Motorsåg och handhållet

Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

113 inlägg 58633 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

axwell  
#244452
Jim_the_one skrev:Ingen risk att kedjan kommer flygande när den hoppar av?


Troligen inte så stor risk, en extramonterad m8 bult stoppar den flygande projektilen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Seb macahan  
#244458 Jag såg inte ursäkten från janee. Så som du sköter din skog försöker jag också göra, och då är det både roligt och fullt rimligt att röja på två tankar. Men i min skog så fanns det en tidigare ägare som gick och funderade på att sälja i 15-20 år i stället för att röja. Och ska jag vara helt ärlig så var det nog lika bra det för jag tror knappt han vet hur man startar varken röjsåg eller motorsåg. Förlåt janee för min spydiga kommentar.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Jim_the_one  
#244477
axwell skrev:
Jim_the_one skrev:Ingen risk att kedjan kommer flygande när den hoppar av?


Troligen inte så stor risk, en extramonterad m8 bult stoppar den flygande projektilen.



Antar att det var de här bilderna du menade.
viewtopic.php?f=12&t=6952&p=159545&hilit=+bricka#p159545

Är lite för trött för att helt minnas hur huvudet ser ut på min såg just nu. Men kan inte riktigt komma ihåg att jag har en sån bult på min.

Är spännhålet samma som oljehålet på det där svärdet?

På mina svärd är det ett separat oljehål. och då konstruktionen är som den är så skulle kedjan inte få någon olja om man satte dit en bricka ist.
Kanske är därför dom gjort en sådan konstruktion.

Har inga direkta problem med massa bös i kåpan egentligen, det är mest irriterande att det finns där.
Ska ta lite kort på lördag när jag kört igen.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

axwell  
#244501
Jim_the_one skrev:Är spännhålet samma som oljehålet på det där svärdet?

På mina svärd är det ett separat oljehål. och då konstruktionen är som den är så skulle kedjan inte få någon olja om man satte dit en bricka ist.
Kanske är därför dom gjort en sådan konstruktion.


Bulten är ingen originaldel, eget påfund som sitter genom hålet där kåpans tapp/kedjefångare stacks in.

Din såg tar väl inte in oljan från kåpans sida?

Storbrickans uppgift är att klämma fast svärdet och samtidigt täppa över genomgående hålet i svärdet, mittemot där oljan kommer in i svärdets överdel (i förhållande till oljetanken).

Sträckningen använder motsvarande hål i underkant,pigg och sträckskruv sitter på baksidan av svärdet, precis som många motorsågar har löst det

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Jim_the_one  
#244567 Jo oljan kommer från kåpans håll.

Oljan går igenom det oanvända spännhålet och vidare till smörjhålet.

Tycker att det ser ut som att smörjhålet på ditt oregonsvärd ser ut att vara genomgående och då fungerar det ju som du gjort.
Dock ser jag inget smörjhål på svärdet i första bilden.

Husqvarnas svärd har inget genomgående smörjhål utan endast på vänster uppe så att smörjan kommer på skjutande sidan så den gör mest nytta. Givetvis är det även ett hål på andra sidan som hamnar vänster uppe när man vänder på svärdet.

Ska ta kort på det på lördag.



OFT
Idag fick jag äntligen min 576 XPG :grin:
Känns manlig så att det räcker ett tag iaf :lol:

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

axwell  
#244594
Jim_the_one skrev:Dock ser jag inget smörjhål på svärdet i första bilden.


Det är lättare för mig att se hålen, jag tog ju bilden.
För att illustrera att hålen är genomgående har jag lagt svärdet på en spik, den spiken kan man se rakt under svärdet där hålen är.

Någon (Mange?)förklarade den underliga oljepumpningen för denna såg, minns inte detaljerna men jag drog inte samma slutsats som "nn" om orsaken till den komplicerade lösningen.

Tror mer på att man vill skapa en liten depå av olja som kan nå svärdet under tiden som pumpen vid låg tanknivå inte kan leverera olja pga upp/ned -läge.
En spekulation bara :???:

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Jim_the_one  
#244842 Blev inga bilder idag, men tog med sågen hem så fixar det imorgon.

Gick över ca 1,4hektar idag, 4,6timmar tog detta.
900kvm av detta var rejält sen sistaröjning. stegade upp nån björk till 7m, rejält tätt en del å bara nån enstaka på andra ställen. tog strax över en timme inkl tankning. Skulle ha tankat innan jag började men hade ju inte kört så mycket innan tänkte jag..

Nu blir det duschen å sen ölprovning. =)

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

jolo  
#284654 Jag har funderat och funderat utan att kunna bestämma mig, så jag köper en kejdjeröjsåg och provar :-)
trevlig helg på er

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Erre  
#284655 Rätt beslut!

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

JensSkoog  
#284666 Skulle önska det var mig! Har tänkt det länge, men plånboken bromsar varje gong jag kommer i affären :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284674
JensSkoog skrev:Skulle önska det var mig! Har tänkt det länge, men plånboken bromsar varje gong jag kommer i affären :lol:


Bromsar plånboken dig för att den är alltför tung? I så fall torde en ny midjeröjare lätta plånboken en hel del! :P
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

jolo  
#285911 sågen är hemkommen och första testet avklarat,tyvärr inget klokare

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

JensSkoog  
#285934
jolo skrev:sågen är hemkommen och första testet avklarat,tyvärr inget klokare

Berätta mera om hur testet gick, och vad som talar för och emot :?:

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

jolo  
#290786 jag har precis börjat med kjedjeröjaren och vet inte riktigt hur jag skall få till tekniken,är upplärd på klingröjare och kan detta ganska bra (tycker jag) därför blir det lite som att jämföra päron med äpplen för mig än så länge

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Erre  
#291575 Jag gillar min kedjeröjsåg skarpt.
Men det är ingen vidare kvalité på en del grejer.
Som drivkransen och drivhjulet till den , inte undra på att man sliter ut en sån varannat år. Så dålig passform så det går att trycka ihop dom medan delarna ligger i sina påsar. 😡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).