Motorsåg och handhållet

Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

113 inlägg 58631 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

peter399  
#189567 En till som har sett ljuset ;) Ja det är helt sjukt vad bräsnlesnål den är. Denna maskin måste sätta världsrekord i ekonomisk nytta / liter förbrukad bensin.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

skogisen  
#189572
Skogsola skrev:Det skrevs massor om dem här på forumet när de kom. Men nu finns det ju mer erfarenhet och de kanske har blivit bättre. Själv är jag skeptisk därför att till 80% kör jag underröjning inför gallring och där passar de inte.



Håller med!!!

om man ska röja inför en kommande gallring/slutavverkning (inom 1-5år) så passar inte kedjeröjsågen helt enkelt inte in då man måste kapa stammarna jämns med marken för att skördaraggregatet ska kunna ta låga stubbar. Lämnar du tex 5cm för hög björkstubbe intill "EN" stor gran på 50cm i diameter,,, jaa,,, räkna ut volymen vad man förlorar bara på det. Tänk er en stor avverkning på 30ha, kanske upp till 3000 -10000 träd som ska ta bort, blir en väldans massa kubikmeter kvar i backen!
PS: Är kanske inte lika nog i underröjning till gallring som till slutavverkning...

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

peter399  
#189794
skogisen skrev:
Skogsola skrev:Det skrevs massor om dem här på forumet när de kom. Men nu finns det ju mer erfarenhet och de kanske har blivit bättre. Själv är jag skeptisk därför att till 80% kör jag underröjning inför gallring och där passar de inte.



Håller med!!!

om man ska röja inför en kommande gallring/slutavverkning (inom 1-5år) så passar inte kedjeröjsågen helt enkelt inte in då man måste kapa stammarna jämns med marken för att skördaraggregatet ska kunna ta låga stubbar. Lämnar du tex 5cm för hög björkstubbe intill "EN" stor gran på 50cm i diameter,,, jaa,,, räkna ut volymen vad man förlorar bara på det. Tänk er en stor avverkning på 30ha, kanske upp till 3000 -10000 träd som ska ta bort, blir en väldans massa kubikmeter kvar i backen!
PS: Är kanske inte lika nog i underröjning till gallring som till slutavverkning...



Underröjde med min och inga kommentarer alls från maskinföraren. Stubbarna blir väl kanske 5-10cm, lite sneda om man inte tänker sig för,visst, men det hade de blivit med en röjsåg med kort riggrör också om man är 190 lång, något man får anta förekommer.

Funderade lite på ditt exempel ovan. Säg att du skulle ta en 5cm högre stubbe med kedjeröjaren än med en vanlig röjsåg på en gran med 50cm i diameter och att skördaraggregatet skulle "sätta sig" på stubben istället för att ligga dikt an mot backen så blir det 0,0098m3 FUB kvar på backen. Kanske 3-5 :- om MAV eller timmer.


Sen får man fundera på hur många granar som är 50cm vid roten?

Hur många av dessa granar som skulle blivit timmer?

Hur stor är sannolikheten att du vid alla stora träd vid slutavverkningen har en stubbe inom det område där aggregatet möjligtvis kan sätta sig mot marken, säg ett avstånd 10-30cm ut från stammen, vad vet jag.

Hur stor är sannolikheten att inom detta område , att skördaraggregatet faktiskt sätter sig på stubben om man ser till hur ett skördaraggregat är konstruerat. Inte så stor del av hela varvet runt trädet där aggregatet ligger an mot marken.)


Tror detta problem är ganska marginellt. Jag har haft gallringsentreprenörer som utan anledning tog ca 20cm stubbar (fick bassning av Södras avverkningsledare sen).
Sen har du eventuellt snötäcke. Jag tror chansen är större att det skulle ligga en stam som du underröjt under aggregatet än en högre stubbe av kedjeröjaren.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189833 Problemet med höga röjstubbar handlar inte om fällningen utan mer om punkteringsrisken. Särskilt om de är sneda. Får det gå något år emellan förröjning och avverkning så är det inget problem däremot.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

MickeM  
#190578 Kul att läsa om ditt inköp!
En sådan ska jag också skaffa mig, har massor av eftersatt röjning att se fram emot :)

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

skogisen  
#190598
peter399 skrev:
skogisen skrev:
Skogsola skrev:Det skrevs massor om dem här på forumet när de kom. Men nu finns det ju mer erfarenhet och de kanske har blivit bättre. Själv är jag skeptisk därför att till 80% kör jag underröjning inför gallring och där passar de inte.



Håller med!!!

om man ska röja inför en kommande gallring/slutavverkning (inom 1-5år) så passar inte kedjeröjsågen helt enkelt inte in då man måste kapa stammarna jämns med marken för att skördaraggregatet ska kunna ta låga stubbar. Lämnar du tex 5cm för hög björkstubbe intill "EN" stor gran på 50cm i diameter,,, jaa,,, räkna ut volymen vad man förlorar bara på det. Tänk er en stor avverkning på 30ha, kanske upp till 3000 -10000 träd som ska ta bort, blir en väldans massa kubikmeter kvar i backen!
PS: Är kanske inte lika nog i underröjning till gallring som till slutavverkning...



Underröjde med min och inga kommentarer alls från maskinföraren. Stubbarna blir väl kanske 5-10cm, lite sneda om man inte tänker sig för,visst, men det hade de blivit med en röjsåg med kort riggrör också om man är 190 lång, något man får anta förekommer.

