Skotare

Vilken skotare är värst

44 inlägg 15993 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Lill Junior  
#24368 Säger bara TIGERCAT 1075, maskin som är byggd för rejäla lass. Ska nog mycke till innan man knäcker en sån.

Rottne skotare
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24371 Är väl snarare trailrarna som blir knäckta av en sådan. E nog inget att köra upp på ett dunderbygge.

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#24374 Men vilken maskin.....är repotage i nya trucking scandinavia....
Vikten bör nog inte va nå problem, 23 150 kg, utan band lr kedjor. Snarare bredden, 3, 36 m. Där är det följebil som gäller, annars blir "pappa blå" sur.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24375 nej , blir det för våldsamt blir det problem att flytta , :wink: .. dessa TIGERCAT ser onormalt klumpiga ut i mitt personliga tycke... men kan säkert tjäna sitt syfte bra .. men om vi vänder på steken :) och ser på försäljningssiffror? (ska tilläggas att jag inte gjort det i skrivande stund ) hur ser det ut då ? är det john deere / valmet som dominerar på forumet ...

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#24377 Som de ser ut just nu så är nog valmet/jd i topp, med ponsse, rottne å ecolog bakom. Sen e de dom små bakom, typ gremo,sampo, logset m.fl

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24378 kanske måste tillägga de sk. ton klasserna ... det är ju mycket rottne / gremo / eco-log o.s.v .. men jag misstänker att tråden handlar uteslutande om STORA skotare :lol: ... men rottne och eco-log har stora skotare ..

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24379 Bland de första av den stora skotaren vet jag de hade problem att få nån trailer som ville köra. (den med snurrhytt) Vikten i papprena känns som de är lite låga. Lägger du på band och har med dig en tank så börjar man närma sig 30 tons strecket.
Hörde nå rykten att ponsse gått om valmet i försäljningen om man ser till världsmarknaden. Vet dock inte om de gäller skördare,skotare eller både och sammantaget.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24382 ohoj! jag missade ponsse , (jag skyller på förkylning ) :wink:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24386
Engstrand skrev:Bland de första av den stora skotaren vet jag de hade problem att få nån trailer som ville köra. (den med snurrhytt) Vikten i papprena känns som de är lite låga. Lägger du på band och har med dig en tank så börjar man närma sig 30 tons strecket.
Hörde nå rykten att ponsse gått om valmet i försäljningen om man ser till världsmarknaden. Vet dock inte om de gäller skördare,skotare eller både och sammantaget.


ja det var ungefär det jag började misstänka , det är fruktansvärda böter för överlast idag .. har fått lite uppdate i lagar och regler av lillebror som förövrigt klarade uppkörningen på c-kort idag 8) och det där med boggie / axeltryck ... är ingen lek det inte

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#24457 ja det var ungefär det jag började misstänka , det är fruktansvärda böter för överlast idag .. har fått lite uppdate i lagar och regler av lillebror som förövrigt klarade uppkörningen på c-kort idag 8) och det där med boggie / axeltryck ... är ingen lek det inte[/quote]

Klarar ett dunderbygge boggi/axel tryck med en storskotare/skördare på då? Har svårt att tro att viktfördelningen bli bra....

Användarvisningsbild
Thunborg  
#24479
"spindeln" skrev:javisst, en del maskiner har t.o.m bytt namn och design .. 8).. :wink:

Ja ÅSNAN blev en HJORT :roll:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24517
Thunborg skrev:
"spindeln" skrev:javisst, en del maskiner har t.o.m bytt namn och design .. 8).. :wink:

Ja ÅSNAN blev en HJORT :roll:


ja deere är reent förskräckligt :lol: ?

nog om detta :) och ( lilljunior ) undrade över just detta med dunderbygge trp. lite svårt att säga kanske , finns ju gamla typen / nyare byggnationer av dunderbyggen med sk. släp (den sista axeln som är ledad i byggnationen ) ..jag vet inte vad dessa får lasta ? .. och som jag sagt har jag inte sett någon flytta de största skotarna med band+ tank o.s.v på ett dunderb. finns säkert info om dunderbyggets lastvikt om man söker på nätet :)

Thunborg :wink: jag lever på lånad dator i dina trakter 8) ha en bra dag imorrn!

Användarvisningsbild
Thunborg  
#24533
"spindeln" skrev:Thunborg :wink: jag lever på lånad dator i dina trakter 8) ha en bra dag imorrn!


:?: :?: :?: :?: :?: Förklaring Tack :oops: :oops:
Tänker inte så bra på morgonen :P

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24557
Thunborg skrev:
"spindeln" skrev:Thunborg :wink: jag lever på lånad dator i dina trakter 8) ha en bra dag imorrn!


:?: :?: :?: :?: :?: Förklaring Tack :oops: :oops:
Tänker inte så bra på morgonen :P



då är det bra med ett pm ...senare på dagen 8)

Användarvisningsbild
Thunborg  
#24604
"spindeln" skrev:
Thunborg skrev:
"spindeln" skrev:Thunborg :wink: jag lever på lånad dator i dina trakter 8) ha en bra dag imorrn!


:?: :?: :?: :?: :?: Förklaring Tack :oops: :oops:
Tänker inte så bra på morgonen :P



då är det bra med ett pm ...senare på dagen 8)

Jag måste snart hoppa i lopplåda :( ,börjar tidigt imorgon :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).