tor 21 sep 2006, 11:16#2421
"Mangelu": Jag vet inte mycket om ms390, men har hört att den ska vara en mycket stark såg! stihl kallar den för "slitvargen", 64kubik, 4,6hk 5,9kg! 390 är den sk "hobby"varianten på 361an,eller rättare sagt 361ans föregångare 360! tror att alla stihlhandlare har kampanj på 390n nu! 4490:-
till det priset tror jag du får svårt att hitta samma kvalitet & styrka!! det är nästan så att jag blir sugen själv
. men om du anser att du har råd,så satsa ca 2000:-till på en 361a! samma styrka,lägre vikt,rappare,högre kedjehastighet pga högre varv och framförallt mycket bättre avvibrering! säg till din handlare att valet står mellen hva357 & ms361, sen bjuder du han 6500:-(rent köp,utan inbyte) det borde han ta! "spela ut" han mot husqvarna! det var så jag gjorde när jag började köra stihl
, sen dess har jag fått MYCKET bra priser! jag handlar ju förvisso för MÅNGA sköna tusenlappar varje år! nu är jag kanske inte rätt person att säga detta....men..... stora sågar i all ära
(372,ms460 & uppåt) men i ärlighetens namn så finner jag det svårt att motivera större sågar än 357 & 361 om man inte har stora sågar som intresse eller har oberänsat med pengar & och en "stålmannenrygg"! eller ska såga på typ solosågen!eller att man som yrke ska kapa eller fälla 80-90cm+ träd var & varannan dag! tror nog att "kipp" och andra håller med mig! jag kan garantera att om du köper en tex 372a så kommer den nog inte bli mycket använd pga vikten! din 346a räcker långt,håller med mange,köp till ett 18-20" svärd till den!du kommer troligtvis att välja den framför 372an 9 gånger av 10! själv har jag slutat att motivera mina sågköp! har kommit fram till att det finns ändå inga ursäkter!!
för att återgå till din "ursprungliga" fråga! 357 eller 361! min erfarenhet av dessa två säger mig att jag utan någon som helst tvekan skulle välja 361an! jag har dock inte jobbat med 357an, men har ett par kollegor som har haft 357or...............dom kör ms260 & 361or nu!
346an & 372an har jag däremot inte hört mycke negativt om! 357an verkar vara ett "måndags bygge".