Gallring

Skogsägare, netto på förstagallringar?

57 inlägg 34120 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsägare, netto på förstagallringar?

linus.n  
#242135 Hej! Detta skall ses som en allmän undersökning med gallringsekonomi som bas.
Den generella trenden vad gäller första gallringar verkar vara att dom blir dyrare och dyrare, trots flerträdshanteringar, bioenergiuttag m.m.
Finns det folk som fortfarande gör nåt netto på sina gallringar? Med normalstora effektiva gallringsmaskiner 901/1070 och motsvarande verkar det ändå vara kämpigt att få det att gå ihop..
Som grund till undersökningen skall tilläggas att jag funderar på om det är svårare att få ekonomi i en förstagallring med en liten maskin. Typ Terri 34, Timbear och Vimek.
I mina enkla huvudkalkyler borde det till och med i dom flesta fall kunna bli ett bättre netto med sådana grejor. Plus jävligt mycket finare gallringar!
Ös på med förslag och exempel, motbevisa mig eller övertyga mig!



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

Johan$$on  
#242141 Hur har du tänkt att du ska få BÄTTRE ekonomi genom att köra med maskiner med mycket sämre kapacitet?

Är det riktigt mjukt finns det en poäng i att skota med småmaskiner om det är korta skotningsavstånd. Och tycker man det ser trevligt ut efter småmaskiner och ekonomi inte är en faktor kan man ju givetvis ha nån till att köra med såna.

Men tror man att man ska tjäna pengar på att köra med småmaskiner är man väldigt snett ute....
Maskinerna kostar för mycket och har alldeles för dålig kapacitet för att det ska vara möjligt, men visst lyckas du hitta någon som är överjävligt duktig på att köra och skördar för 300 kr/h och skotar för 200 kr/h så.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

linus.n  
#242144 Ja men med en total kostnad på 2 istället för 7-8 miljoner har du råd att producera ganska mycket mindre med en liten maskin. En närmare halverad bränsleförbrukning gör sitt på omkostnaderna. Med tanke på att snittpriser för skördare/skotare ligger på 1100/700kr timman så borde det inte vara omöjligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

skogshasse  
#242148
Johan$$on skrev:Hur har du tänkt att du ska få BÄTTRE ekonomi genom att köra med maskiner med mycket sämre kapacitet?

Är det riktigt mjukt finns det en poäng i att skota med småmaskiner om det är korta skotningsavstånd. Och tycker man det ser trevligt ut efter småmaskiner och ekonomi inte är en faktor kan man ju givetvis ha nån till att köra med såna.

Men tror man att man ska tjäna pengar på att köra med småmaskiner är man väldigt snett ute....
Maskinerna kostar för mycket och har alldeles för dålig kapacitet för att det ska vara möjligt, men visst lyckas du hitta någon som är överjävligt duktig på att köra och skördar för 300 kr/h och skotar för 200 kr/h så.


hej på dej tänker man kortsiktigt så har du rätt men om man tänker långsiktigt så har man mera ekonomi i skogen med små maskiner i gallringen för du får mindre markpackning och mindre sönderkörda rötter vilket medför mera tillväxt på sikt på skogen som står kvar till slutavverkningen och i det skedet kan man använda stora maskiner

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

Baggböla  
#242151 Det är ju ingen svår matematik.

Du har timkostnaden för maskinen i kr/h(G-15) dividera det med prestationen m³fub/h(G-15) och du har kostnaden kr/m³fub.

En stor maskin har ofta en högre prestation medan en liten har lägre, samtidigt så är maskinkostnaden högre för en större maskin och lägre för en mindre.

Allt hänger på hur stor skillnaden är i timkostnad och prestation.

Bränsleförbrukningen liter/h timme är inte intressant det är liter/m³fub som är det. Förbrukar en maskin 10 l/h och presterar 14 m³fub/h. Då blir det 0,71 l/m³fub. Jämfört med en maskin som förbrukar 30% mer bränsle 13 l/h men producerar 20 m³fub/h så har du en förbrukning på 0,65 l/m³fub istället. Alltså i detta exemplet så är den senare (större maskinen) 8,5% mer bränsleekonomisk än den mindre.

Värdena på påhittade.

Det är därför vi idag kör med 60 tons fordon vid vägtransport och inte transporterar stockar på toyota yaris med släp även om både totota yaris förbrukar mindre bränsle per mil och är billigare i inköp. Ett extremt exempel men du förstår vad jag menar.

Timbear Lightlogg C räknas väl inte som en liten maskin (som de maskinerna du jämför med) med en lastvikt på 13 ton och maskinvikt på 14 ton. Skonsam möjligtvis men inte liten.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare

linus.n  
#242152
Baggböla skrev:En stor maskin har ofta en högre prestation medan en liten har lägre, samtidigt så är maskinkostnaden högre för en större maskin och lägre för en mindre.

Allt hänger på hur stor skillnaden är i timkostnad och prestation.


Ja men jag anser eller tror ju att nånstans finns det en brytpunkt för när en liten respektive stor maskin producerar i kr lika mycket. En större maskin utnyttjas ju inte till fullo vid klena dimensioner och borde följaktligen bli dyrare per producerad kubik.
Nånstans i förstagallringar borde man hitta den brytpunkten, lägg dessutom till sen ojämförbart resultat för långsiktig skogsvård så borde det finnas gott om utrymmer för små maskiner.
Om det blir dåligt eller till och med inget netto alls med vanliga maskiner så måste det finnas skogsägare som är intresserad av samma siffror fast med obefintliga körskador och halverade stickvägsbredder.

