Arbetskläder för skogen

Tips på bra huggarkängor

323 inlägg 202019 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på bra huggarkängor

Jocke91  
#243109 Jag undrar om någon vet några bra huggarkängor att rekommendera?
Jag kör just nu med stövlar men dom skaver så det är ingenting jag vill fortsätta gå i hela dagarna. Så därför funderar jag på att skaffa ett par kängor och bara använda stövlarna när det blir för blött.



   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Amatörhuggare 62  
#243128 Mendle kängorna är min favorit. Just nu använder jag Stihl Ranger GTX och är mycket nöjd med dom ochså. Deras sula är inte så hal som mendlekängan

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243132 Meindl Timberking är väl fortfarande den enda kängan med huggarklass 3? http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... &sort=null

Annars har Meindl Timbercat, en klass1-känga med utfällbara dubbar.
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... ntIndex=27
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243135 Anväder Stihls Advance GTX
Den har bra mönster i sulan vilket mycket bra grepp. Lite tung om man jämför med vanliga kängor utan inbyggda skydd men jag är nöjd med den. Man är alltid varm och torr om foten oavsett väder.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Jocke91  
#243159 Det var en del vettiga alternativ. Tack ska ni ha!
Blir att kolla vad som finns hos min lokala handlare och hoppas på att någon av dessa finns där och att prislappen inte är allt för saftig. Men samtidigt så är det en investering för framtiden eller något i den stilen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#243167
Niking skrev:Meindl Timberking är väl fortfarande den enda kängan med huggarklass 3? http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... &sort=null

Annars har Meindl Timbercat, en klass1-känga med utfällbara dubbar.
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... ntIndex=27
/Niklas

Dubbarna är inte utbytbara - " smart ". :sad:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Larsa100  
#244331 Hej jag valde husqvarnas och är väldigt nöjd, lite hala i början och kanske risk att se blir lite lösa i skaftet efter hård användning men perfekt för den med breda fötter som jag. Håller med om att det är värt att se som en investering och att lägga upp en slant extra, då allt går lättare med bra på fötterna.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

JensSkoog  
#244333
Larsa100 skrev:Hej jag valde husqvarnas och är väldigt nöjd, lite hala i början och kanske risk att se blir lite lösa i skaftet efter hård användning men perfekt för den med breda fötter som jag. Håller med om att det är värt att se som en investering och att lägga upp en slant extra, då allt går lättare med bra på fötterna.

Grattis! Goda kängor är guld värd.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Jocke91  
#244411 Skaffade ett par kängor idag. Fick bli Stihl Ranger GTX då dom kändes bra. Ska bli intressant att testa dom imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

quaker  
#273816 Är du nöjd med dem Jocke91?

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

olli  
#273846 Har kört med Stihl Ranger GTX hela vintern, och tycker dom är mycket bra. Använder dom dessutom som vandrings- jaktkängor eftersom dom är lätta och bekväma. Är dessutom inte så "svulstiga", så dom passar bra att "vända" i traktorn oxå. :grin:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

quaker  
#273877 Låter lovande, står mellan dem el.
Oregons Fiordland.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Phantom  
#274013 Jag har ett par Fiordland här som jag använt mycket under höst/vinter/vår 3-5 dagar i veckan.
Kängorna är riktigt bekväma och har funkat bra samt är riktigt prisvärda.
Nackdelen tycker jag är att de kan kännas lite "klumpiga" och kanske inte riktigt lika smidiga som GTX kängan.
Det positiva är ju priset om man jämför med andra kängor.
Oavsett så blir man inte besviken vid köp av ett par Fiordland eller andra kängor om man tidigare använt stövlar :)

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Midgård  
#274020 Stövlar är bra när man ska jobba där det står vatten mer än 5 cm. Annars är stövlar helt förkastligt. Det är en otrolig skillnad vad gäller stabilitet för fot och vrist med kängor. Själv använder jag, sedan ett par år tillbaks, Meindl Airstream. Sitter som gjuten på foten, och inte så klumpiga om man ska köra traktor/maskin.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

towes  
#278214 Kapar tråden lite eftersom jag har en fråga till er som använder just Stihls huggarkängor. Mina otympliga huggarstövlar med totalt obefintlig passform ska nu pensioneras. Har två alternativ som det står mellan:
Stihl Ranger GTX
Stihl Advance GTX

Den senare ca 500 kr dyrare vilket är en skillnad jag i sammanhanget anser är helt oväsentlig. Ska hålla många år så viktigast är att välja rätt.

Jag har testat båda inomhus hemma och hos försäljare, båda passar men jag skulle gärna vilja höra om någon har riktig erfarenhet av dessa, gärna båda. Spontant känns Ranger mjukare och följsammare men möjligen lite "glappig", medan Advance känns robustare och stabilare men ack så stel särskilt i sulan (trampskyddet gissar jag - slalompjäxkänsla).

IMG_3079.JPG


Nyfiken speciellt på:
- komfort längre sträckor
- tålighet väta (normal sådan, typ regn och grunt ytvatten)
- smidighet vid forcering av svårare terräng (brant, stenigt)

Har ju läst goda vitsord för båda modellerna här på forumet och står nu som åsnan mellan hötapparna… Tacksam för alla råd och recensioner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).