Föryngring

Fröträd

70 inlägg 42157 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fröträd

sveakatten  
#242923 Ibland kan man fundera på vad man ska ha fröträden till.
Bara gran och björk inte en tallplanta så långt man ser.
Tror ni det är dags att ta ner fröträden? :wink:
2013-11-02 13.47.10.jpg

2013-11-02 13.45.38.jpg




   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Fröträd

Tosca  
#242925 Fröträden är bla bra för att skapa ett bättre microklimat på marken.

Avatar Fallback

Re: Fröträd

strombom2  
#242929 jo de är dags snarast möjligt gör bara med skada än nytta i detta läget.

Användarvisningsbild

Re: Fröträd

halvproffs  
#242939 Det kanske är så att gran och björk passar bättre på den marktypen?

Avatar Fallback

Re: Fröträd

sveakatten  
#242946 Det är ju möjligt, men hur vet man det? Jag och svärfar högg ett litet fall på en kulle som det nästan var bara tall på, svärfar satt tallfrön men när man kollar där finns det bara gran.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fröträd

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242950 blir ju en fin granskog, röja kanske vore lämpligt.

Avatar Fallback

Re: Fröträd

sveakatten  
#242961 Ja du har så rätt,men jag tänkte ta ner tallarna först för jag tror dom gallrar lite åt mig. 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fröträd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242962
sveakatten skrev:Jag och svärfar högg ett litet fall på en kulle som det nästan var bara tall på, svärfar satt tallfrön men när man kollar där finns det bara gran.


Påminner om en viss Trofim Lysenko, som sådde vete men skördade råg. :lol: http://sv.wikipedia.org/wiki/Trofim_Lysenko
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Fröträd

T Landström  
#242967 Konstigt det där...
Vi har 2 hyggen där vi ställt frötall. På det ena planterade vi gran och nu 10 år efter vi avverkade frötallen är det mest tallplantor... På det andra har vi inte satt en enda planta och allt är självföryngrat...

Har ni markberett?

Användarvisningsbild

Re: Fröträd

halvproffs  
#243029
halvproffs skrev:Det kanske är så att gran och björk passar bättre på den marktypen?
sveakatten skrev:Det är ju möjligt, men hur vet man det? Jag och svärfar högg ett litet fall på en kulle som det nästan var bara tall på, svärfar satt tallfrön men när man kollar där finns det bara gran.


Är det bra bonitet, lite fuktigt med gräsväxt så brukar inte tallen gå till utan där trivs björk och gran som är som lång o lerhalm ihop.

Avatar Fallback

Re: Fröträd

sveakatten  
#243089 Vi hade inte markberett, vi har väldigt svårt att ta ut större maskiner på vår mark, alldeles för blött.
Hur gör ni för att säkra träd tex ut mot ledningar eller väg?
Jag har använt rep men känner mig osäker med dessa stora klumpar.
Funderade på att spänna upp dom med ett spel, tror det skulle kännas säkrare.
2013-11-03 11.19.27.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Fröträd

rikard_e  
#243090 kilar och säkra hörnet. Har skog intill Riksväg 27.

Såg på ett träd att det var brunt inuti, då användes vinschen på huggarvagnen som säkerhet

Avatar Fallback

Re: Fröträd

jannee  
#243097 Köpte en fällriktare (mekanisk) för ett 20 tal år sedan. Väl använd, dock inte av mig, grannar hit och dit, vi har luftledningar för både tele och ström + bygator.
Nu behöver vi inte ringa och försöka krångla med varken sydkraft (EON) eller Telia.

Avatar Fallback

Re: Fröträd

sveakatten  
#243805 Tror jag fick tag i det bästa verktyget av alla för att ta ner bökiga träd. Var ut i morse och satt i ett spel i en av dom större tallarna, stod sedan och funderade går det eller går det ej?
Tänkte då,känner jag någon som vet , ja jag har en kille som huggit i skoge hela sitt liv, är nu bortåt 70 år. Åkte och frågade honom om han ville hjälpa mig och det var inga problem. Han tog fram ett bettyspel och sen tog vi ner 4st som hängde mot vägen, och var ca 40cm vid 4meter. Tur att det finns några kvar av den gamla stammen. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fröträd

machonisti  
#243807 Det var mycket på fyra!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).