Funderade lite på ditt exempel ovan. Säg att du skulle ta en 5cm högre stubbe med kedjeröjaren än med en vanlig röjsåg på en gran med 50cm i diameter och att skördaraggregatet skulle "sätta sig" på stubben istället för att ligga dikt an mot backen så blir det 0,0098m3 FUB kvar på backen. Kanske 3-5 :- om MAV eller timmer.


Sen får man fundera på hur många granar som är 50cm vid roten?

Hur många av dessa granar som skulle blivit timmer?

Hur stor är sannolikheten att du vid alla stora träd vid slutavverkningen har en stubbe inom det område där aggregatet möjligtvis kan sätta sig mot marken, säg ett avstånd 10-30cm ut från stammen, vad vet jag.

Hur stor är sannolikheten att inom detta område , att skördaraggregatet faktiskt sätter sig på stubben om man ser till hur ett skördaraggregat är konstruerat. Inte så stor del av hela varvet runt trädet där aggregatet ligger an mot marken.)


Tror detta problem är ganska marginellt. Jag har haft gallringsentreprenörer som utan anledning tog ca 20cm stubbar (fick bassning av Södras avverkningsledare sen).
Sen har du eventuellt snötäcke. Jag tror chansen är större att det skulle ligga en stam som du underröjt under aggregatet än en högre stubbe av kedjeröjaren.


Jag skrev så här----

Lämnar du tex 5cm för hög björkstubbe intill "EN" stor gran på 50cm i diameter,,, jaa,,, räkna ut volymen vad man förlorar bara på det. Tänk er en stor avverkning på 30ha, kanske upp till 3000 -10000 träd som ska ta bort, blir en väldans massa kubikmeter kvar i backen!

Jag utgick inte ifrån att hela avverkningen skulle enbart bestå utav 50cm granar med en björkstubbe tätt intill, utan att det möjligtvis finns flertal granar med den diametern inom avverknings arealen. Och sen om man skulle titta på hur mycket pengar man skulle förlora kan man bara göra en vild chansning, såvida man inte går och kontrollerar varenda stubbe men en sak är ju säker, pengar förlorar man oavsett om det är timmer eller massa. Och sen att aggregatet inte skulle sätta sig på stubben vore ju konstigt eller hur? om inte maskinföraren är stressad & bara kör ner aggret och kapar. Snön är ju även ett hinder som du sa för att aggregatet inte ibland kan ta sig hela vägen ner men om man utgår ifrån att det är normal vinter med normal snömassa och att du kör ner aggregatet så långt det går så är det fortfarande eventuellt en stubbe där som stoppar den sista biten. är du med? Visserligen så tar inte alla maskinförarna hela vägen ner men det är en annan sak. Sen så var det någon som skrev här att punkteringen är orsaken till varför man ska ta låga stubba. Visst är det så men inte enbart och sen om du mycket snö så är inte stubbarna ett allt för stort besvär. Nu har vi nog skrivit lite utanför ramarna i denna tråd men det var min åsikt om detta att kedjeröjsågen inte passar i underröjning. Tror dock att den passar i övrigt bra till resterande röjningar plus att balanseringen på sågen verkar vara suverän då den sitter mitt på ryggen.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

crille72  
#242018 Har nu skaffat en 535 fbx efter en tid av skepsis men den som inte vågar vinner heller inget.
efter fyra dagar med den är intrycket mycket positivt.
Stubbarna blir något vinklade men inte så mycket att det stör
Där jag röjer är det mycket tätt så den känns smidigare än 355an jag har sen tidigare.
Men framför allt är den mycket lättsammare än 355an, man röjer en hel dag och känner inte
sig det minsta trött

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

peter399  
#242585 Välkommen i kedjeröjargänget ;) Helt klart fullständigt överlägsen en konventionell röjsåg
i eftersatt röjning och som du säger, man blir inte det minsta trött. Och stensågningar är ett minne blott, och du kan ta grova träd, lutande träd, ta bort sprötkvistar, stamkvista intilliggande träd . osv osv osv ..

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Homo abies  
#242594 Ett bra komplement, mkt bra t.o.m - men ersätta röjsågen naa... speciellt om det är klent och ett av de stora problemen är i förröjning om man ligger tätt före och gör korta stubbar; PUNKTERING..
maskinföraren kommer att 😡 😡 😡

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

torpöbo  
#242596 Det som är positivt med kedjeröjsågen är att man kan göra normal fäll och riktskär på större stammar nära backen genom att börja sig ner en bit ifrån stammen. Detta leder till att det inte blir någon snedkapad stubbe. När man köra röjsåg enligt de manualer jag tittat på skall man för att stammen skall ramla år rätt håll alltid kapa snett så det borde inte bli så mycket bättre jämfört med kedjeröjsågen. Vet en skogsägare som använder sin kedjeröjsåg i förstagallring med gott resultat, han tycker det är skit smidigt att kunna gå raklång och kvista.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242643 Att kedjeröjsågen skulle orsaka punkteringar stämmer inte.
Möjligtvis på en jordbrukstraktor med åkerdäck,men ifall ett skogsmaskinsdäck inte håller en liten snedkapad röjstamsstubbe så håller det ingenting annat heller.
.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

boagne  
#242661 Min erfarenhet : står björksly som en vassrugge ,och har diameter på upp till 15 mm ,så går det lite fortare med konventionell röjsåg. Men blir röjningen grövre/hårdare trädslag ,är kedjeröjsågen definitivt överlägsen (h.v.a 252 ,fx 535) och sen orkar man mer med kedjeröjsågen

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

crille72  
#243443 klen röjning och brunnsröjning har jag testat med Husqvarna 335 med gott
resultat, väger 6,2 kg. till det grövre använder jag kjedjeröjsågen.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#243476 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 21:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#243495 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 21:01, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).