig från mig.
Meningen är att vi ska få diskutera metodernas olika fördelar.
Inte att packa på någon att börja med hyggesfritt.
Bjöd in även Skogsstyrelsen, men de skulle tänka på saken!
Vore bra om det kom en därifrån också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskurs

Skogsforskare  
#245126 Vem är det som organiserar kursen? Vilka ska föreläsa/undervisa?

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

Skogsforskare  
#245127 Försöksytorna på Siljansfors är inte nåt slags ospecificerat "hyggesfritt skogsbruk" utan exempel på blädningsbruk.

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245174 Föredragshållare blir forskningsledaren på Siljansfors och en av bröderna Uhlås

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskurs

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245175 Föredragshållare blir forskningsledaren på Siljansfors och en av bröderna Uhlås

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskurs

Skogsforskare  
#245236 Okej. Chefen på Siljansfors, Christer Karlsson, är forskarutbildad. Han skrev en doktorsavhandling om föryngring under fröträd och är väldigt kunnig och allmänbildad om skogsbruk i största allmänhet, inklusive blädning
Bröderna Uhlås kunskaper vet jag inget om men det dom berättar om naturkultur är i grund och botten fria fantasier, påhittat av en före detta professor. Det saknar helt stöd i forskning.

Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

svampbob  
#245241
Skogsforskare skrev:Okej. Chefen på Siljansfors, Christer Karlsson, är forskarutbildad. Han skrev en doktorsavhandling om föryngring under fröträd och är väldigt kunnig och allmänbildad om skogsbruk i största allmänhet, inklusive blädning
Bröderna Uhlås kunskaper vet jag inget om men det dom berättar om naturkultur är i grund och botten fria fantasier, påhittat av en före detta professor. Det saknar helt stöd i forskning.


Har han blivit avtagen titeln?

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

Skogsforskare  
#245245 Han har pensionerats, för många år sen. Det är många decennier sen "professor" var en titel man fick för livet. Det är bara en anställning numera, ett jobb, så när man slutar på jobbet så är man inte längre professor. Den som får jobb som avdelningschef är ju inte avdelningschef om man slutar jobba, eller hur? Det är samma sak med professorer. Men dom brukar gilla att kalla sig professor ändå, även sen dom slutat jobba eller bytt jobb.

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

axwell  
#245247
svampbob skrev:Har han blivit avtagen titeln?


Så måste man väl tolka det, annars emeritus som pensionär eller att personen bara haft ett tillfälligt förordnande.
Vad avliden professor kallas vete sjutton.

Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

JensSkoog  
#245250
axwell skrev:
svampbob skrev:Har han blivit avtagen titeln?


Så måste man väl tolka det, annars emeritus som pensionär eller att personen bara haft ett tillfälligt förordnande.
Vad avliden professor kallas vete sjutton.

Han kallas död! (ursäkta, men den kunde jag inte låta bli!) :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

JensSkoog  
#245251 Man kann ju titta lite på vad Bröderna Uhlås holler på med här: http://www.hyggesfrittskogsbruk.se/

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

Skogsforskare  
#245252 Emeritus ansöker man om att bli och det gjorde Hagner, och blev nekad.
Som emeritus har man rätt till tjänsterum och att få vara kvar och fortsätta både forska och undervisa, gratis, om man vill. Men universitetet kan säga nej om dom inte vill ha personen kvar efter pensioneringen, som i Hagners fall. Och då blir man inte emeritus.

Det slarvas en hel del med titeln. Många före detta pensionärer gillar att bli kallade professor även sen dom slutat. Själv tycker jag att det är fånigt och gammeldags. Det är som på gamla gravstenar: "Här vilar f d hemmansägaren xxx".

Alla jobb är väl mer eller mindre tillfälliga? Ingen har väl ett förordnande tills dom dör? Utom kungen... Hagner var anställd som professor, och sen upphörde anställningen och då var han inte längre anställd som professor. Precis som i alla andra jobb. Eller vet nån nåt annat jobb där man kallar sig för jobbtiteln sen man slutat?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).