Enligt skogsstyrelsens medeltal för 2011 kostar gallring i medelstam 005/006 275/248kr per m3fub. viewtopic.php?f=2&t=17045#p229648
Redan där måste man utgå från nollresultat, liknande siffror för små maskiner finns väl tyvärr inte lika utförliga. Men med tanke på skillnader i timkostnader borde du ha råd att producera hälften så mycket och få samma netto men betydligt finare gallring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsägare

Johan$$on  
#242185
linus.n skrev:
Ja men jag anser eller tror ju att nånstans finns det en brytpunkt för när en liten respektive stor maskin producerar i kr lika mycket. En större maskin utnyttjas ju inte till fullo vid klena dimensioner och borde följaktligen bli dyrare per producerad kubik.
Nånstans i förstagallringar borde man hitta den brytpunkten,

Fast när du når den klena medelstammen så blir både stora och små maskiner utklassade av den i dagens skogsbruk alltför underskattade maskinen: röjsågen.

Det absolut lättaste sättet att få bättre lönsamhet i gallringarna är att röja betydligt mer och hårdare så att man inte behöver gallra bestånden lika tidigt.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

Johan$$on  
#242187
skogshasse skrev:
hej på dej tänker man kortsiktigt så har du rätt men om man tänker långsiktigt så har man mera ekonomi i skogen med små maskiner i gallringen för du får mindre markpackning och mindre sönderkörda rötter vilket medför mera tillväxt på sikt på skogen som står kvar till slutavverkningen och i det skedet kan man använda stora maskiner

I teorin: ja
I praktiken: nja förmodligen inte

Jag köper inte att de fördelar man har med småmaskiner gör att man får tillräcklig många kronor över för att de ska överväga de högre kostnaderna du har vid ALLA gallringar.
Första gallringen är en sak, men vid en andra och ev tredje gallring blir kostnaden absurt mycket högre och gör att det inte kan vara mer lönsamt.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

skogshasse  
#242195 markpackning kostar skogsbruket miljarder intressant tråd ta och läs den så kanske det klarnar lite i frågan om det jag försöker förklara jag är av den åsikten att skogen ska skötas vårdas långsiktigt för att få bästa ekonomin på sikt alltså aldrig bara för stunden för vi har skogen till låns av nästa generation och då måste den vårdas på bästa möjliga sätt

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

linus.n  
#242197 Nej men tanken är enbart förstagallringar och inget annat, i grövre skog finns det ju bra maskiner redan. Röjsågen är ett väldigt underskattat verktyg, men efter röjning kommer en gallring. Alternativet är ju gallringsfritt skogsbruk vilket nog funkar bra det med, men det är en annan diskussion.
Det finns helt enkelt inga maskiner anpassade för klen skog tillgängliga idag.

Det finns både objekt och intresserade skogsägare, det jag är nyfiken på är verkliga siffror på klena gallringar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242205 Ett reportage i senaste numret av Skogen belyser värdet av att använda små maskiner i 1:a gallringen. Det man förlora där tar man igen i 2:a gallringen enligt en metod som benämns mervärdesgallring, MVG.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

Storken  
#242209 Har för mig att det var en artikel i ATL för några veckor sen om en entreprenör med en liten Sampo eller vad den hette. Han hade tidigare haft en stor maskin
och enligt honom så hade han faktiskt något bättre netto nu pga låg bränsleförbrukning
och lägre inköpspris, trots att han inte fick högre ersättning per kubik.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242218
Johan$$on skrev:Fast när du når den klena medelstammen så blir både stora och små maskiner utklassade av den i dagens skogsbruk alltför underskattade maskinen: röjsågen.

Det absolut lättaste sättet att få bättre lönsamhet i gallringarna är att röja betydligt mer och hårdare så att man inte behöver gallra bestånden lika tidigt.

Håller med!
Röj rejält och gärna två gånger. Att förstagallra med skogsmaskiner är ofta en förlustaffär för skogsägaren. Nä, jag håller med Skogshasse att det är för mycket snack om kronor/m3 som lurar den enskilde skogsägaren. Bara entreprenören som tjänar nått på en förstagallring. Skogsägaren får ofta inget netto och det kvarvarande beståndet har fått skador som sätter ner den framtida tillväxten.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

Nolltax AB  
#242222 Skogen växer med tiden.
Borde inte maskinerna också göra det?
Vem drar till skogs med grävmaskin å gräver ett gäng gropar, hoppar ur å börjar trycka ned plantor?
Och framförallt, vem ska återfylla groparna? Tio polacker med skyffel??

-Hugg i, pojkar. Ni har 899 gropar kvar, sen blir det lunch.....

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242245
Storken skrev:Har för mig att det var en artikel i ATL för några veckor sen om en entreprenör med en liten Sampo eller vad den hette. Han hade tidigare haft en stor maskin
och enligt honom så hade han faktiskt något bättre netto nu pga låg bränsleförbrukning
och lägre inköpspris, trots att han inte fick högre ersättning per kubik.


Sampo är en bra maskin, jämförbar med en Rottne H8. Då gäller metoden med mellanstråk och det kan funka bra i fin terräng. Att virket ska köras ut sen kommer man inte ifrån oavsett hur liten skördaren är.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).