Föryngring

Fröträd

70 inlägg 42162 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fröträd

axwell  
#243809
sveakatten skrev:. Han tog fram ett bettyspel och sen tog vi ner 4st som hängde mot vägen, och var ca 40cm vid 4meter. Tur att det finns några kvar av den gamla stammen. :grin:


Bettyspel, aldrig hört talas om.
Av en stillbild verkar det som om man måste klättra upp i "den gamla stammen"(en annan stam?) i bokstavlig mening och fästa wiren där.

Kan du förklara hur man använder "gamla Bettan"?

Arevo
Avatar Fallback

Re: Fröträd

husqvarna_med_sthil  
#243844
halvproffs skrev:
halvproffs skrev:Det kanske är så att gran och björk passar bättre på den marktypen?
sveakatten skrev:Det är ju möjligt, men hur vet man det? Jag och svärfar högg ett litet fall på en kulle som det nästan var bara tall på, svärfar satt tallfrön men när man kollar där finns det bara gran.


Är det bra bonitet, lite fuktigt med gräsväxt så brukar inte tallen gå till utan där trivs björk och gran som är som lång o lerhalm ihop.


Jag tror du har gett precis det rätta svaret på en fråga jag burit på ett tag. Lika för mig där det avverkades för ca 30 år sedan och frötall lämnades. Jag har gallrat där sedan oktober och det finns inte tillstymmelse till en endaste tall förutom fröträden. Däremot gran, björk och al som verkar växa som tusan. Det är fuktigt och rikligt med gräsväxt i ett lut mot söder.
Tror du det är någon mening att lämna dessa frötallar eller ska jag ta ner dem ?

Avatar Fallback

Re: Fröträd

jannee  
#243853 Avgörande kan lite vara hur stora tallarna är och även granen, fortsätter tallarna att växa och granarna inte hindras alltför mycket kan det var ide att vänta, avverka allt på en gång.
Nu tänker jag på södra Sverige, kanske helt andra förutsättningar i norra eller mellersta delen av landet.
Orsaken till att det står tall på granmark, kan vara av den enkla skälet att tallen är i princip det enda trädet som överlever en skogsbrand.
Växer det al så är det garanterat granmark, bör då finnas gott om vatten.

Avatar Fallback

Re: Fröträd

husqvarna_med_sthil  
#243856 Tallarna är rejält stora, några 7-8 st är mellan 50-60 cm. Granskogen är som sagt som äldst 30 år men några (lämnade vid förra avverkningen är större.

Det bör vara 15-20 år innan någon slutavverkning är aktuell.

Ja det är blött.

Vet inte hur jag ska göra med dessa mastodonter. Nu ska det avverkas på skiftet intill och antagligen lär väl några av mina träd blåsa ner och om jag ändå måste dit för att ta dem så kanske det är lika bra att ta till helt lass.

Hur länge kan man spara furorna innan man riskerar att de går ur tiden ?
edit: Just ja, jag befinner mig i medelpad.

Användarvisningsbild

Re: Fröträd

JensSkoog  
#243858 Bettyspel? Sökt och inte funnit nåt! Hur ser den ut?

Avatar Fallback

Re: Fröträd

jannee  
#243859 Varför jag kanske skulle vänta är av den orsaken att de kanske trasar sönder mycket av granskogen när de dimper ned, om inte bort med dem.
Normalt sett, vad som nu kan räknas med normalt när sådana som Gudrun får härja fritt, blåser inte en frötall ned som har stått solo i många år.
Lämnade själv för ca 25 år sedan ett 20 tal frötallar på en torr backe, markberedde men plantade för säkerhet skull med gran, idag står granen 10 meter hög under tallen och tallarna kan jag inte ens famna. Inte någon blåste kull varken för Gudrun eller Per.

Avatar Fallback

Re: Fröträd

jannee  
#243862 I Sveriges mittland bör väl tallen vara minst 200 år innan man kan börja räkna den som gammal och granen minst 100 innan den är avverkningsmogen eller?

Avatar Fallback

Re: Fröträd

husqvarna_med_sthil  
#243865 Många beslut som ska tas men nu känner jag mig lite säkrare på att ta tallarna. För de första verkar de inte göra någon nytta på marken ändå eftersom granen har lagt beslag på det mesta samt en del löv. Tack för bra tips och råd.

Avatar Fallback

Re: Fröträd

Brickan  
#243873
husqvarna_med_sthil skrev:Hur länge kan man spara furorna innan man riskerar att de går ur tiden ?
En tall bli 500-800 år, kanske 1000? 40m hög och dryga metern i diameter. Vi avverkar dem i sena tonåren...

Avatar Fallback

Re: Fröträd

Blivande snickare  
#243903
Brickan skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Hur länge kan man spara furorna innan man riskerar att de går ur tiden ?
En tall bli 500-800 år, kanske 1000? 40m hög och dryga metern i diameter. Vi avverkar dem i sena tonåren...

DEM??? :surp: :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Fröträd

sveakatten  
#243950 Ett bettyspel ser ut så här.
2013-11-09 08.48.46.jpg

2013-11-09 08.48.57.jpg

Mått efter 4m.
2013-11-09 09.50.20.jpg

2013-11-09 10.37.47.jpg

Men nu kom ju nästa fråga, vem köper stockar när dom är 40-45 i topp? :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fröträd

T Landström  
#243955 En sånt har vi på logen och "spelar" upp älgarna med...

Användarvisningsbild

Re: Fröträd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243958 Sådana där spel hade vi när jag var linjerallare i min ungdom (byggde kraftledningar alltså). När jag första gången bar fram och fäste "storspelet" på ett träd så var jag helt initierad minns jag :smile: (minns fortfarande blodssmaken, det var helvetiskt tungt!)

Användarvisningsbild

Re: Fröträd

JensSkoog  
#243961 Tackar! Det är det vi kallade "flöttbar handwinch" när jag var pojk! Kann innstämma att det var fasanstungt å dra med sig, men kraftiga sakor när man drog båten upp i stranden. Men varför har den fruntimmernavnet "Betty"!

Avatar Fallback

Re: Fröträd

sveakatten  
#243964 Vet inte varför namnet Bettyspel, ska träffa svärfar i kväll ska försöka komma i håg att fråga.
Förresten JensSkoog, finns den svarta fårkorven kvar i affärerna i Norge? Tyckte den var väldigt god.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).